Tukeva tuki TUVA:lla: mentorin rooli työhyvinvoinnin edistäjänä
Karjalainen, Noora (2024)
Karjalainen, Noora
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134755
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella mentorointia osana TUVA -opettajatiimin työhyvinvointia. Erityisesti opinnäytetyö keskittyi selvittämään, miten mentorointia voidaan hyödyntää opettajan arkisissa työnkuvissa ja sitä kautta edistämään työhyvinvointia. TUVA tarkoittaa tutkintoon valmistavaa opetusta, jonka tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan oppimisvalmiuksia ja auttaa selkiyttämään jatko-opintosuunnitelmia. Valitsin aiheen, koska halusin selvittää, miten mentorointi kohdentuu tällä hetkellä suhteessa opettajien tarpeisiin, millaisia mentoroinnin kohteita opettajat itse nostavat esille sekä miten mentorointi on lisännyt ja voisi lisätä entisestään TUVA-opettajan työhyvinvointia. Keskeiset käsitteet opinnäytetyössä ovat mentorointi sekä työhyvinvointi.
Tutkimusosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, hyödyntäen teemahaastattelua, sähköistä kyselyä sekä työpajaa, jossa työskentelyssä käytettiin käsitekarttaa. Näillä menetelmillä kerättiin tietoa mentoroinnin kokemuksista, tehokkuudesta, vaikutuksesta sekä toiveista, joita työntekijöillä oli mentoroinnin suhteen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda kirjallisuuskatsauksen kautta esille mentoroinnin mahdollisuudet tukea työhyvinvointia, selvittää teemahaastattelun kautta mentorina toimivan henkilön näkemys mentoroinnista, kyselyn kautta tiimin kokemukset mentoroinnista ja sen hyödyistä työhyvinvointiin sekä käsitekarttatyöskentelyn kautta kohdennetut tarpeet mentoroinnille. Näiden tulosten kautta hahmottelin mentoroinnin strategiaa kokeiltavaksi niin TUVA-tiimissä, kuin muissakin oppilaitoksissa.
Tulokset osoittivat, että mentorointi voi olla arvokas menetelmä työhyvinvoinnin mahdollistajana sekä ylläpitäjänä. Tämän hetkinen mentoroinnin malli TUVA-tiimissä on sekä mentorin että mentoroitavien mielestä suppeasti opettajan työnkuvan käytännön asioihin kohdistuvaa. Tuloksista kävi ilmi, kuinka kehittämisen tarvetta on mentoroinnin kohdentamisella juuri työn arkisiin tehtäviin ja siellä ilmeneviin haastekohtiin. Arjen mentoroinnin tuen koettiin sujuvoittavan työtä ja lisäävän työhyvinvointia ja omaa pystyvyyttä. Mentorointistrategiahahmotelmani kautta tämä opinnäytetyö tuotti sekä tiimille että toimeksiantajalle mentorointistrategian sekä kehitysideoita mentoroinnin kehittämiselle tulevaisuudessa sellaiseksi, että se palvelee parhaalla mahdollisella tavalla kohderyhmänsä tarpeita.
Tutkimusosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, hyödyntäen teemahaastattelua, sähköistä kyselyä sekä työpajaa, jossa työskentelyssä käytettiin käsitekarttaa. Näillä menetelmillä kerättiin tietoa mentoroinnin kokemuksista, tehokkuudesta, vaikutuksesta sekä toiveista, joita työntekijöillä oli mentoroinnin suhteen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda kirjallisuuskatsauksen kautta esille mentoroinnin mahdollisuudet tukea työhyvinvointia, selvittää teemahaastattelun kautta mentorina toimivan henkilön näkemys mentoroinnista, kyselyn kautta tiimin kokemukset mentoroinnista ja sen hyödyistä työhyvinvointiin sekä käsitekarttatyöskentelyn kautta kohdennetut tarpeet mentoroinnille. Näiden tulosten kautta hahmottelin mentoroinnin strategiaa kokeiltavaksi niin TUVA-tiimissä, kuin muissakin oppilaitoksissa.
Tulokset osoittivat, että mentorointi voi olla arvokas menetelmä työhyvinvoinnin mahdollistajana sekä ylläpitäjänä. Tämän hetkinen mentoroinnin malli TUVA-tiimissä on sekä mentorin että mentoroitavien mielestä suppeasti opettajan työnkuvan käytännön asioihin kohdistuvaa. Tuloksista kävi ilmi, kuinka kehittämisen tarvetta on mentoroinnin kohdentamisella juuri työn arkisiin tehtäviin ja siellä ilmeneviin haastekohtiin. Arjen mentoroinnin tuen koettiin sujuvoittavan työtä ja lisäävän työhyvinvointia ja omaa pystyvyyttä. Mentorointistrategiahahmotelmani kautta tämä opinnäytetyö tuotti sekä tiimille että toimeksiantajalle mentorointistrategian sekä kehitysideoita mentoroinnin kehittämiselle tulevaisuudessa sellaiseksi, että se palvelee parhaalla mahdollisella tavalla kohderyhmänsä tarpeita.