Somekasvatuksen kehittäminen Taatilan yläkoulussa
Aunio, Laura (2024)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Aunio, Laura
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031609
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mikä on somen merkitys nuorten elämässä ja millaista somekasvatusta Taatilan yläkoulun nuoret tarvitsevat. Opinnäytetyön tilaajana toimi Liedon kaupungin nuorisopalvelut.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Taatilan yläkouluun somekasvatusta, sillä koululla somekasvatus on puutteellista. Sosiaalinen media on merkittävä osa nuorten arkea, ja sen kasvava rooli tuo mukanaan sekä mahdollisuuksia että haasteita, joita koulun on tärkeää huomioida. Somekasvatus voi auttaa nuoria käyttämään sosiaalista mediaa turvallisesti ja vastuullisesti.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin sosiaalista mediaa, somekasvatusta ja koulun roolia nuoren somekasvatuksessa. Menetelminä käytettiin ideariihtä ja haastatteluita. Ideariihi suoritettiin Taatilan yläkoulun oppilaille ja haastattelut koulun rehtorille, kuraattorille sekä koulunuorisotyöntekijälle. Menetelmien avulla selvitettiin, mikä on somen merkitys nuorten elämässä ja millaista somekasvatusta Taatilan yläkoululaiset tarvitsevat.
Tulokset osoittivat, että sosiaalisen median rooli nuoren elämässä on kaksijakoinen, sillä se tuo mukanaan sekä mahdollisuuksia että haasteita. Aikuisten tietämättömyys sosiaalisesta mediasta vaikeuttaa nuorten tukemista ja avointa keskustelua. Somekasvatuksen tärkeys korostui, mutta somekasvatuksen toteutus on tällä hetkellä hajanaista, mikä hidastaa sen edistämistä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi somekasvatunnin runko Liedon kaupungin nuorisotyöntekijöiden sekä Taatilan yläkoulun käyttöön. Runko pohjautuu kerättyyn aineistoon ja tarjoaa konkreettisen välineen somekasvatuksen toteuttamiseen kouluissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Taatilan yläkouluun somekasvatusta, sillä koululla somekasvatus on puutteellista. Sosiaalinen media on merkittävä osa nuorten arkea, ja sen kasvava rooli tuo mukanaan sekä mahdollisuuksia että haasteita, joita koulun on tärkeää huomioida. Somekasvatus voi auttaa nuoria käyttämään sosiaalista mediaa turvallisesti ja vastuullisesti.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin sosiaalista mediaa, somekasvatusta ja koulun roolia nuoren somekasvatuksessa. Menetelminä käytettiin ideariihtä ja haastatteluita. Ideariihi suoritettiin Taatilan yläkoulun oppilaille ja haastattelut koulun rehtorille, kuraattorille sekä koulunuorisotyöntekijälle. Menetelmien avulla selvitettiin, mikä on somen merkitys nuorten elämässä ja millaista somekasvatusta Taatilan yläkoululaiset tarvitsevat.
Tulokset osoittivat, että sosiaalisen median rooli nuoren elämässä on kaksijakoinen, sillä se tuo mukanaan sekä mahdollisuuksia että haasteita. Aikuisten tietämättömyys sosiaalisesta mediasta vaikeuttaa nuorten tukemista ja avointa keskustelua. Somekasvatuksen tärkeys korostui, mutta somekasvatuksen toteutus on tällä hetkellä hajanaista, mikä hidastaa sen edistämistä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi somekasvatunnin runko Liedon kaupungin nuorisotyöntekijöiden sekä Taatilan yläkoulun käyttöön. Runko pohjautuu kerättyyn aineistoon ja tarjoaa konkreettisen välineen somekasvatuksen toteuttamiseen kouluissa.