Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Konkretiaa, konkretiaa, konkretiaa! : tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyö osana kouluarkea

Koistinen, Mari (2024)

Avaa tiedosto
Koistinen_Mari.pdf (1.167Mt)
Lataukset: 


Koistinen, Mari
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332292
Tiivistelmä
Konkretiaa, konkretiaa ja konkretiaa! Opinnäytetyö keskittyy toiminnallisten tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien suunnitteluun ja niiden viemiseen kouluarkeen yhteiskehittämisen avulla. Samalla kehitetään koulujen myönteistä toimintakulttuuria, johon myös tasa-arvo ja yhdenvertaisuus kuuluu tärkeänä osana. Laki velvoittaa koulut laatimaan toiminnalliset tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat, mutta aina siihen ei löydy riittäviä resursseja, joka vaikeuttaa suunnitelmien jalkauttamista.
Yhteiskehittämistyö Äänekosken perusopetuksen kouluissa pohjautuu toimintatutkimukseen, jossa kehittäjä toimii yhteisönsä jäsenenä ja osallistuu aktiivisesti kehittämisprosessiin. Kehittämistyön pohja-aineistona toimii Äänekosken kouluissa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöstä vastaavien toimijoiden haastattelut, kehittämistoiminnan menetelmäkirjallisuus ja opetushallituksen täydennyskoulutuksesta saatu osaaminen ja innostus.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöhön tarvittavat työkalut, koulutus, toimijoiden innostaminen ja osaamisen vahvistaminen nousivat esille haastatteluaineiston analyysissä, mutta samalla kouluarjessa esiintyvä rasismi ja syrjintä. Nämä tarpeet huomioitiin suunniteltaessa Äänekosken perusopetuksen koulujen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöstä vastaavien työntekijöiden yhteiskehittämisen työpajaa. Työpajatyöskentelyn tavoitteena oli lisätä työntekijöiden osaamista ja innostaa heitä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöhön.
Opinnäyte esittelee kehittämistyön kattavasti, siinä hyödynnetään tekijän omia kokemuksia ja havaintoja aina suunnittelusta tuloksiin asti. Työpajatyöskentelyn ja yhteiskehittämisen avulla varmistettiin, että Äänekosken perusopetuksen kouluissa tehtävä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyö ei jää vain suunnitelmaksi paperille, vaan siitä tulee osa koulujen myönteistä toimintakulttuuria.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste