Yhteisöpedagogin merkitys kasvatusalan ammattilaisena lukiokoulutuksessa
Hakonen, Iida (2024)
Hakonen, Iida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232115
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat yhteisöpedagogin työtehtävät lukiossa, miksi lukiossa tarvitaan yhteisöpedagogia ja mitä lisäarvoa yhteisöpedagogin toiminta on tuonut lukiolaisille. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kuvaus yhteisöpedagogin roolista lukiokoulutuksessa. Opinnäytetyön tilaajana toimi Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio, joka on noin seitsemänsadan opiskelijan lukio Turussa.
Opinnäytetyön tietoperustassa kerrottiin opinnäytetyön keskeiset termit. Termejä olivat lukiokoulutus, nuorten yhteisöllisyys ja osallisuus sekä yhteisöpedagogi kasvatusalan ammattilaisena.
Kehittämistyön menetelminä käytettiin ryhmähaastattelua ja asiantuntijahaastattelua. Ryhmähaastattelu suoritettiin Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion opiskelijoille. Asiantuntijahaastattelut suoritettiin kolmelle asiantuntijalle heille sopivina ajankohtina, joissa selvitettiin yhteisöpedagogin työtehtävät ja rooli lukiossa.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että yhteisöpedagogin työtehtävät ovat monipuoliset. Opiskelijat kokevat yhteisöpedagogin läsnäolon merkitykselliseksi ja opiskelijat ovat hyötyneet yhteisöpedagogin läsnäolosta sekä toiminnasta lukiossa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi huoneentaulu yhteisöpedagogin roolista ja työtehtävistä lukiokoulutuksessa. Vaikka opinnäytetyössä tarkastellaan yhden lukion opiskelijoiden näkemyksiä kyseisen lukion yhteisöpedagogin toiminnasta, voidaan tulosten ajatella olevan hyödyllisiä muissa kouluissa.
Opinnäytetyön tietoperustassa kerrottiin opinnäytetyön keskeiset termit. Termejä olivat lukiokoulutus, nuorten yhteisöllisyys ja osallisuus sekä yhteisöpedagogi kasvatusalan ammattilaisena.
Kehittämistyön menetelminä käytettiin ryhmähaastattelua ja asiantuntijahaastattelua. Ryhmähaastattelu suoritettiin Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion opiskelijoille. Asiantuntijahaastattelut suoritettiin kolmelle asiantuntijalle heille sopivina ajankohtina, joissa selvitettiin yhteisöpedagogin työtehtävät ja rooli lukiossa.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että yhteisöpedagogin työtehtävät ovat monipuoliset. Opiskelijat kokevat yhteisöpedagogin läsnäolon merkitykselliseksi ja opiskelijat ovat hyötyneet yhteisöpedagogin läsnäolosta sekä toiminnasta lukiossa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi huoneentaulu yhteisöpedagogin roolista ja työtehtävistä lukiokoulutuksessa. Vaikka opinnäytetyössä tarkastellaan yhden lukion opiskelijoiden näkemyksiä kyseisen lukion yhteisöpedagogin toiminnasta, voidaan tulosten ajatella olevan hyödyllisiä muissa kouluissa.