Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Parempi oppimisympäristö kaikille: ohjaajan tärkeys ammattioppilaitoksessa

Ala-Korpela, Kaisa (2024)

Avaa tiedosto
Ala-Korpela_Kaisa.pdf (1.287Mt)
Lataukset: 


Ala-Korpela, Kaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134676
Tiivistelmä
Opiskelu toisella asteella tuli pakolliseksi alle 18-vuotiaille laajennetun oppivelvollisuuslain puitteissa. Opiskelumotivaatio saattaa olla hukassa, jolloin kiinnostuksen puute voi näyttäytyä häiriökäytöksenä. Ohjaajan läsnäolo tunnilla voi rauhoittaa oppituntia. Ohjaajalla on aikaa auttaa oppilasta yksilöllisesti sekä motivoida opiskelijaa hänen tehtävissään. Näin ollen myös opettaja saa keskittyä opetustyöhönsä. Ohjaajien resurssin oikea aikainen käyttö lisää opettajan opetuksen merkittävyyttä.

Tässä opinnäytetyössä on kerätty ammattioppilaitoksen ammatillisilta ja yhteisten tutkinnon osien opettajilta kokemuksia ohjaajien tärkeydestä oppitunneilla. Keräsin aineistoni kyselyllä, jonka tein Webropol-sovelluksella. Kysely lähetettiin sähköpostitse kaikille Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian Upseerikatu 11:ssä työskenteleville opettajille ja siihen vastattiin anonyymisti. Toisena menetelmänä käytin haastattelua. Haastattelin kahta opettajaa, jolloin sain tarkempia vastauksia joihinkin kysymyksiin. Haastattelun kysymykset nousivat kyselyn tuloksista.

Tulosten perusteella ohjaajan rooli pääsääntöisesti koetaan erittäin tarpeellisena lisänä opetuksessa. Tuloksissa oli maininta ohjaajien tarpeettomuudesta omalla ammattialalla, mutta silti ymmärrettiin, että ohjaaja on jollain muulla alalla välttämättömyys. Tuloksissa nousi esiin, että jatkossa rahoitusta ammatillisessa koulutuksessa tulisi ohjata opiskelijoiden tukemiseen oppitunneilla, jotta opiskelijoiden tarpeet voidaan täyttää tehokkaasti.

Kehittämistehtävänä tein huoneentaulun, jossa on kuvattu ohjaajan eri tehtäviä niin oppitunnilla, oppitunnin ulkopuolella sekä koulun ulkopuolisissa tapahtumissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste