Tapahtumilla kasvua urheiluliiketoimintaan - case Super-JoMa Oy
Karvinen, Maisa (2024)
Karvinen, Maisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131621
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena ja opinnäytetyön tilaajana toimi joensuulainen pesäpallo-organisaatio Super-JoMa Oy. Yhtiön strategisena tavoitteena on laajentaa liiketoimintaansa urheilun ulkopuolelle ja luoda taloudellista tukijalkaa, joka ei olisi riippuvainen joukkueen urheilullisesta menestyksestä. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten tilaaja voisi kasvattaa liiketoimintaansa tapahtumatuotantojen avulla ja kuinka Joensuun Mailan ottelutapahtumia voisi kehittää liiketoiminnan näkökulmasta.
Teoriapohja käsittelee urheiluliiketoimintaa, sen erityispiirteitä ja urheiluorganisaation taloutta. Teorian kautta selvitetään tapoja, joilla organisaation on mahdollista kasvaa ja tutustutaan tapahtumajärjestämisen perusteisiin. Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin kokeilukulttuuria, havainnointia ja kyselytutkimusta. Tapahtumakokeiluna tuotettiin kumppaniyritykselle henkilöstötapahtuma, jonka onnistumista arvioitiin liiketaloudellisten vaikutusten perusteella. Havainnoinnin ja kävijäkyselyn perusteella pyrittiin selvittämään Joensuun Mailan ottelukävijöiden kokemuksia ottelutapahtumista kauden 2024 aikana sekä toiveita tuleville kausille.
Tutkimuksella saatiin vahvistettua oletusta, että tilaajalla olisi hyvät edellytykset kasvattaa liiketoimintaansa tapahtumien avulla. Johtopäätöksissä esitetään vaihtoehdot millä tavoin tapahtumatoimintaa olisi mahdollisuus toteuttaa ja minkälaisia riskejä eri vaihtoehtoihin sisältyy. Lopputuotoksena koostettiin tilaajalle ideoita ottelutapahtumien kehittämiseksi liiketoiminnan näkökulmasta ja luotiin suunnitelma tapahtumatuotantoihin keskittyvän JoMa Event yhtiön alla tuotettavista tapahtumista. Tilaaja voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia tulevaisuudessa kehittäessään toimintaansa kannattavammaksi.
Teoriapohja käsittelee urheiluliiketoimintaa, sen erityispiirteitä ja urheiluorganisaation taloutta. Teorian kautta selvitetään tapoja, joilla organisaation on mahdollista kasvaa ja tutustutaan tapahtumajärjestämisen perusteisiin. Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin kokeilukulttuuria, havainnointia ja kyselytutkimusta. Tapahtumakokeiluna tuotettiin kumppaniyritykselle henkilöstötapahtuma, jonka onnistumista arvioitiin liiketaloudellisten vaikutusten perusteella. Havainnoinnin ja kävijäkyselyn perusteella pyrittiin selvittämään Joensuun Mailan ottelukävijöiden kokemuksia ottelutapahtumista kauden 2024 aikana sekä toiveita tuleville kausille.
Tutkimuksella saatiin vahvistettua oletusta, että tilaajalla olisi hyvät edellytykset kasvattaa liiketoimintaansa tapahtumien avulla. Johtopäätöksissä esitetään vaihtoehdot millä tavoin tapahtumatoimintaa olisi mahdollisuus toteuttaa ja minkälaisia riskejä eri vaihtoehtoihin sisältyy. Lopputuotoksena koostettiin tilaajalle ideoita ottelutapahtumien kehittämiseksi liiketoiminnan näkökulmasta ja luotiin suunnitelma tapahtumatuotantoihin keskittyvän JoMa Event yhtiön alla tuotettavista tapahtumista. Tilaaja voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia tulevaisuudessa kehittäessään toimintaansa kannattavammaksi.