Parkanon kaupungin nuorisopalveluiden kehittäminen - nuorisotyön perussuunnitelma NUPS
Vahosalmi, Elisa (2024)
Vahosalmi, Elisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432604
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön toimeksiantajana toimi Parkanon kaupungin nuorisopalvelut. Tutkimuksessa toteutettiin Parkanon nuorisotyön perussuunnitelmaprosessi. Prosessin myötä laadittiin nuorisotyön perussuunnitelma NUPS, joka on työyhteisön kanssa sanoitettu nykytilan kuvaus parkanolaisesta nuorisotyöstä. NUPS pohjautuu Tomi Kiilakosken nuorisotyön suhdeteoriaan. Työ lähti nuorisotyöntekijöiden tarpeesta kehittää parkanolaista nuorisotyötä yhtenäisempään suuntaan. Tarve lähti myös nuorilta, jotka eivät tienneet tai hahmottaneet, millaisia palveluita nuorisotyö heille tarjoaa.
Tämän käytännön toimintatutkimuksen tavoitteena oli nuorisotyön perussuunnitelman laadinnan lisäksi opettaa NUPS-prosessin avulla työyhteisölle nuorisotyön ammatillisuutta, kirkastaa perustehtävä sekä nykytila ja tiivistää työyhteisöä. Lisäksi tutkittiin NUPS:n laadintaa kunnan veto- ja pitovoiman näkökulmista. Tutkimuskysymyksiksi laadittiin kaksi kysymystä, joista ensimmäinen kysyi, mitä NUPS-prosessi voisi opettaa työyhteisölle nuorisotyön ammatillisuudesta, kasvatuksellisista tavoitteista sekä nykytilasta. Toinen kysymys kysyi, miten NUPS voidaan laatia tukemaan kunnan veto- ja pitovoimaa. Tutkimusmenetelminä olivat tutkijan/nuorisotyön esihenkilön oma osallistuva havainnointi sosionomi (YAMK) Minna Rauaksen ohjaamissa NUPS-työpajoissa sekä 12–28-vuotiaiden parkanolaisten nuorten kuulemiseen laadittu sähköinen kysely.
Sähköisen kyselyn tutkimustulokset osoittivat, että nuoret sanoittavat parkanolaisen nuorisotyön tehtäväksi nuorten auttamisen sekä toiminnan järjestämisen. Osa nuorista koki, ettei ole käyttänyt nuorisotyön palveluita tai hahmottanut, mitä palvelut olivat. NUPS-työpajoissa nuorisotyöntekijät oppivat nuorisotyön ammatillisuutta tuloksena yhteisesti laadittu nuorisotyön perussuunnitelma NUPS, johon on sanoitettu parkanolaisen nuorisotyön työmuodot sekä kasvatukselliset tavoitteet. NUPS-työpajoissa esihenkilön osallistuvan havainnoinnin tuloksena syntyivät hermeneuttiseen kehäajatteluun perustuva taulukko sekä NUPS-prosessikuvaus, jotka ovat hyödynnettävissä nuorisotyön esihenkilöiden käyttöön. Tutkimus myös osoitti, että nuorisotyön perussuunnitelma voidaan laatia tukemaan kunnan veto- ja pitovoimaisuutta. This research-based, development-oriented master’s thesis was commissioned by the Youth Services of the City of Parkano. The purpose of this thesis was to compile a Youth Work Curriculum, i.e. “a basic plan for youth work”, referred to as NUPS. NUPS is a written plan and description drafted by youth workers about the current status of youth work in Parkano. NUPS is based on a theory of relationships supported by youth work by Associate Professor Tomi Kiilakoski. The objective of this thesis was to develop and unify youth work in Parkano and make it more familiar for young people.
The thesis had several objectives. Firstly, it aimed to tighten the youth work community, enable learning professional competences and clarify the basic task and current state of youth work during the NUPS process. Secondly, the thesis focuses on how the compilation of NUPS could support the attraction and retention of the whole municipality. The first research question was what the NUPS process could teach the youth work community about professionalism, pedagogical goals and the current state of youth work in Parkano. The second question was how to compile NUPS to promote the municipality’s attraction and retention.
