Verkosto- ja työelämäyhteistyö : kirjaston ja ammattikoulun yhteistyön edellytykset
Clarén, Sanna (2024)
Clarén, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432735
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön on tilannut Espoon kaupunginkirjasto. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Espoon kaupunginkirjaston ja ammattikoulujen välistä verkosto- ja työelämäyhteistyötä ja kartoittaa niiden edellytyksiä. Kirjaston ja toisen asteen yhteistyö on laajentunut syksyllä 2024 osaksi Espoon kaupungin kulttuuri- ja liikuntapalveluiden kasvatusohjelmaa. Ammattikouluille tarjottavissa palveluissa tarjotaan mahdollisuus työelämäyhteistyölle kirjastossa. Kulttuurikasvatusohjelman palveluiden laajentuessa Espoon kaupunginkirjaston tarve selkeille toimintatavoille ja edellytyksille verkosto- ja työelämäyhteistyön tueksi on kasvanut. Kehittämistyön tarkoituksena on edistää kirjaston palveluiden laatua ja tasaisuutta.
Aineistoa kerättiin tarkastelemalla jo olemassa olevia tutkimuksia ja julkaisuja verkostoista, työelämässä oppimisesta, osallisuudesta sekä toimijuudesta ja rakentamalla näiden pohjalta tietoperusta kehittämistyön taustalle. Tietoperustan lisäksi aineistoa kerättiin haastattelemalla neljää ammattilaista kirjastoista ja ammattikouluista sekä lähettämällä kyselylomake Seinäjoen kaupunginkirjaston ylläpitämälle kirjastojen ja toisen asteen koulutuksen yhteistyöverkostolle. Kerätyn aineiston perusteella ilmeni, että verkostojen luominen koetaan usein haastavaksi ja resurssien puute on suurin kompastuskivi. Innostuneisuus ja kiinnostus toisesta toimijasta auttavat yhteistyön syntymisessä ja uusien ideoiden kehittämisessä. Vastauksissa nousi esille myös opiskelijoiden kohtaamat haasteet ja erityistarpeet työelämäyhteistyöhön liittyen.
Analysoidun aineiston ja tietoperustan perusteella kehittämistyön tuloksena löytyi useita huomioitavia seikkoja ja edellytyksiä verkosto- ja työelämäyhteistyön onnistumiseksi. Löydettyjen edellytysten perusteella kehittämistyön tuotoksena syntyi ohje tukemaan Espoon kaupunginkirjaston verkosto- ja työelämäyhteistyötä ammattikoulujen kanssa. Kehittämistyön tulokset ja ohje vastaavat myös esitettyihin tutkimuskysymyksiin: mitä yhteistyö edellyttää kirjastolta ja ammattikoululta? Kehittämistyön tulokset hyödyttävät muidenkin kaupunkien ja kuntien kirjastoja sekä koko ammattialaa kokonaisuudessaan. Verkostotyö on vahvasti sidoksissa nuorten parissa työskentelevien ammattilaisten toimintaan, ja työelämäyhteistyö tekee toimijoiden toiminnasta monipuolisempaa. Kehittämistyön tuloksena löydetyt havainnot eivät rajoitu vain Espoon kaupunginkirjaston käyttöön. The Espoo City Library has ordered this thesis. The purpose of this study was to improve networking and working life cooperation and to determine its requirements between the library and vocational schools. Culture and sports paths’ are offered by the City of Espoo for pre-primary and comprehensive schools. The culture paths’ purpose is to offer opportunity for schoolchildren to visit culture and sports facilities in the middle of the schooldays. At the beginning of autumn 2024 the culture paths have included upper secondary schools. For vocational schools, there is an opportunity for working life cooperation with the library.
The theoretical section explores the current states of affairs in the Espoo City Library, networking, working life, inclusion and participation in working life. The data were gathered by interviewing 4 professionals from libraries and vocational schools and by a survey for library and secondary school cooperation network. Interviews were semi-structured and treated anonymously. The data were analysed by using the methods of qualitative research in combination with the theory.
The study results indicate that it is often a challenge to start networking. Lack of resources was the main challenge. The Enthusiasm and interest of the other party help in the process and to develop of new ideas. Participants described widely about the challenges to be taken into account in working life cooperation and how to support the student in practical learning. The outcome of this study was a guideline to help networking and working life cooperation between the Espoo City Library and vocational schools, as well as the whole vocational branch.
Aineistoa kerättiin tarkastelemalla jo olemassa olevia tutkimuksia ja julkaisuja verkostoista, työelämässä oppimisesta, osallisuudesta sekä toimijuudesta ja rakentamalla näiden pohjalta tietoperusta kehittämistyön taustalle. Tietoperustan lisäksi aineistoa kerättiin haastattelemalla neljää ammattilaista kirjastoista ja ammattikouluista sekä lähettämällä kyselylomake Seinäjoen kaupunginkirjaston ylläpitämälle kirjastojen ja toisen asteen koulutuksen yhteistyöverkostolle. Kerätyn aineiston perusteella ilmeni, että verkostojen luominen koetaan usein haastavaksi ja resurssien puute on suurin kompastuskivi. Innostuneisuus ja kiinnostus toisesta toimijasta auttavat yhteistyön syntymisessä ja uusien ideoiden kehittämisessä. Vastauksissa nousi esille myös opiskelijoiden kohtaamat haasteet ja erityistarpeet työelämäyhteistyöhön liittyen.
Analysoidun aineiston ja tietoperustan perusteella kehittämistyön tuloksena löytyi useita huomioitavia seikkoja ja edellytyksiä verkosto- ja työelämäyhteistyön onnistumiseksi. Löydettyjen edellytysten perusteella kehittämistyön tuotoksena syntyi ohje tukemaan Espoon kaupunginkirjaston verkosto- ja työelämäyhteistyötä ammattikoulujen kanssa. Kehittämistyön tulokset ja ohje vastaavat myös esitettyihin tutkimuskysymyksiin: mitä yhteistyö edellyttää kirjastolta ja ammattikoululta? Kehittämistyön tulokset hyödyttävät muidenkin kaupunkien ja kuntien kirjastoja sekä koko ammattialaa kokonaisuudessaan. Verkostotyö on vahvasti sidoksissa nuorten parissa työskentelevien ammattilaisten toimintaan, ja työelämäyhteistyö tekee toimijoiden toiminnasta monipuolisempaa. Kehittämistyön tuloksena löydetyt havainnot eivät rajoitu vain Espoon kaupunginkirjaston käyttöön.
The theoretical section explores the current states of affairs in the Espoo City Library, networking, working life, inclusion and participation in working life. The data were gathered by interviewing 4 professionals from libraries and vocational schools and by a survey for library and secondary school cooperation network. Interviews were semi-structured and treated anonymously. The data were analysed by using the methods of qualitative research in combination with the theory.
The study results indicate that it is often a challenge to start networking. Lack of resources was the main challenge. The Enthusiasm and interest of the other party help in the process and to develop of new ideas. Participants described widely about the challenges to be taken into account in working life cooperation and how to support the student in practical learning. The outcome of this study was a guideline to help networking and working life cooperation between the Espoo City Library and vocational schools, as well as the whole vocational branch.