Tekoäly tapahtumien markkinoinnissa : tapahtumien markkinoinnin ammattilaisten kanta tekoälyyn
Ruotsalo, Jenni (2024)
Ruotsalo, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034363
Tiivistelmä
Tämän työn tilaaja on tapahtumatuottajana toimiva Lada Productions oy, joka haluaa selvittää tapahtumien ammattilaisten kantaa tekoälyyn ja tekoälyn mahdollisuuksia tapahtumien markkinoinnissa sekä nostaa keskusteluun tekoälyn hyödyntämisen tapahtuma-alalla.
Tutkimus selvittää tapahtuma-alan markkinoinnin ammattilaisten näkemyksiä tekoälyn hyödyntämisestä työssään ja sen vaikutuksia markkinoinnin keinoihin. Tulosten mukaan tekoäly nähdään pääosin tukena, joka täydentää perinteisiä markkinointimenetelmiä ilman, että se korvaa niitä. Keskeisiä sovellusalueita ovat sisällöntuotanto, kääntäminen ja ideointi.
Tekoäly tuo merkittäviä hyötyjä, kuten ajansäästöä, tehokkuutta ja uusia mahdollisuuksia luovuuteen. Markkinoinnin ammattilaiset arvostavat erityisesti tekoälyn kykyä automatisoida rutiinitehtäviä. Haasteina korostuvat resurssien puute ja teknologian käyttöönottoon liittyvä koulutuksen tarve. Resurssien rajallisuus on erityisen hankalaa pienille tiimeille, joissa markkinointi- ja viestintätehtävistä vastaa joskus vain yksi henkilö.
Tutkimukseen osallistui 25 ammattilaista, joista 80 % käyttää jo tekoälyä työssään. Suurin osa vastaajista kokee tekoälyn hyödylliseksi, mutta korostaa koulutuksen merkitystä. Tekoäly ei mullista markkinointia, mutta se rikastaa ja parantaa nykyisiä menetelmiä. Tekoälyn hyödyntäminen edellyttää kuitenkin resursseja ja koulutusta, jotta sen mahdollisuudet voidaan valjastaa täysimittaisesti käyttöön. Asiasanat: tapahtuma-ala, tapahtumat, tapahtumaliiketoiminta, markkinointi, viestintä, tekoäly, resursointi, Lada Productions, koulutus, tapahtumatuotanto
Tutkimus selvittää tapahtuma-alan markkinoinnin ammattilaisten näkemyksiä tekoälyn hyödyntämisestä työssään ja sen vaikutuksia markkinoinnin keinoihin. Tulosten mukaan tekoäly nähdään pääosin tukena, joka täydentää perinteisiä markkinointimenetelmiä ilman, että se korvaa niitä. Keskeisiä sovellusalueita ovat sisällöntuotanto, kääntäminen ja ideointi.
Tekoäly tuo merkittäviä hyötyjä, kuten ajansäästöä, tehokkuutta ja uusia mahdollisuuksia luovuuteen. Markkinoinnin ammattilaiset arvostavat erityisesti tekoälyn kykyä automatisoida rutiinitehtäviä. Haasteina korostuvat resurssien puute ja teknologian käyttöönottoon liittyvä koulutuksen tarve. Resurssien rajallisuus on erityisen hankalaa pienille tiimeille, joissa markkinointi- ja viestintätehtävistä vastaa joskus vain yksi henkilö.
Tutkimukseen osallistui 25 ammattilaista, joista 80 % käyttää jo tekoälyä työssään. Suurin osa vastaajista kokee tekoälyn hyödylliseksi, mutta korostaa koulutuksen merkitystä. Tekoäly ei mullista markkinointia, mutta se rikastaa ja parantaa nykyisiä menetelmiä. Tekoälyn hyödyntäminen edellyttää kuitenkin resursseja ja koulutusta, jotta sen mahdollisuudet voidaan valjastaa täysimittaisesti käyttöön. Asiasanat: tapahtuma-ala, tapahtumat, tapahtumaliiketoiminta, markkinointi, viestintä, tekoäly, resursointi, Lada Productions, koulutus, tapahtumatuotanto