Tuutoroinnilla lisää osallisuutta ja toimijuutta: Tuutoritoiminta osallistavana ja toimijuutta lisäävänä tekijänä Tredun Kangasalan toimipisteessä
Rimpivaara, Eeva-Liisa (2024)
Rimpivaara, Eeva-Liisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134919
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana on Tampereen seudun ammattiopisto. Tutkimuksen ja kehittämistehtävän kohteena on Kangasalan kampuksen tuutoritoiminta. Tuutoreita ohjaavalla opettajalla on vuosien saatossa hioutunut hyvä malli ja vaarana on, että hiljainen tieto jää näkymättömiin.
Tuutoritoiminta on ammatillisessa koulutuksessa osa opiskelijakuntatoimintaa ja opiskelijahyvinvointia. Sillä pyritään tukemaan opiskelijoiden kehitystä hyviksi, tasapainoisiksi ja sivistyneiksi ihmisiksi sekä yhteiskunnan jäseniksi, mikä vastaa myös ammatillisen koulutuksen tavoitteita. Lisäksi tuutoritoiminta antaa opiskelijoille mahdollisuuden vaikuttaa oman oppilaitoksensa toimintaan ja kehittää sitä. Toiminnan tavoitteena on parantaa aloittavien ja jatkavien opiskelijoiden ryhmähenkeä ja sosiaalisia taitoja. Lisäksi vaikutukset näkyvät yhteisöllisyyden ja osallisuuden lisääntymisenä. Toimijuuden lisääntyminen heijastuu aktiivisempana roolina oppimisessa ja yhteisössä, mikä osaltaan ennaltaehkäisee opintojen keskeytymistä.
Laadullisista tutkimusmenetelmistä käytin työssäni haastattelututkimusta, havainnointia ja osallistuvaa havainnointia osittain osana opinto-ohjaajan työtäni. Keräsin tietoa eri näkökulmista, mielipiteistä ja asenteista tuutorina toimimiseen, ohjeistukseen ja opinnollistamiseen liittyen.
Tuutoritoiminta ei sinänsä ole uusi asia, mutta tässä työssä esittelen mallin, jolla kaikki opiskelijat saadaan mukaan toimintaan ja aktiiviseen osallisuuteen.
Tuutoritoiminta on ammatillisessa koulutuksessa osa opiskelijakuntatoimintaa ja opiskelijahyvinvointia. Sillä pyritään tukemaan opiskelijoiden kehitystä hyviksi, tasapainoisiksi ja sivistyneiksi ihmisiksi sekä yhteiskunnan jäseniksi, mikä vastaa myös ammatillisen koulutuksen tavoitteita. Lisäksi tuutoritoiminta antaa opiskelijoille mahdollisuuden vaikuttaa oman oppilaitoksensa toimintaan ja kehittää sitä. Toiminnan tavoitteena on parantaa aloittavien ja jatkavien opiskelijoiden ryhmähenkeä ja sosiaalisia taitoja. Lisäksi vaikutukset näkyvät yhteisöllisyyden ja osallisuuden lisääntymisenä. Toimijuuden lisääntyminen heijastuu aktiivisempana roolina oppimisessa ja yhteisössä, mikä osaltaan ennaltaehkäisee opintojen keskeytymistä.
Laadullisista tutkimusmenetelmistä käytin työssäni haastattelututkimusta, havainnointia ja osallistuvaa havainnointia osittain osana opinto-ohjaajan työtäni. Keräsin tietoa eri näkökulmista, mielipiteistä ja asenteista tuutorina toimimiseen, ohjeistukseen ja opinnollistamiseen liittyen.
Tuutoritoiminta ei sinänsä ole uusi asia, mutta tässä työssä esittelen mallin, jolla kaikki opiskelijat saadaan mukaan toimintaan ja aktiiviseen osallisuuteen.