Leluihin liittyvien tarinoiden ja historian kerronta digitaalisin keinoin Porvoon nukke- ja lelumuseossa
Palomäki, Minna (2024)
Palomäki, Minna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112830912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112830912
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään sitä, millä tavoin leluista voisi kertoa niihin liittyviä tarinoita ja historiaa digitaalisin keinoin museon näyttelyssä. Työn tilaajana on Porvoon nukke- ja lelumuseo.
Opinnäytetyössä on käytetty laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tärkeimpänä menetelmänä kehittämistyössä on ollut kokeilukulttuuri; digitaalisten toteutusten suunnittelu, niiden testaus ja palautteen keräys kyselytutkimuksen avulla. Ennen sisältöjen suunnittelu- ja testausvaiheita tein myös digitaalisista keinoista havainnointia kahden saman aihepiirin museossa.
Kehittämistyön aikana toteutin kaksi erilaista digitaalista toteutusta. Toisessa toteutuksessa leluihin liittyviä tarinoita muunnettiin digitaalisesti luettavaan muotoon. Toisena digitaalisena totetuksena oli ääniopas, jonka avulla kerrottiin leluista enemmän historiaa. Ääniopas koostui videoista, jotka loin tekoäly-videogeneraattorin avulla. QR-koodit mahdollistivat digitaalisiin sisältöihin tutustumisen museokierroksen aikana. Museolla järjestettiin digitaalisten keinojen testausta varten testauspäivä, ja päivän aikana kerättiin kyselytutkimuksen avulla palautetta kävijöiltä siitä, miten digitaaliset keinot koettiin lelujen historian ja tarinoiden kerronnan välineenä. Kyselytutkimukseen oli osallistujia 30.
Tämän kehittämistyön aikana saatiin lisättyä ymmärrystä siihen, miten digitaaliset keinot koettiin osana Porvoon nukke- ja lelumuseon näyttelyä. Palautteiden pohjalta syntyi ajatuksia sekä konkreettisia ehdotuksia siihen, miten tuotoksia voisi jatkokehittää ja ajatuksia digitaalisiin keinoihin. Digitaaliset toteutukset jäävät tilaajan käyttöön tulevaisuudessa tehtävää kehitystyötä varten.
Opinnäytetyössä on käytetty laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tärkeimpänä menetelmänä kehittämistyössä on ollut kokeilukulttuuri; digitaalisten toteutusten suunnittelu, niiden testaus ja palautteen keräys kyselytutkimuksen avulla. Ennen sisältöjen suunnittelu- ja testausvaiheita tein myös digitaalisista keinoista havainnointia kahden saman aihepiirin museossa.
Kehittämistyön aikana toteutin kaksi erilaista digitaalista toteutusta. Toisessa toteutuksessa leluihin liittyviä tarinoita muunnettiin digitaalisesti luettavaan muotoon. Toisena digitaalisena totetuksena oli ääniopas, jonka avulla kerrottiin leluista enemmän historiaa. Ääniopas koostui videoista, jotka loin tekoäly-videogeneraattorin avulla. QR-koodit mahdollistivat digitaalisiin sisältöihin tutustumisen museokierroksen aikana. Museolla järjestettiin digitaalisten keinojen testausta varten testauspäivä, ja päivän aikana kerättiin kyselytutkimuksen avulla palautetta kävijöiltä siitä, miten digitaaliset keinot koettiin lelujen historian ja tarinoiden kerronnan välineenä. Kyselytutkimukseen oli osallistujia 30.
Tämän kehittämistyön aikana saatiin lisättyä ymmärrystä siihen, miten digitaaliset keinot koettiin osana Porvoon nukke- ja lelumuseon näyttelyä. Palautteiden pohjalta syntyi ajatuksia sekä konkreettisia ehdotuksia siihen, miten tuotoksia voisi jatkokehittää ja ajatuksia digitaalisiin keinoihin. Digitaaliset toteutukset jäävät tilaajan käyttöön tulevaisuudessa tehtävää kehitystyötä varten.