PR-tapahtuma osana brändin lanseerausta : case: Gimma Oy
Tanhuanpää, Mia (2024)
Tanhuanpää, Mia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332299
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin PR-tapahtuman merkitystä osana uuden brändin lanseerausta. Työn tilaajana oli Gimma Oy, uusi suomalainen alusvaatebrändi, jonka lanseeraus on suunniteltu vuodelle 2025. Tavoitteena oli kehittää suosituksia PR-tapahtuman suunnitteluun ja toteutukseen siten, että se tukee brändin strategisia tavoitteita, lisää tunnettuutta ja resonoi kohderyhmän arvojen kanssa. Lisäksi työn tarkoituksena oli selvittää, miten vastuullisuus voidaan integroida osaksi PR-tapahtumia.
Kehittämismenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, jossa hyödynnettiin puolistrukturoituja haastatteluja eli teemahaastatteluja. Haastattelut toteutettiin PR- ja vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijoiden kanssa, ja aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Haastattelut toivat esille PR-tapahtumien suunnittelun keskeisiä osa-alueita, kuten tavoitteiden asettamisen, kohderyhmän määrittelyn ja elämyksellisyyden merkityksen. Lisäksi vastuullisuuden huomioiminen nousi yhdeksi tärkeäksi teemaksi.
Tulokset osoittivat, että onnistunut PR-tapahtuma voi vahvistaa brändin tunnettuutta ja rakentaa emotionaalista yhteyttä kohderyhmän kanssa. Erityisesti interaktiivisuus ja vahva visuaalinen tarina korostuivat tärkeinä tekijöinä tapahtuman muistettavuuden kannalta. Vastuullisuus nähtiin myös kilpailuetuna, joka lisää brändin uskottavuutta. Työssä laadittiin suosituksia PR-tapahtuman suunnitteluun ja toteutukseen, kuten kohderyhmälähtöisten työpajojen järjestäminen, vastuullisten materiaalien käyttö ja vaikuttajamarkkinoinnin integrointi osaksi tapahtumaa.
Työ tarjoaa hyödyllistä tietoa uusille brändeille, jotka haluavat hyödyntää PR-tapahtumia osana lanseerausstrategiaansa. Kehittämisehdotukset painottavat luovuutta, kohderyhmän osallistamista ja vastuullisuuden integrointia tapahtumien suunnitteluun.
Kehittämismenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, jossa hyödynnettiin puolistrukturoituja haastatteluja eli teemahaastatteluja. Haastattelut toteutettiin PR- ja vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijoiden kanssa, ja aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Haastattelut toivat esille PR-tapahtumien suunnittelun keskeisiä osa-alueita, kuten tavoitteiden asettamisen, kohderyhmän määrittelyn ja elämyksellisyyden merkityksen. Lisäksi vastuullisuuden huomioiminen nousi yhdeksi tärkeäksi teemaksi.
Tulokset osoittivat, että onnistunut PR-tapahtuma voi vahvistaa brändin tunnettuutta ja rakentaa emotionaalista yhteyttä kohderyhmän kanssa. Erityisesti interaktiivisuus ja vahva visuaalinen tarina korostuivat tärkeinä tekijöinä tapahtuman muistettavuuden kannalta. Vastuullisuus nähtiin myös kilpailuetuna, joka lisää brändin uskottavuutta. Työssä laadittiin suosituksia PR-tapahtuman suunnitteluun ja toteutukseen, kuten kohderyhmälähtöisten työpajojen järjestäminen, vastuullisten materiaalien käyttö ja vaikuttajamarkkinoinnin integrointi osaksi tapahtumaa.
Työ tarjoaa hyödyllistä tietoa uusille brändeille, jotka haluavat hyödyntää PR-tapahtumia osana lanseerausstrategiaansa. Kehittämisehdotukset painottavat luovuutta, kohderyhmän osallistamista ja vastuullisuuden integrointia tapahtumien suunnitteluun.