Kestävyysosaamisen ja kestävyyspedagogiikan vahvistaminen
Tahlo, Sanna (2024)
Tahlo, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232117
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena on Tampereen korkeakouluyhteisön HUBSin kestävän yrittäjyyden tiimin kestävyysosaamisen ja kestävyyspedagogiikan vahvistaminen. Kestävyys on tärkeä ja ajankohtainen aihe globaalisti. Koulutuksella on keskeinen rooli kestävyyden edistämisessä, ja kestävyyspedagogiikka kehittää tulevien sukupolvien kykyä tehdä kestäviä päätöksiä ja löytää uusia, kestävämpiä tapoja toimi.
Kestävyysosaamisen ja kestävyyspedagogiikan vahvistaminen on tärkeää ja ajankohtaista, jotta pystymme tekemään sellaisia pedagogisia valintoja työssämme, että ne tukevat esi-merkiksi opiskelijoiden kriittistä ajattelua ja toimijuutta.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykseen: Miten vahvistaa kestävyysosaamista ja kestävyys-pedagogiikkaa vastataan kestävyyspajoilla ja osaamismerkeillä kokeilukulttuurin hengessä. Kestävyyspajojen suunnittelussa ja toteutuksessa kirkastui, että yksi keskeisin tavoite on, että jokainen HUBSin tiimiläinen luo itselleen konkreettiset tavoitteet lukuvuodelle 2024-2025 liittyen kestävyysosaamisen ja kestävyyspedagogiikan vahvistamiseen, jotta tavoitteet ovat motivoivia jokaisen työroolin näkökulmasta ja ne todella viedään käytäntöön.
Opinnäytetyön tuloksena on HUBSin jokaisen tiimiläisen omat tavoitteet ja teot lukuvuodelle 2024-2025 kestävyyteen liittyen. Tuloksena on myös tietoisuus EduSTA-hankkeen opettajan kestävyysosaamismerkistöstä, osaamismerkkien suorittaminen ja saaminen. Tuloksena on myös henkilökohtaisen asiantuntijuuden ja toimijuuden kehittyminen kestävyyden teemoista opinnäytetyön kirjoittamisen myötä. The purpose and the goal of this thesis is to strengthen the sustainability expertise and sus-tainability pedagogy of HUBS’s Sustainable Entrepreneurship team from Tampere Uni-versity of Applied Sciences and Tampere University.
Sustainability is a crucial and current topic globally. Education plays a central role in ad-vancing sustainability, and sustainability pedagogy develops the ability of future genera-tions to make sustainable decisions and find new, more sustainable ways of acting. Strengthening sustainability expertise and sustainability pedagogy is important and current to ensure that our pedagogical choices support, for example, students’ critical thinking and agency.
The research question of the thesis is how to strengthen sustainability expertise and sustainability pedagogy? The answer to this is addressed through sustainability workshops and digital badges in the spirit of an experimental culture.
During the planning and implementation of the workshops, it became clear that one key objective is for each HUBS team member to set concrete goals for the academic year 2024-2025 related to strengthening their sustainability expertise and pedagogy. These goals should be motivating from the perspective of each person’s work role and genuinely actionable.
The result of the thesis is the personal goals and actions of each HUBS team member for the academic year 2024-2025 related to sustainability. The result is also awareness of the EduSTA-project teacher's sustainability competence badge, completing and receiving competence badges. The result is also the development of personal expertise and agency on the themes of sustainability through writing a thesis.
Kestävyysosaamisen ja kestävyyspedagogiikan vahvistaminen on tärkeää ja ajankohtaista, jotta pystymme tekemään sellaisia pedagogisia valintoja työssämme, että ne tukevat esi-merkiksi opiskelijoiden kriittistä ajattelua ja toimijuutta.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykseen: Miten vahvistaa kestävyysosaamista ja kestävyys-pedagogiikkaa vastataan kestävyyspajoilla ja osaamismerkeillä kokeilukulttuurin hengessä. Kestävyyspajojen suunnittelussa ja toteutuksessa kirkastui, että yksi keskeisin tavoite on, että jokainen HUBSin tiimiläinen luo itselleen konkreettiset tavoitteet lukuvuodelle 2024-2025 liittyen kestävyysosaamisen ja kestävyyspedagogiikan vahvistamiseen, jotta tavoitteet ovat motivoivia jokaisen työroolin näkökulmasta ja ne todella viedään käytäntöön.
Opinnäytetyön tuloksena on HUBSin jokaisen tiimiläisen omat tavoitteet ja teot lukuvuodelle 2024-2025 kestävyyteen liittyen. Tuloksena on myös tietoisuus EduSTA-hankkeen opettajan kestävyysosaamismerkistöstä, osaamismerkkien suorittaminen ja saaminen. Tuloksena on myös henkilökohtaisen asiantuntijuuden ja toimijuuden kehittyminen kestävyyden teemoista opinnäytetyön kirjoittamisen myötä.
Sustainability is a crucial and current topic globally. Education plays a central role in ad-vancing sustainability, and sustainability pedagogy develops the ability of future genera-tions to make sustainable decisions and find new, more sustainable ways of acting. Strengthening sustainability expertise and sustainability pedagogy is important and current to ensure that our pedagogical choices support, for example, students’ critical thinking and agency.
The research question of the thesis is how to strengthen sustainability expertise and sustainability pedagogy? The answer to this is addressed through sustainability workshops and digital badges in the spirit of an experimental culture.
During the planning and implementation of the workshops, it became clear that one key objective is for each HUBS team member to set concrete goals for the academic year 2024-2025 related to strengthening their sustainability expertise and pedagogy. These goals should be motivating from the perspective of each person’s work role and genuinely actionable.
The result of the thesis is the personal goals and actions of each HUBS team member for the academic year 2024-2025 related to sustainability. The result is also awareness of the EduSTA-project teacher's sustainability competence badge, completing and receiving competence badges. The result is also the development of personal expertise and agency on the themes of sustainability through writing a thesis.
