Alumnitoiminnan kehittäminen, case Taitotalo
Viik, Terhi (2024)
Viik, Terhi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533455
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista alumnitoimintaa toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa järjestetään sekä millaista alumnitoimintaa Taitotalon opiskelijat toivoisivat heille järjestettävän. Tavoite oli saada selville muiden ammatillisten oppilaitosten alumnitoiminnan nykytila. Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaisia odotuksia ja toiveita Taitotalon opiskelijoilla olisi alumnitoiminnasta.
Opinnäytetyön tilaajana oli Taitotalo, joka on yksi Suomen suurimmista aikuiskoulutuskeskuksista. Vuosittain Taitotalossa opiskelee yli 25 000 opiskelijaa. Toimin itse Taitotalossa markkinointiasiantuntijana ja roolissani tuen oppilaitoksen markkinointitoimintaa.
Opinnäytetyöni aineisto kerättiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin oppilaitoksilta sekä opiskelijoilta sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella. Tämän lisäksi opinnäytetyötä täydennettiin benchmarkkauksella. Benchmarkkaus toteutettiin tutustumalla Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla toimivien ammattikorkeakoulujen kotisivuilta saataviin tietoihin korkeakoulujen alumnitoiminnasta.
Tulosten perusteella ammatillisella puolella alumnitoiminta ei ole niin vakiintunutta, mitä se korkeakoulukentällä jo on. Opiskelijakysely osoittaa, että Taitotalon tulisi lisätä alumnitoiminnan näkyvyyttä ja hyötyjä opiskelijoille jo opintojen aikana, jotta toiminta koettaisiin arvokkaana ja saavutettavana valmistumisen jälkeen. Alumnitoiminnan kehittämiseksi tein ehdotuksen Taitotalon alumnitoiminnan ensiaskeleista. Sain kehittämiseen hyviä ideoita sekä kyselyistä että tekemästäni benchmarkkauksesta.
Opinnäytetyön tilaajana oli Taitotalo, joka on yksi Suomen suurimmista aikuiskoulutuskeskuksista. Vuosittain Taitotalossa opiskelee yli 25 000 opiskelijaa. Toimin itse Taitotalossa markkinointiasiantuntijana ja roolissani tuen oppilaitoksen markkinointitoimintaa.
Opinnäytetyöni aineisto kerättiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin oppilaitoksilta sekä opiskelijoilta sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella. Tämän lisäksi opinnäytetyötä täydennettiin benchmarkkauksella. Benchmarkkaus toteutettiin tutustumalla Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla toimivien ammattikorkeakoulujen kotisivuilta saataviin tietoihin korkeakoulujen alumnitoiminnasta.
Tulosten perusteella ammatillisella puolella alumnitoiminta ei ole niin vakiintunutta, mitä se korkeakoulukentällä jo on. Opiskelijakysely osoittaa, että Taitotalon tulisi lisätä alumnitoiminnan näkyvyyttä ja hyötyjä opiskelijoille jo opintojen aikana, jotta toiminta koettaisiin arvokkaana ja saavutettavana valmistumisen jälkeen. Alumnitoiminnan kehittämiseksi tein ehdotuksen Taitotalon alumnitoiminnan ensiaskeleista. Sain kehittämiseen hyviä ideoita sekä kyselyistä että tekemästäni benchmarkkauksesta.