Kulttuurituotannon alan tulevaisuuskartoitus
Malkamäki, Elina (2024)
Malkamäki, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533407
Tiivistelmä
Työn tilaajana toimi Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak), ja aiheena oli kulttuurituotannon alan tulevaisuuskartoitus. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kulttuurituotanto tulee kehittymään alana tulevaisuudessa ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Tutkimuksen tavoitteena on tarjota kattava ymmärrys kulttuurituotannon alan tulevaisuuden kehityssuunnista ja auttaa alan toimijoita valmistautumaan tuleviin haasteisiin ja mahdollisuuksiin.
Tässä opinnäytetyössä tutkimusaineistona käytettiin Humakin laatimaa kyselyä, ja tutkimusmenetelmänä oli tämän kyselyn analysointi. Kysely on haastattelulomake, jonka Humakin opiskelijat täyttävät harjoitteluvastaavansa kanssa eriytyvien suuntautumisopintojen lopussa.
Haastattelujen vastaukset analysoitiin ja niitä verrattiin muuhun kulttuurituotannon alan tulevaisuudesta kertovaan kirjallisuuteen. Tuloksina saatiin seuraavat päähuomiot, joiden pohjalta tulevaisuutta on tutkittu: tuottajan moniosaaminen, digitalisaatio, rahoitus, globalisaatio, kestävä kehitys ja väestönmuutos.
Tulokset osoittavat, että kulttuurituottajan ammatissa tullaan painottamaan entistä enemmän moniosaamista, etenkin digitaalisuuden kannalta. Työnantajat edellyttävät, että tuottaja tuntee ja ymmärtää hyvin toimivat tahot ja hallitsee laajoja kokonaisuuksia. Tuottajan työ on jatkuvaa oppimista, eikä se tule koskaan olemaan "valmis". Tuottajan pitää osata varautua globalisaation, digitalisaation, kestävän kehityksen, väestönmuutoksen ja rahoituksen tuomiin uusiin haasteisiin. Tuottajan tulee olla ratkaisuissaan luova ja nopea, mutta myös täsmällinen. The commissioning party for this work was the Humak University of Applied Sciences, and the topic was Mapping the future workfield of Cultural Management. The purpose of the research was to determine how cultural production will develop as a workfield in the future and what factors will influence it. The aim of the research is to provide a comprehensive understanding of the future development trends in the cultural production sector and to help industry representatives prepare for upcoming challenges and opportunities.
In this thesis, the research material consisted of a survey prepared by Humak, and the research method was the analysis of this survey. The survey is an interview form that Humak students complete with their internship supervisors at the end of their specialized orientation studies.
The interview responses were analyzed and compared with other literature on the future of the cultural management sector. The results yielded the following key observations, which form the basis for future research: producer versatility, digitalization, funding, globalization, sustainable development and demographic change.
The results indicate that the profession of cultural manager will increasingly emphasize versatility, especially in terms of digitalization. Employers expect cultural managers to be well-acquainted with and understand the functioning entities and to manage large ensambles. The work of a cultural manager is continuous learning and will never be "finished." Cultural managers must be able to anticipate new challenges brought by globalization, digitalization, sustainable development, demographic change and funding. Cultural managers will need to be creative and quick in their solutions, but also precise.
Tässä opinnäytetyössä tutkimusaineistona käytettiin Humakin laatimaa kyselyä, ja tutkimusmenetelmänä oli tämän kyselyn analysointi. Kysely on haastattelulomake, jonka Humakin opiskelijat täyttävät harjoitteluvastaavansa kanssa eriytyvien suuntautumisopintojen lopussa.
Haastattelujen vastaukset analysoitiin ja niitä verrattiin muuhun kulttuurituotannon alan tulevaisuudesta kertovaan kirjallisuuteen. Tuloksina saatiin seuraavat päähuomiot, joiden pohjalta tulevaisuutta on tutkittu: tuottajan moniosaaminen, digitalisaatio, rahoitus, globalisaatio, kestävä kehitys ja väestönmuutos.
Tulokset osoittavat, että kulttuurituottajan ammatissa tullaan painottamaan entistä enemmän moniosaamista, etenkin digitaalisuuden kannalta. Työnantajat edellyttävät, että tuottaja tuntee ja ymmärtää hyvin toimivat tahot ja hallitsee laajoja kokonaisuuksia. Tuottajan työ on jatkuvaa oppimista, eikä se tule koskaan olemaan "valmis". Tuottajan pitää osata varautua globalisaation, digitalisaation, kestävän kehityksen, väestönmuutoksen ja rahoituksen tuomiin uusiin haasteisiin. Tuottajan tulee olla ratkaisuissaan luova ja nopea, mutta myös täsmällinen.
In this thesis, the research material consisted of a survey prepared by Humak, and the research method was the analysis of this survey. The survey is an interview form that Humak students complete with their internship supervisors at the end of their specialized orientation studies.
The interview responses were analyzed and compared with other literature on the future of the cultural management sector. The results yielded the following key observations, which form the basis for future research: producer versatility, digitalization, funding, globalization, sustainable development and demographic change.
The results indicate that the profession of cultural manager will increasingly emphasize versatility, especially in terms of digitalization. Employers expect cultural managers to be well-acquainted with and understand the functioning entities and to manage large ensambles. The work of a cultural manager is continuous learning and will never be "finished." Cultural managers must be able to anticipate new challenges brought by globalization, digitalization, sustainable development, demographic change and funding. Cultural managers will need to be creative and quick in their solutions, but also precise.