Timotei-teatterin strategisen viestinnän kehittäminen
Wallenius, Auli (2024)
Wallenius, Auli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134576
Tiivistelmä
Opinnäytetyö esittelee lahtelaiselle Teatteriyhdistys Timoteille tilatun kulttuurialan yhdistyksen strategisen viestinnän kehittämisen prosessin ja strategisen viestinnän suunnitelman. Prosessi ja suunnitelma esittelevät yhden version kehittämisprosessista tilanteessa, jossa yhdistyksellä ei ollut päivitettyä strategiaa toiminnalleen. Yhteiskehittämällä edennyt prosessi tekee näkyväksi kulttuurialan yhdistyksen kehittämisen haasteita ja strategisen kehittämisen erilaisia vaiheita.
Yhteiskehittäminen sisälsi kolme työpajaa, joissa käsiteltiin yhdistyksen tulevaisuuden ennakointia ja visiota, yhdistyksen tämän hetkistä tilannetta ja arvoja sekä tarkasteltiin tehtävänkuvia ja työrooleja. Näiden työpajojen ja keskustelujen pohjalta syntyi strategisen viestinnän suunnitelma, joka tuo esiin strategiaa ja viestintää kohdeyleisöjen kautta. Suunnitelma antaa suuntia yhdistykselle lähteä kehittämään konkreettista selkeää viestintää jatkossa. Suunnitelman päätuototksena on lisätä yhditykselle keinoja keskittyä kolmeen päätavoitteeseensa. Ensimmäinen on tunnistaa ja tarkastella omaa prosessiaan ja lisätä yhdistyksen kykyä viestiä strategiastaan kohdeyleisöille. Toisena on miettiä yhdistyksen mainetta ja imagoa mahdollisten uusien aktiivisten osallistujien mukaan saamiseksi ja kolmantena kerätä tietoa kohdeyleisön kokemuksista toiminnasta säännöllisesti ja hyödyntää saatua tietoa oman toiminnan kehittämisessä.
Timotei-teatteri tarjoaa opinnäytetyössä esimerkin laajemmalti kulttuurialan yhdistykselle, kun strategista pohjaa tai viestintää ei ole olemassa. Yhteiskehittämisen prosessi ja strategisen viestinnän suunnitelma kertovat, miten prosessia voi lähteä käynnistämään kehitysmyönteisessä yhdistyksessä.
Yhteiskehittäminen sisälsi kolme työpajaa, joissa käsiteltiin yhdistyksen tulevaisuuden ennakointia ja visiota, yhdistyksen tämän hetkistä tilannetta ja arvoja sekä tarkasteltiin tehtävänkuvia ja työrooleja. Näiden työpajojen ja keskustelujen pohjalta syntyi strategisen viestinnän suunnitelma, joka tuo esiin strategiaa ja viestintää kohdeyleisöjen kautta. Suunnitelma antaa suuntia yhdistykselle lähteä kehittämään konkreettista selkeää viestintää jatkossa. Suunnitelman päätuototksena on lisätä yhditykselle keinoja keskittyä kolmeen päätavoitteeseensa. Ensimmäinen on tunnistaa ja tarkastella omaa prosessiaan ja lisätä yhdistyksen kykyä viestiä strategiastaan kohdeyleisöille. Toisena on miettiä yhdistyksen mainetta ja imagoa mahdollisten uusien aktiivisten osallistujien mukaan saamiseksi ja kolmantena kerätä tietoa kohdeyleisön kokemuksista toiminnasta säännöllisesti ja hyödyntää saatua tietoa oman toiminnan kehittämisessä.
Timotei-teatteri tarjoaa opinnäytetyössä esimerkin laajemmalti kulttuurialan yhdistykselle, kun strategista pohjaa tai viestintää ei ole olemassa. Yhteiskehittämisen prosessi ja strategisen viestinnän suunnitelma kertovat, miten prosessia voi lähteä käynnistämään kehitysmyönteisessä yhdistyksessä.