Nuorten taukotilan merkitys ja kehitystarpeiden tunnistaminen oppilaitosnuorisotyössä 2. asteella
Forssten, Erja; Heinonen, Visa; Siitonen, Ennileena (2024)
Forssten, Erja
Heinonen, Visa
Siitonen, Ennileena
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933832
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Vantaan ammatiopisto Varian Hiekkaharjun toimipisteen nuorten taukotilan, yhdeltä nimeltään mininutan toimintaa opiskelijoiden ääntä kuunnellen.
Oppilaitonuorisotyöntekijöiden tarjoama yhteisöllinen työ toisella asteella on melko tuore työmuoto. Taukotilana Hiekkaharjun toimipisteessä mininuta toimii nimellä Breikki.
Kehittämistyön menetelminä on käytetty Benchmarkkausta, teemahaastattelua ja tulevaisuutyöpajaa. Opiskelijat pääsivät opinnäytetyössämme arvioimaan nykyisen Breikin merkitystä tilanäkökulmasta sekä käyttämään menetelmäosioissa mielikuvitusta ja ideoimaan tulevaisuuden mininutaa. Oppilaitosnuorisotyön ammattilaisten ääni saatiin kuuluviin Benchmark-luvussa.
Benchmarkkauksen kohteena oli Varian Myyrmäen toimipisteen vastaava mininuta. Vertailussa hyödynnettiin myös Hiekkaharjun mininutan henkilöstön ammatillisia näkemyksiä toteuttamalla samansisältöinen haastattelu kuin Myyrmäen mininutan henkilöstölle.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Vantaan nuoriso-ja yhteisöpalvelut, tarkemmin nuorten aikuisten palvelut. Tietoperustassa keskityttiin avaamaan oppilaitosnuorisotyötä työmuotona sekä yhteisöllistä työtä osana sitä. Kasvatuksellista ja kehityksellistä näkökulmaa pohdittiin osana oppilaitosnuorisotyötä.
Tuloksien perusteella työlle ja toiminnalle oli tarvetta. Benchmarkkaus-luvussa nousi esille taukotilan merkitys fyysisenä paikkana tauottaa koulupäivää, rauhoittua, rentoutua tai tavata ystäviä. Myös toiminnallisuuden merkitys nostettiin esiin erilaisten ohjatun toiminnan kautta Nuorille tehdyn teemahaastattelun tulokset mukailivat benchmarkkauksen tuloksia Taukotilan merkitys fyysisenä paikkana korostui ja henkilösidonnaisuus suhteessa oppilaitosnuorisotyöntekijöihin näkyi aavistuksen vähemmän merkittävänä. Tulevaisuustyöpaja antoi niin ikään selkeitä viitteitä toiminnan tärkeydestä. Teemoina nousi esille turvallisuus, säännöllinen toiminta sekä rakenteet.
Breikin toimintaa aloitettiin kehittämään jo prosessin aikana ja uusia toimintoja syntyi mm. hiljaisen tauon muodossa.
Oppilaitonuorisotyöntekijöiden tarjoama yhteisöllinen työ toisella asteella on melko tuore työmuoto. Taukotilana Hiekkaharjun toimipisteessä mininuta toimii nimellä Breikki.
Kehittämistyön menetelminä on käytetty Benchmarkkausta, teemahaastattelua ja tulevaisuutyöpajaa. Opiskelijat pääsivät opinnäytetyössämme arvioimaan nykyisen Breikin merkitystä tilanäkökulmasta sekä käyttämään menetelmäosioissa mielikuvitusta ja ideoimaan tulevaisuuden mininutaa. Oppilaitosnuorisotyön ammattilaisten ääni saatiin kuuluviin Benchmark-luvussa.
Benchmarkkauksen kohteena oli Varian Myyrmäen toimipisteen vastaava mininuta. Vertailussa hyödynnettiin myös Hiekkaharjun mininutan henkilöstön ammatillisia näkemyksiä toteuttamalla samansisältöinen haastattelu kuin Myyrmäen mininutan henkilöstölle.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Vantaan nuoriso-ja yhteisöpalvelut, tarkemmin nuorten aikuisten palvelut. Tietoperustassa keskityttiin avaamaan oppilaitosnuorisotyötä työmuotona sekä yhteisöllistä työtä osana sitä. Kasvatuksellista ja kehityksellistä näkökulmaa pohdittiin osana oppilaitosnuorisotyötä.
Tuloksien perusteella työlle ja toiminnalle oli tarvetta. Benchmarkkaus-luvussa nousi esille taukotilan merkitys fyysisenä paikkana tauottaa koulupäivää, rauhoittua, rentoutua tai tavata ystäviä. Myös toiminnallisuuden merkitys nostettiin esiin erilaisten ohjatun toiminnan kautta Nuorille tehdyn teemahaastattelun tulokset mukailivat benchmarkkauksen tuloksia Taukotilan merkitys fyysisenä paikkana korostui ja henkilösidonnaisuus suhteessa oppilaitosnuorisotyöntekijöihin näkyi aavistuksen vähemmän merkittävänä. Tulevaisuustyöpaja antoi niin ikään selkeitä viitteitä toiminnan tärkeydestä. Teemoina nousi esille turvallisuus, säännöllinen toiminta sekä rakenteet.
Breikin toimintaa aloitettiin kehittämään jo prosessin aikana ja uusia toimintoja syntyi mm. hiljaisen tauon muodossa.