Kujalta kotiin : työkalu tuetun asumisen palvelun alkuun
Hellén, Linda; Nousiainen, Heidi (2024)
Hellén, Linda
Nousiainen, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533391
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli kartoittaa, miten tuottaa tasalaatuista palvelua tuetun asumisen alussa. Palvelun tasalaatuisuuden parantamiseksi päätimme kehittää työkalun tuetun asumisen alkuvaiheeseen. Työkalun avulla pyrittiin vahvistamaan palveluun tulleen ihmisen osallisuutta ja toimijuutta. Opinnäytetyömme tilaaja oli Luona Oy. Luona Oy tuottaa sosiaalihuoltolain mukaista tuet-tua asumista mielenterveys- ja päihdekuntoutujille Varsinais-Suomen alueella. Palvelun aikana pyritään vahvistamaan ihmisen asumisen ja arjen taitoja siten, että hänen asumisensa onnistuu myöhemmin itsenäisesti. Opinnäytetyömme tietoperustassa käsittelimme asunnottomuutta Suomessa, päihderiippuvuutta, sosiaalihuoltolakia, sosiaalihuoltolain mukaista tuettua asumista, vuokranmaksun turvaamista tuetussa asumisessa sekä ihmisen osallisuutta ja toimijuutta. Opinnäytetyössä käytimme menetelminä teemahaastatteluja sekä vertailukehittämistä eli benchmarkingia. Haastattelimme aineistoamme varten tuetun asumisen palvelussa työskenteleviä henkilöitä sekä kokemusasiantuntijaa, jolla oli omakohtaista kokemusta tuetusta asumisesta. Vertailukehittämistä käytimme sähköpostikyselyissä, jotka lähetettiin kahdellekymmenelle tuettua asumista tarjoavalle yritykselle, joiden asiakaskunta koostuu mielenterveys- ja päihdekuntoutujista. Lisäksi vertailimme kahta muuttajan muistilistaa sekä yhtä uuteen kotiin muuttavalle ihmiselle tehtyä videota. Menetelmien kautta esille nousi seuraavia teemoja: osallisuus, toimijuus, yksilöllisyys sekä hoidettavat asiat. Nämä teemat huomioon ottaen opinnäytetyömme tuloksena syntyi tuotos, Ensiaskeleet – työkalu. Tämä vastaa tutkimusongelmaamme ja tuo tasalaatuisuutta tuetun asumisen palvelun alkaessa, jolloin hoidettavia asioita on paljon. Ensiaskeleet – työkalun avulla voidaan vahvistaa palveluun tulevan ihmisen osallisuutta ja toimijuutta palvelun alusta alkaen. The objective of our thesis was to study how to provide consistent service at the beginning of a new supported accommodation service relationship. To improve consistency, we decided to create a new tool for the beginning of the service to strengthen the participation and agency of each person from the beginning of supported accommodation. Partner for our thesis was Luona Oy. Luona Oy provides supported accommodation according to the Social Welfare Act for mental health and substance abuse rehabilitees in the region of Varsinais-Suomi. During the service the aim is to strengthen personal skills in living and daily routines so that later the person can live independently. In the theory of our thesis, we are addressing homelessness in Finland, the Social Welfare Act, supported accommodation according to the Social Welfare Act, securing the payment of rent during supported accommodation, and the person´s participation and agency. The methods used in our development thesis are interviews and benchmarking. For our data collection, we interviewed professionals working in the field of supported accommodation. In addition, we interviewed an expert with experience in supported accommodation. Benchmarking was used in email surveys sent to twenty different companies which are offering supported accommodation for mental health and substance abuse rehabilitees. Additionally, we compared two check lists, and a video made for a person moving into a new home. We developed the Ensiaskeleet (First Steps) –tool as an output of our thesis. This addresses our research problem and brings consistency at the beginning of the supported accommodation, when there are multiple matters to handle. With the help of Ensiaskeleet –tool the participation and agency of each person can be enhanced immediately from the beginning of a new service relationship.