Neurokehityksellisiä häiriöitä omaavan nuoren taloudenhallinnan ohjaus
Mähönen, Pasi; Sorjanen, Anne (2024)
Mähönen, Pasi
Sorjanen, Anne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933752
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään neurokehityksellisiä häiriöitä omaavien nuorten taloudenhallinnan tilaa. Työn tavoitteena oli kartoittaa kyselyllä nuorten taloustaitoja ja kehittää budjetointiväline, jonka avulla he oppivat paremmin suunnittelemaan raha-asioitaan. Työn tilaajana toimi Aivoliitonpalvelut Oy, Kuopion Nuortentalo ja myöhemmin Hoivatie Oy. He toivoivat meiltä aiheeseen liittyvää opinnäytetyötä, jolloin he saisivat käyttöönsä toimivia työkaluja nuorten taloudenhallinnan ohjaamiseen.
Opinnäytetyömme teoriaosuudessa avataan avainkäsitteitä pohjautuen kirjallisuuteen. Olemme myös hyödyntäneet aiemmin tekemäämme benchmarkkaus-tehtävää ja tulevaisuuden tiedonkeruutehtävää, missä ammattilaisten haastattelut ovat tuoneet lisäarvoa työllemme. Teoriatieto auttoi meitä ymmärtämään opinnäytetyömme kohderyhmän elämänhallinnan haasteita mukaan lukien taloudenhallinnan taidot. Analysoimalla tietoa lähdimme rakentamaan sopivaa työkalua nuorten taloudenhallintaan.
Opinnäytetyömme aineiston keräämisen menetelminä käytetään kyselyä, haastattelua, benchmarkkausta ja tulevaisuuden tiedonkeruutehtävää. Opinnäytetyömme tuotoksena syntyi alkukartoituskyselylomake, kysely ja kuukausibudjetoinnin excel-pohja. Nämä työkalut jäävät opinnäytetyömme tilaajan käyttöön. Korostamme, että opinnäytetyömme tuotos on validi käytettäväksi laajemminkin taloudenhallinnan ohjaustyössä.
Opinnäytetyömme teoriaosuudessa avataan avainkäsitteitä pohjautuen kirjallisuuteen. Olemme myös hyödyntäneet aiemmin tekemäämme benchmarkkaus-tehtävää ja tulevaisuuden tiedonkeruutehtävää, missä ammattilaisten haastattelut ovat tuoneet lisäarvoa työllemme. Teoriatieto auttoi meitä ymmärtämään opinnäytetyömme kohderyhmän elämänhallinnan haasteita mukaan lukien taloudenhallinnan taidot. Analysoimalla tietoa lähdimme rakentamaan sopivaa työkalua nuorten taloudenhallintaan.
Opinnäytetyömme aineiston keräämisen menetelminä käytetään kyselyä, haastattelua, benchmarkkausta ja tulevaisuuden tiedonkeruutehtävää. Opinnäytetyömme tuotoksena syntyi alkukartoituskyselylomake, kysely ja kuukausibudjetoinnin excel-pohja. Nämä työkalut jäävät opinnäytetyömme tilaajan käyttöön. Korostamme, että opinnäytetyömme tuotos on validi käytettäväksi laajemminkin taloudenhallinnan ohjaustyössä.