The methods used in this study were practical action research, participant observation and survey. Participant observation was carried out by the Youth Service foreperson, i.e. the author of this thesis, in NUPS workshops, which were instructed and guided by Master of Social Services Minna Rauas. An open electronic survey was carried out for young people aged 12–28 in Parkano. The survey indicates that young people consider youth work helpful and associate it with activities organized for them. It also indicates that young people in Parkano had little experience of attending Youth Services and little knowledge at them. The survey supported the launching of the brand work for Youth Services.
In NUPS workshops youth workers learned to word professional competence and pedagogical goals of youth work in Parkano. The foreperson’s participant observation produced both a chart based on the hermeneutic circle and a process description about the NUPS process, which can be used by forepersons in future youth work. Moreover, this thesis offers proof that it is possible to compile NUPS to support a municipality’s attraction and retention.
Tämän käytännön toimintatutkimuksen tavoitteena oli nuorisotyön perussuunnitelman laadinnan lisäksi opettaa NUPS-prosessin avulla työyhteisölle nuorisotyön ammatillisuutta, kirkastaa perustehtävä sekä nykytila ja tiivistää työyhteisöä. Lisäksi tutkittiin NUPS:n laadintaa kunnan veto- ja pitovoiman näkökulmista. Tutkimuskysymyksiksi laadittiin kaksi kysymystä, joista ensimmäinen kysyi, mitä NUPS-prosessi voisi opettaa työyhteisölle nuorisotyön ammatillisuudesta, kasvatuksellisista tavoitteista sekä nykytilasta. Toinen kysymys kysyi, miten NUPS voidaan laatia tukemaan kunnan veto- ja pitovoimaa. Tutkimusmenetelminä olivat tutkijan/nuorisotyön esihenkilön oma osallistuva havainnointi sosionomi (YAMK) Minna Rauaksen ohjaamissa NUPS-työpajoissa sekä 12–28-vuotiaiden parkanolaisten nuorten kuulemiseen laadittu sähköinen kysely.
Sähköisen kyselyn tutkimustulokset osoittivat, että nuoret sanoittavat parkanolaisen nuorisotyön tehtäväksi nuorten auttamisen sekä toiminnan järjestämisen. Osa nuorista koki, ettei ole käyttänyt nuorisotyön palveluita tai hahmottanut, mitä palvelut olivat. NUPS-työpajoissa nuorisotyöntekijät oppivat nuorisotyön ammatillisuutta tuloksena yhteisesti laadittu nuorisotyön perussuunnitelma NUPS, johon on sanoitettu parkanolaisen nuorisotyön työmuodot sekä kasvatukselliset tavoitteet. NUPS-työpajoissa esihenkilön osallistuvan havainnoinnin tuloksena syntyivät hermeneuttiseen kehäajatteluun perustuva taulukko sekä NUPS-prosessikuvaus, jotka ovat hyödynnettävissä nuorisotyön esihenkilöiden käyttöön. Tutkimus myös osoitti, että nuorisotyön perussuunnitelma voidaan laatia tukemaan kunnan veto- ja pitovoimaisuutta.
The thesis had several objectives. Firstly, it aimed to tighten the youth work community, enable learning professional competences and clarify the basic task and current state of youth work during the NUPS process. Secondly, the thesis focuses on how the compilation of NUPS could support the attraction and retention of the whole municipality. The first research question was what the NUPS process could teach the youth work community about professionalism, pedagogical goals and the current state of youth work in Parkano. The second question was how to compile NUPS to promote the municipality’s attraction and retention.
The methods used in this study were practical action research, participant observation and survey. Participant observation was carried out by the Youth Service foreperson, i.e. the author of this thesis, in NUPS workshops, which were instructed and guided by Master of Social Services Minna Rauas. An open electronic survey was carried out for young people aged 12–28 in Parkano. The survey indicates that young people consider youth work helpful and associate it with activities organized for them. It also indicates that young people in Parkano had little experience of attending Youth Services and little knowledge at them. The survey supported the launching of the brand work for Youth Services.
In NUPS workshops youth workers learned to word professional competence and pedagogical goals of youth work in Parkano. The foreperson’s participant observation produced both a chart based on the hermeneutic circle and a process description about the NUPS process, which can be used by forepersons in future youth work. Moreover, this thesis offers proof that it is possible to compile NUPS to support a municipality’s attraction and retention.