Konkretiaa, konkretiaa, konkretiaa! : tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyö osana kouluarkea
Koistinen, Mari (2024)
Koistinen, Mari
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332292
Tiivistelmä
Konkretiaa, konkretiaa ja konkretiaa! Opinnäytetyö keskittyy toiminnallisten tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien suunnitteluun ja niiden viemiseen kouluarkeen yhteiskehittämisen avulla. Samalla kehitetään koulujen myönteistä toimintakulttuuria, johon myös tasa-arvo ja yhdenvertaisuus kuuluu tärkeänä osana. Laki velvoittaa koulut laatimaan toiminnalliset tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat, mutta aina siihen ei löydy riittäviä resursseja, joka vaikeuttaa suunnitelmien jalkauttamista.
Yhteiskehittämistyö Äänekosken perusopetuksen kouluissa pohjautuu toimintatutkimukseen, jossa kehittäjä toimii yhteisönsä jäsenenä ja osallistuu aktiivisesti kehittämisprosessiin. Kehittämistyön pohja-aineistona toimii Äänekosken kouluissa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöstä vastaavien toimijoiden haastattelut, kehittämistoiminnan menetelmäkirjallisuus ja opetushallituksen täydennyskoulutuksesta saatu osaaminen ja innostus.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöhön tarvittavat työkalut, koulutus, toimijoiden innostaminen ja osaamisen vahvistaminen nousivat esille haastatteluaineiston analyysissä, mutta samalla kouluarjessa esiintyvä rasismi ja syrjintä. Nämä tarpeet huomioitiin suunniteltaessa Äänekosken perusopetuksen koulujen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöstä vastaavien työntekijöiden yhteiskehittämisen työpajaa. Työpajatyöskentelyn tavoitteena oli lisätä työntekijöiden osaamista ja innostaa heitä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöhön.
Opinnäyte esittelee kehittämistyön kattavasti, siinä hyödynnetään tekijän omia kokemuksia ja havaintoja aina suunnittelusta tuloksiin asti. Työpajatyöskentelyn ja yhteiskehittämisen avulla varmistettiin, että Äänekosken perusopetuksen kouluissa tehtävä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyö ei jää vain suunnitelmaksi paperille, vaan siitä tulee osa koulujen myönteistä toimintakulttuuria.
Yhteiskehittämistyö Äänekosken perusopetuksen kouluissa pohjautuu toimintatutkimukseen, jossa kehittäjä toimii yhteisönsä jäsenenä ja osallistuu aktiivisesti kehittämisprosessiin. Kehittämistyön pohja-aineistona toimii Äänekosken kouluissa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöstä vastaavien toimijoiden haastattelut, kehittämistoiminnan menetelmäkirjallisuus ja opetushallituksen täydennyskoulutuksesta saatu osaaminen ja innostus.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöhön tarvittavat työkalut, koulutus, toimijoiden innostaminen ja osaamisen vahvistaminen nousivat esille haastatteluaineiston analyysissä, mutta samalla kouluarjessa esiintyvä rasismi ja syrjintä. Nämä tarpeet huomioitiin suunniteltaessa Äänekosken perusopetuksen koulujen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöstä vastaavien työntekijöiden yhteiskehittämisen työpajaa. Työpajatyöskentelyn tavoitteena oli lisätä työntekijöiden osaamista ja innostaa heitä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöhön.
Opinnäyte esittelee kehittämistyön kattavasti, siinä hyödynnetään tekijän omia kokemuksia ja havaintoja aina suunnittelusta tuloksiin asti. Työpajatyöskentelyn ja yhteiskehittämisen avulla varmistettiin, että Äänekosken perusopetuksen kouluissa tehtävä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyö ei jää vain suunnitelmaksi paperille, vaan siitä tulee osa koulujen myönteistä toimintakulttuuria.