Työharjoittelun ja perehdyttäjän merkitys poliisin myöhempään uraan ja valintoihin Helsingin poliisilaitoksessa
Eronen, Atte; Hagert, Ronny (2024)
Eronen, Atte
Hagert, Ronny
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533242
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena on selvittää työharjoittelun ja perehdyttäjän merkitystä myöhempään uraan ja valintoihin Helsingin poliisilaitoksella. Näkökulmana tutkimuksessa oli vaikuttaako perehdyttäjän erityisosaaminen siihen, mihin koulutuksiin työharjoittelija myöhemmin hakeutuu. Lisäksi miten perehdyttäjän työmotivaatio ja esimerkki vaikuttavat työharjoittelija urakehitykseen, sekä oppimiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena lähettämällä Helsingin poliisilaitoksella työskenteleville poliiseille kyselylomake. Työssä yhdistyi kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä.
Opinnäytetyön tietoperustana käytämme esimiestyöhön, johtamiseen, vuorovaikutukseen, itsensä johtamiseen ja motivoimiseen liittyvää kirjallisuutta, sekä tehtyjä opinnäytetöitä.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että perehdyttäjän rooli on todella suuri. Erityisesti korostui, että perehdyttäjän tulee olla motivoitunut, perehdyttäjän ja harjoittelija välillä on oltava hyvä vuorovaikutus ja perehdyttäjällä tulee olla riittävä osaamisen taso perusasioissa. Tämä saavutetaan, kun perehdyttäjien valinnassa huomioidaan perehdyttäjien oma kokemus ja halukkuus tehtävään. Parhaimmillaan motivoitunut perehdyttäjä on roolimallina harjoittelijalle, joka tukee ammattilista kehitystä ja lisää hänen sitoutumistansa poliisityöhön. Erityisosaaminen koettiin hyvänä lisäyksenä, mutta sen merkitys ei kuitenkaan ole niin suuri kuin perehdyttäjän asenne ja kyky tukea harjoittelijan ammatillista kasvua. Erityisosaamisella saattaa olla inspiroiva vaikutus, mutta se ei yleensä ole yksin ratkaiseva tekijä myöhemmän uran koulutusvalinnoissa. The aim of this research-based thesis is to explore the significance of internships and mentors in shaping future career paths and choices at the Helsinki Police Department. The study specifically examines whether the mentor's specialized expertise influences the training programs that interns later apply for. Additionally, it investigates how the mentor's work motivation and example impact the intern's career development and learning.
The thesis was conducted as a survey study, with a questionnaire sent to police officers working at the Helsinki Police Department. The study combined both qualitative and quantitative research methods.
The theoretical framework of the thesis draws on literature related to leadership, management, in-teraction, self-leadership, and motivation, as well as previously conducted theses.
The findings revealed that the mentor's role is highly significant. It was particularly emphasized that mentors need to be motivated, there must be good interaction between the mentor and the intern, and the mentor must have a sufficient level of competence in basic skills. This can be achieved by considering the mentor's experience and willingness to take on the role during the selection pro-cess. At best, a motivated mentor serves as a role model for the intern, supporting their profes-sional development and increasing their commitment to police work.
While specialized expertise was considered a valuable addition, its importance was not as signifi-cant as the mentor's attitude and ability to support the intern's professional growth. Specialized ex-pertise may have an inspiring effect, but it is generally not the sole determining factor in the intern's later career training choices.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena lähettämällä Helsingin poliisilaitoksella työskenteleville poliiseille kyselylomake. Työssä yhdistyi kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä.
Opinnäytetyön tietoperustana käytämme esimiestyöhön, johtamiseen, vuorovaikutukseen, itsensä johtamiseen ja motivoimiseen liittyvää kirjallisuutta, sekä tehtyjä opinnäytetöitä.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että perehdyttäjän rooli on todella suuri. Erityisesti korostui, että perehdyttäjän tulee olla motivoitunut, perehdyttäjän ja harjoittelija välillä on oltava hyvä vuorovaikutus ja perehdyttäjällä tulee olla riittävä osaamisen taso perusasioissa. Tämä saavutetaan, kun perehdyttäjien valinnassa huomioidaan perehdyttäjien oma kokemus ja halukkuus tehtävään. Parhaimmillaan motivoitunut perehdyttäjä on roolimallina harjoittelijalle, joka tukee ammattilista kehitystä ja lisää hänen sitoutumistansa poliisityöhön. Erityisosaaminen koettiin hyvänä lisäyksenä, mutta sen merkitys ei kuitenkaan ole niin suuri kuin perehdyttäjän asenne ja kyky tukea harjoittelijan ammatillista kasvua. Erityisosaamisella saattaa olla inspiroiva vaikutus, mutta se ei yleensä ole yksin ratkaiseva tekijä myöhemmän uran koulutusvalinnoissa.
The thesis was conducted as a survey study, with a questionnaire sent to police officers working at the Helsinki Police Department. The study combined both qualitative and quantitative research methods.
The theoretical framework of the thesis draws on literature related to leadership, management, in-teraction, self-leadership, and motivation, as well as previously conducted theses.
The findings revealed that the mentor's role is highly significant. It was particularly emphasized that mentors need to be motivated, there must be good interaction between the mentor and the intern, and the mentor must have a sufficient level of competence in basic skills. This can be achieved by considering the mentor's experience and willingness to take on the role during the selection pro-cess. At best, a motivated mentor serves as a role model for the intern, supporting their profes-sional development and increasing their commitment to police work.
While specialized expertise was considered a valuable addition, its importance was not as signifi-cant as the mentor's attitude and ability to support the intern's professional growth. Specialized ex-pertise may have an inspiring effect, but it is generally not the sole determining factor in the intern's later career training choices.