Neurodiversiteetti työelämässä - ammatillisen opettaja näkökulma
Koskenvaara, Kirsi (2024)
Koskenvaara, Kirsi
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235152
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee neurodiversiteettiä työelämässä ammatillisen opettajan näkö-kulmasta. Neurodiversiteetti viittaa ihmisten neurologisten erojen, kuten autismikirjon, ADHD:n ja dysleksian, moninaisuuteen. Työelämässä neurodiversiteetin huomioiminen on tärkeää, sillä se edistää inklusiivisuutta ja hyödyntää kaikkien työntekijöiden vahvuuksia.
Tutkimuksellisessa kehitystyössä selvitetään, miten ammatilliset opettajat voivat tukea neurokirjon opiskelijoita sopeutumaan opetukseen sekä oppilaitosympäristöön. Keskeisiä teemoja ovat neurokirjon kohtaaminen ja vuorovaikutus sekä opetusmenetelmien mukauttaminen. Tutkimus perustuu laadulliseen aineistoon, joka on kerätty aidon kokeilukulttuurin sekä paneelikeskustelun kautta. Kokeilukulttuuri on erityisen hyödyllinen tilanteissa, joissa tarvitaan joustavuutta ja nopeaa sopeutumiskykyä. Se tarjoaa mahdollisuuden testata uusia ideoita käytännössä, mikä auttaa organisaatioita löytämään tehokkaampia toimintatapoja.
Tulokset osoittavat, että ammatilliset opettajat tarvitsevat lisää tietoa sekä mahdollisesti myös resursseja neurodiversiteetin tukemiseen. Opettajien rooli on keskeinen neurokirjon opiskelijoiden itsetunnon sekä työelämävalmiuksien vahvistamisessa. Lisäksi työelämäyhteistyön kehittäminen ja työnantajien tietoisuuden lisääminen neurodiversiteetistä ovat tärkeitä askeleita kohti inklusiivisempaa työelämää.
Opinnäytetyössä käsitellään myös ammatillisen opettajan hyvinvointia, joka on olennainen osa tehokasta opetusta sekä myös opiskelijoiden tukemista. Hyvinvoivat opettajat pystyvät paremmin vastaamaan neurokirjon opiskelijoiden tarpeisiin ja edistämään positiivista oppimisympäristöä.
Tutkimuksellisessa kehitystyössä selvitetään, miten ammatilliset opettajat voivat tukea neurokirjon opiskelijoita sopeutumaan opetukseen sekä oppilaitosympäristöön. Keskeisiä teemoja ovat neurokirjon kohtaaminen ja vuorovaikutus sekä opetusmenetelmien mukauttaminen. Tutkimus perustuu laadulliseen aineistoon, joka on kerätty aidon kokeilukulttuurin sekä paneelikeskustelun kautta. Kokeilukulttuuri on erityisen hyödyllinen tilanteissa, joissa tarvitaan joustavuutta ja nopeaa sopeutumiskykyä. Se tarjoaa mahdollisuuden testata uusia ideoita käytännössä, mikä auttaa organisaatioita löytämään tehokkaampia toimintatapoja.
Tulokset osoittavat, että ammatilliset opettajat tarvitsevat lisää tietoa sekä mahdollisesti myös resursseja neurodiversiteetin tukemiseen. Opettajien rooli on keskeinen neurokirjon opiskelijoiden itsetunnon sekä työelämävalmiuksien vahvistamisessa. Lisäksi työelämäyhteistyön kehittäminen ja työnantajien tietoisuuden lisääminen neurodiversiteetistä ovat tärkeitä askeleita kohti inklusiivisempaa työelämää.
Opinnäytetyössä käsitellään myös ammatillisen opettajan hyvinvointia, joka on olennainen osa tehokasta opetusta sekä myös opiskelijoiden tukemista. Hyvinvoivat opettajat pystyvät paremmin vastaamaan neurokirjon opiskelijoiden tarpeisiin ja edistämään positiivista oppimisympäristöä.