Osallistavat menetelmät asiakasohjauksen yhteisen toimintamallin kehittämisen tukena
Denn, Tiia (2024)
Denn, Tiia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533309
Tiivistelmä
Hyvinvointialueet aloittivat toimintansa vuoden 2023 alusta, jolloin vastuu sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä siirtyi kunnilta hyvinvointialueille. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan siirtymisessä työntekijöitä tukeneita menetelmiä ja niiden osallistavuutta ja vaikuttavuutta työntekijöiden näkökulmasta sekä kehitettiin toimintamalli Länsi-Uudenmaan Mielenterveys- ja päihdepalvelujen asumispalveluiden asiakasohjaukseen.
Opinnäytetyössä kuvailen käytetyt menetelmät, esittelen työntekijöiden kokemuksia niiden vaikuttavuudesta ja työntekijöiden kokemaa osallisuutta muutoksessa. Kehittämistyö oli osa Tulevaisuuden Sote-keskus -hanketta ja työskentelin ensin hanketyöntekijänä ja myöhemmin asiakastyötä tekevän sosiaaliohjaajan virassa.
Opinnäytetyössäni kehitin asiakasohjauksen toimintamalliin yhteistä työohjetta ja selkeytin yhteisen koordinaattorin toimenkuvaa ja SAP-kokousten käytäntöjä. Ajantasainen työohje varmistaa osaltaan laadukkaan ja yhdenmukaisen palvelun sekä tukee työssä jaksamista.
Opinnäytetyön tilaajana oli Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen Mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalveluiden keskitetty asiakasohjaus. Asiakasohjauksessa ohjataan ihmisiä mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalveluiden kautta keskitettyihin asumisyksiköihin tai kotiin annettavan tuen palveluihin. Aiemmin kunnat ovat hoitaneet asioita itsenäisesti, mutta hyvinvointialueelle siirryttäessä palvelut siirtyivät keskitetyn asiakasohjauksen alle. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle kuuluvat Espoo, Hanko, Inkoo, Kauniainen, Kirkkonummi, Lohja, Raasepori, Siuntio ja Vihti. Alue on maantieteellisesti laaja ja useiden kuntien toimintatapojen yhtenäistäminen on vaatinut työntekijöiltä uusien työtapojen ja käytäntöjen omaksumista.
Opinnäytetyötä varten haastatellut työntekijät olivat työskennelleet ennen hyvinvointialueelle siirtymistä asiakasohjauksessa vähintään puoli vuotta sekä jatkoivat työskentelyä muutoksen jälkeen. Vastausten perusteella arvioin sitä, minkä työntekijät kokivat auttaneen heitä muutoksessa sekä sitä, kuinka he kokivat voineensa vaikuttaa omaan työhönsä ja yhteisen toimintamallin luomiseen. Haastatteluissa osallistavista menetelmistä esiin nousivat erityisesti yhteiset työkokoukset, yhteinen Teams-kanava ja työntekoa ohjaava yhteinen työohje päivittäisen työn tekemiseen asiakasohjauksessa. Havainnointien ja kyselyn perusteella työntekijät kaipasivat selkeyttä erityisesti erilaisiin työnkuviin ja yhteisiin toimintatapoihin.
Opinnäytetyössä kuvailen käytetyt menetelmät, esittelen työntekijöiden kokemuksia niiden vaikuttavuudesta ja työntekijöiden kokemaa osallisuutta muutoksessa. Kehittämistyö oli osa Tulevaisuuden Sote-keskus -hanketta ja työskentelin ensin hanketyöntekijänä ja myöhemmin asiakastyötä tekevän sosiaaliohjaajan virassa.
Opinnäytetyössäni kehitin asiakasohjauksen toimintamalliin yhteistä työohjetta ja selkeytin yhteisen koordinaattorin toimenkuvaa ja SAP-kokousten käytäntöjä. Ajantasainen työohje varmistaa osaltaan laadukkaan ja yhdenmukaisen palvelun sekä tukee työssä jaksamista.
Opinnäytetyön tilaajana oli Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen Mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalveluiden keskitetty asiakasohjaus. Asiakasohjauksessa ohjataan ihmisiä mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalveluiden kautta keskitettyihin asumisyksiköihin tai kotiin annettavan tuen palveluihin. Aiemmin kunnat ovat hoitaneet asioita itsenäisesti, mutta hyvinvointialueelle siirryttäessä palvelut siirtyivät keskitetyn asiakasohjauksen alle. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle kuuluvat Espoo, Hanko, Inkoo, Kauniainen, Kirkkonummi, Lohja, Raasepori, Siuntio ja Vihti. Alue on maantieteellisesti laaja ja useiden kuntien toimintatapojen yhtenäistäminen on vaatinut työntekijöiltä uusien työtapojen ja käytäntöjen omaksumista.
Opinnäytetyötä varten haastatellut työntekijät olivat työskennelleet ennen hyvinvointialueelle siirtymistä asiakasohjauksessa vähintään puoli vuotta sekä jatkoivat työskentelyä muutoksen jälkeen. Vastausten perusteella arvioin sitä, minkä työntekijät kokivat auttaneen heitä muutoksessa sekä sitä, kuinka he kokivat voineensa vaikuttaa omaan työhönsä ja yhteisen toimintamallin luomiseen. Haastatteluissa osallistavista menetelmistä esiin nousivat erityisesti yhteiset työkokoukset, yhteinen Teams-kanava ja työntekoa ohjaava yhteinen työohje päivittäisen työn tekemiseen asiakasohjauksessa. Havainnointien ja kyselyn perusteella työntekijät kaipasivat selkeyttä erityisesti erilaisiin työnkuviin ja yhteisiin toimintatapoihin.