Poikatyö sosiaalisessa mediassa: sukupuolisensitiivisten ja informatiivisten videoiden tekeminen TikTokkiin ja Instagramiin
Kurjonen, Juho (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332378
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään ja esitellään tapa tehdä sukupuolisensitiivistä poikatyötä sosiaalisessa mediassa. Sosiaalinen media tulee koko ajan tärkeämmäksi osaksi yhteisöpedagogin työllistymiskenttää. Tässä nopeasti muuttuvassa osaamisen kentällä on hyvä tutkia mikä toimii ja mikä ei.
Polarisoituneessa sosiaalisessa mediassa pojille ja nuorille miehille on paljon huonoja miesesikuvia sekä hyvin paljon virheellistä tietoa miehenä olosta. Tällä opinnäytetyön tuotoksella pyrittiin tuomaan todenmukaista tietoa miehenä olosta sekä turvallisia tapoja miten olla mies.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kokeilukulttuuria sekä henkilökohtaista tiedonantoa. Nämä todettiin parhaaksi menetelmiksi, koska kokeilukulttuurin avulla pystyttiin tekemään nopeita muutoksia tarpeen vaatiessa. Henkilökohtainen tiedonanto todettiin toimivaksi, kun puhuttiin tietyistä sosiaalisen median tavoista toimia.
Tuotoksena opinnäytetyöstä tuli seitsemän lyhyttä informatiivista aihevideota suunnattuna pojille ja nuorille miehille sekä yksi esittelyvideo. Nämä julkaistiin tilaajan TikTokissa ja Instagramissa.
Katselukertoja tuli n. 11 tuhatta, tilejä tavoitettiin noin viisi tuhatta sekä tuli positiivista palautetta videoiden laaduista muilta nuoriso-alan ammattilaisilta.
Uskon sukupuolisensitiivisten ja informatiivisten videoiden tekemisen tärkeäksi osaksi etenkin tulevaisuuden sosiaalityötä, mutta oikeanlaisten videoiden tekemiseen tarvitsee paljon oppia yrityksen ja erehdyksen kautta. Samalla pitää kokeilla säntillisesti eri tyylisiä videoita, keksiä uusia ideoita sekä pysyä ajan hermolla.
Polarisoituneessa sosiaalisessa mediassa pojille ja nuorille miehille on paljon huonoja miesesikuvia sekä hyvin paljon virheellistä tietoa miehenä olosta. Tällä opinnäytetyön tuotoksella pyrittiin tuomaan todenmukaista tietoa miehenä olosta sekä turvallisia tapoja miten olla mies.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kokeilukulttuuria sekä henkilökohtaista tiedonantoa. Nämä todettiin parhaaksi menetelmiksi, koska kokeilukulttuurin avulla pystyttiin tekemään nopeita muutoksia tarpeen vaatiessa. Henkilökohtainen tiedonanto todettiin toimivaksi, kun puhuttiin tietyistä sosiaalisen median tavoista toimia.
Tuotoksena opinnäytetyöstä tuli seitsemän lyhyttä informatiivista aihevideota suunnattuna pojille ja nuorille miehille sekä yksi esittelyvideo. Nämä julkaistiin tilaajan TikTokissa ja Instagramissa.
Katselukertoja tuli n. 11 tuhatta, tilejä tavoitettiin noin viisi tuhatta sekä tuli positiivista palautetta videoiden laaduista muilta nuoriso-alan ammattilaisilta.
Uskon sukupuolisensitiivisten ja informatiivisten videoiden tekemisen tärkeäksi osaksi etenkin tulevaisuuden sosiaalityötä, mutta oikeanlaisten videoiden tekemiseen tarvitsee paljon oppia yrityksen ja erehdyksen kautta. Samalla pitää kokeilla säntillisesti eri tyylisiä videoita, keksiä uusia ideoita sekä pysyä ajan hermolla.