Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Innostavan ja toimivan tunnetaitokokonaisuuden kehittäminen peruskouluun

Virtanen, Hanna-Kaisa (2024)

 
Avaa tiedosto
Virtanen_Hanna-Kaisa.pdf (1.372Mt)
Lataukset: 


Virtanen, Hanna-Kaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232076
Tiivistelmä
Tunnetaidot vaikuttavat merkittävästi lasten oppimiseen ja koulunkäyntiin. Ne vaikuttavat muun muassa keskittymiseen, muistiin ja huomion ohjautumiseen sekä luokan ilmapiiriin. Lasten tunnetaitojen vahvistaminen tukee koulunkäyntiä sekä antaa tärkeitä eväitä elämää varten.

Opinnäytetyö tutki, miten luodaan ja rakennetaan innostava ja toimiva tunnetaitokokonaisuus peruskouluun yhdessä oppilaiden ja heidän luokanopettajansa kanssa, ja selvitti, että millä tavalla oppilaat kokivat mielekkääksi tavaksi harjoitella tunnetaitoja ja miten tunnetaitokokonaisuus saadaan osaksi koulunkäyntiä.

Opinnäytetyön lähestymistapa oli yhteistoiminnallinen ja käytännönläheinen toimintatutkimus, jossa korostui kohderyhmän osallisuus. Kehittämismenetelminä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita, kyselyitä sekä osallistavaa havainnointia.

Innostava ja toimiva tunnetaitokokonaisuus luotiin ja rakennettiin yhdessä tietoperustan ja alan ammattilaisten avulla sekä kohderyhmän vahvalla osallistamisella kehittämistyöhön ja kuulemalla heidän palautteensa ja kehittämällä työtä sen mukaisesti. Oppilaat halusivat oppia tunnetaitoja liikunnan, pelien ja leikkien, käsityön ja kuvaamataidon sekä näytelmien ja roolileikkien avulla. He pitivät toiminnallisuudesta ja toivoivat tunnetaitoihin liittyvien keskusteluiden olevan melko lyhyitä. Luokanopettajan mukaan tunnetaitokokonaisuus saadaan osaksi koulunkäyntiä integroimalla tunnetaitoja eri oppiaineisiin, huomioimalla koulujen moninaisuus, opettajien eri toimintatavat ja luokkien struktuurit, muokkaamalla sitä vastaamaan luokkien tarpeet sekä järjestämällä aikaa pysähtyä rauhassa tunnetaitokokonaisuuden äärelle.

Opinnäytetyön tuotoksena syntyi 11 oppitunnin pituinen tunnetaitokokonaisuus, jota tullaan käyttämään Pitäjänmäen peruskoulun tunne- ja vuorovaikutustaito-ohjelmassa vuosittain 4.-luokkalaisille.
 
Emotional skills have a significant impact on children's learning and school attendance. They affect, among other things, concentration, memory and the direction of attention, as well as the atmosphere of the class. Strengthening children's emotional skills supports school attendance and provides important tools for life.

The thesis studied how to create and build an inspiring and functional program that teaches emotional skills in elementary school together with the students and their class teacher, and found out how the students perceive it as a meaningful way to practice emotional skills and how to make the program that teaches emotional skills a part of studying.

The approach of the thesis was cooperative and practical action research, which emphasized the participation of the target group. Semi-structured thematic interviews, surveys and participatory observation were used as development methods.

An inspiring and functional program that teaches emotional skills was created and built together with the help of a knowledge base and professionals in the field, and with the strong involvement of the target group in the development work and by hearing their feedback and developing the work accordingly. The students wanted to learn emotional skills through physical activity, games and play, crafts and art and plays and role plays. They liked the functionality and wanted the discussions of emotional skills to be quite short. According to the classroom teacher, the emotional skills set can be made part of schooling by integrating emotional skills into different subjects, taking into account the diversity of schools, the different ways of working of teachers and class structures, modifying it to meet the needs of the classes, and arranging time to settle down with peace with the program that teaches emotional skills.

As a result of the thesis, an 11-lesson program that teaches emotional skills was created, which will be used annually in Pitäjänmäki elementary school's emotional and interaction skills program for 4th graders.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste