Omaehtoisen tapahtumatuotannon kehittäminen kulttuuritalon kahvilatilassa
Koutaniemi, Inka (2024)
Koutaniemi, Inka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332484
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin tarpeesta kehittää omaehtoista tapahtumatuotantoa kulttuuritalo Valveen kahvilatilassa nimeltä Valveen Paljetti. Työssä sivutaan myös avoimen kulttuuritilan kehittämistä. Työn tilaajana toimii Oulun kaupungin kulttuuripalvelut, mutta toissijaisena kohteena on kahvila Valveen Paljetti. Opinnäytetyössäni käsittelen omaehtoista tapahtumatuotantoa, avoimia kulttuuritiloja sekä neljättä sektoria.
Kehittämismenetelmiksi valikoituivat avoin haastattelu, kvantitatiivinen kyselytutkimus, vertailukehittäminen sekä aivoriihi. Avoin haastattelu toteutettiin kahvilayrittäjä Kati Raution kanssa. Kvantitatiivinen kyselytutkimus oli suunnattu tapahtumajärjestäjille ja erityisesti niille, jotka olivat järjestäneet Valveen Paljetissa aikaisemminkin tapahtumia. Vertailukehitettäviksi kohteiksi valikoituivat Helsingin Musiikkitalon ravintola, Rovaniemen kulttuuritalo Korundin ravintola, Espoon kulttuurikeskuksen Café Molli sekä Jyväskylän Villa Ranan ravintolapalvelut. Aivoriihi toteutettiin kulttuuritalo Valveella tuottaja Lea Rathjen, Valveen tuotantopäällikkö Ville-Mikko Sikiön, vastaavan tuottajan Ari-Matti Lappalaisen ja palvelupisteen hoitajan Laura Kärjen kanssa.
Kehittämistyön tuloksina syntyi tietoa kehittämistyön lopputuotosta varten. Lisäksi tilan markkinointia ja tapahtumien koordinointia tulee kehittää niin, että ne tukisivat omaehtoista toimintaa. Opinnäytetyön lopputuotokseksi syntyi 14-sivuinen tuotantokonsepti visuaalisine elementteineen. Tuotantokonsepti sisältää työkaluja omaehtoisen tapahtumatuotannon kehittämiseen, kuten varauslomakkeen, tapahtumajärjestäjän infopaketin sekä tapahtumakonseptin. Näiden lisäksi tuotantokonseptiin kuuluu markkinointisuunnitelma omaehtoisen tapahtumatuotannon kehittämiseksi. Opinnäytetyö tarjoaa kulttuuripalveluille käytännön kehittämisideoita omaehtoisen tapahtumatuotannon kehittämiseksi Valveen Paljetissa. This thesis was made out due to the need to develop community led event production in the café of the Cultural Centre Valve, called Valveen Paljetti. The work also touches upon the development of open cultural spaces. The commissioner for this project is the cultural services of City of Oulu, but the secondary focus is the café Valveen Paljetti. In my thesis, I address community led event production, open cultural spaces, and the fourth sector.
The selected development methods included open interviews, a quantitative survey, benchmarking and brainstorming sessions. The open interview was conducted with café entrepreneur Kati Rautio. The quantitative survey was targeted at event organisers, especially those who had previously organised events in Valveen Paljetti. The selected benchmarking targets were the restaurant at Helsinki Music House, the restaurant at Rovaniemi's cultural center Korundi, Café Molli at the Espoo Cultural Centre, and the restaurant services of Villa Rana in Jyväskylä. The brainstorming session was conducted at the Cultural Centre Valve with producer Lea Rathje, Valve's production manager Ville-Mikko Sikiö, senior producer Ari-Matti Lappalainen, and service desk manager Laura Kärki.
The development work resulted in information to support the final product of the project. Additionally, the marketing of the space and the coordination of events need to be improved to support community led activities. The final product of the thesis was a 14-page production concept with visual elements. The production concept includes tools for developing community led event production, such as a reservation form, an information package for event organisers, and an event concept. In addition, the production concept includes a marketing plan for the development of community led event production. The thesis offers practical development ideas for cultural services to enhance community led event production in Valveen Paljetti.
Kehittämismenetelmiksi valikoituivat avoin haastattelu, kvantitatiivinen kyselytutkimus, vertailukehittäminen sekä aivoriihi. Avoin haastattelu toteutettiin kahvilayrittäjä Kati Raution kanssa. Kvantitatiivinen kyselytutkimus oli suunnattu tapahtumajärjestäjille ja erityisesti niille, jotka olivat järjestäneet Valveen Paljetissa aikaisemminkin tapahtumia. Vertailukehitettäviksi kohteiksi valikoituivat Helsingin Musiikkitalon ravintola, Rovaniemen kulttuuritalo Korundin ravintola, Espoon kulttuurikeskuksen Café Molli sekä Jyväskylän Villa Ranan ravintolapalvelut. Aivoriihi toteutettiin kulttuuritalo Valveella tuottaja Lea Rathjen, Valveen tuotantopäällikkö Ville-Mikko Sikiön, vastaavan tuottajan Ari-Matti Lappalaisen ja palvelupisteen hoitajan Laura Kärjen kanssa.
Kehittämistyön tuloksina syntyi tietoa kehittämistyön lopputuotosta varten. Lisäksi tilan markkinointia ja tapahtumien koordinointia tulee kehittää niin, että ne tukisivat omaehtoista toimintaa. Opinnäytetyön lopputuotokseksi syntyi 14-sivuinen tuotantokonsepti visuaalisine elementteineen. Tuotantokonsepti sisältää työkaluja omaehtoisen tapahtumatuotannon kehittämiseen, kuten varauslomakkeen, tapahtumajärjestäjän infopaketin sekä tapahtumakonseptin. Näiden lisäksi tuotantokonseptiin kuuluu markkinointisuunnitelma omaehtoisen tapahtumatuotannon kehittämiseksi. Opinnäytetyö tarjoaa kulttuuripalveluille käytännön kehittämisideoita omaehtoisen tapahtumatuotannon kehittämiseksi Valveen Paljetissa.
The selected development methods included open interviews, a quantitative survey, benchmarking and brainstorming sessions. The open interview was conducted with café entrepreneur Kati Rautio. The quantitative survey was targeted at event organisers, especially those who had previously organised events in Valveen Paljetti. The selected benchmarking targets were the restaurant at Helsinki Music House, the restaurant at Rovaniemi's cultural center Korundi, Café Molli at the Espoo Cultural Centre, and the restaurant services of Villa Rana in Jyväskylä. The brainstorming session was conducted at the Cultural Centre Valve with producer Lea Rathje, Valve's production manager Ville-Mikko Sikiö, senior producer Ari-Matti Lappalainen, and service desk manager Laura Kärki.
The development work resulted in information to support the final product of the project. Additionally, the marketing of the space and the coordination of events need to be improved to support community led activities. The final product of the thesis was a 14-page production concept with visual elements. The production concept includes tools for developing community led event production, such as a reservation form, an information package for event organisers, and an event concept. In addition, the production concept includes a marketing plan for the development of community led event production. The thesis offers practical development ideas for cultural services to enhance community led event production in Valveen Paljetti.