Miten ammatillinen opettaja voi hyötyä turvallisemman tilan periaatteiden käytöstä? : ammatillisen opettajan täydennyskoulutuksien mahdollisuudet
Heinonen, Riikka (2024)
Heinonen, Riikka
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636024
Tiivistelmä
Ammatillisen opettajan rooli on ollut muutoksessa ja muutos tulee jatkumaan edelleen. Ammatillinen opettaja on moniosaaja, jonka osaamista on opettamisen lisäksi niin ohjaaminen, työelämä yhteistyö, kehittäminen kuin oman osaamisen kehittäminen sekä päivittäminen. Ammatillinen opettaja suorittaa muodollisen pätevyyden opintojen kautta opettajakorkeakoulussa
Alkuperäinen kehittämistarve oli tutkia, miten Haaga-Helian Sole-hankkeessa mukana olleet opettajaopiskelijat kokivat turvallisemman tilan periaatteet osana heidän opettajapätevyys opiskeluaan. Ja miten turvallisemman tilan periaatteet tulevat näkymään opiskeluiden jälkeen opettajien työssä. Työ kuitenkin kehittyi tekemisen aikana kartoittamaan laajemmin opettajan työssä olevien täydennyskoulutusvaihtoehtoja ja miten turvallisemman tilan periaattet niissä näkyvät. Tavoitteeksi muodostui selvittää, miten turvallisemman tilan periaatteet saataisiin laajemmin opettajien käyttöön toisen asteen ammatillisessa opetuksessa. Samalla luoden, vahvan perustelun miksi näin tulisi olla.
Opinnäytetyössä käytettiin useampaan tiedonkeruu menetelmää. Työssä on vahva tietoperusta, johon työ nojaa. Sen lisäksi työssä on tehty opettajaopiskelijoille haastattelut sekä opiskelijoille hyvinvointikysely. Näiden lisäksi on tehty kartoitus tarjolla olevista täydennyskoulutuksista opettajille eri opettajakorkeakouluissa.
Tuotoksena syntyi suositus, miten Haaga-Helian opettajakoulutuksen yhdeksi uudeksi täydennyskouluttamisen tuotteeksi tulisi rakentaa kokonaisuus turvallisemman tilan periaatteiden äärelle. Uutta kokonaisuutta tulisi tarjota laajasti jo opettajan työssä oleville. Tietopohjaan nojaten voidaan nähdä turvallisemman tilan periaatteiden laaja positiivinen vaikutus opettajien sekä opiskelijoiden kokemukseen opinnoista. Ja miten juuri Haaga-Helia aiempi tietotaito ja sijainti mahdollistaisivat tämän sisältöisen täydennyskoulutuksen.
Alkuperäinen kehittämistarve oli tutkia, miten Haaga-Helian Sole-hankkeessa mukana olleet opettajaopiskelijat kokivat turvallisemman tilan periaatteet osana heidän opettajapätevyys opiskeluaan. Ja miten turvallisemman tilan periaatteet tulevat näkymään opiskeluiden jälkeen opettajien työssä. Työ kuitenkin kehittyi tekemisen aikana kartoittamaan laajemmin opettajan työssä olevien täydennyskoulutusvaihtoehtoja ja miten turvallisemman tilan periaattet niissä näkyvät. Tavoitteeksi muodostui selvittää, miten turvallisemman tilan periaatteet saataisiin laajemmin opettajien käyttöön toisen asteen ammatillisessa opetuksessa. Samalla luoden, vahvan perustelun miksi näin tulisi olla.
Opinnäytetyössä käytettiin useampaan tiedonkeruu menetelmää. Työssä on vahva tietoperusta, johon työ nojaa. Sen lisäksi työssä on tehty opettajaopiskelijoille haastattelut sekä opiskelijoille hyvinvointikysely. Näiden lisäksi on tehty kartoitus tarjolla olevista täydennyskoulutuksista opettajille eri opettajakorkeakouluissa.
Tuotoksena syntyi suositus, miten Haaga-Helian opettajakoulutuksen yhdeksi uudeksi täydennyskouluttamisen tuotteeksi tulisi rakentaa kokonaisuus turvallisemman tilan periaatteiden äärelle. Uutta kokonaisuutta tulisi tarjota laajasti jo opettajan työssä oleville. Tietopohjaan nojaten voidaan nähdä turvallisemman tilan periaatteiden laaja positiivinen vaikutus opettajien sekä opiskelijoiden kokemukseen opinnoista. Ja miten juuri Haaga-Helia aiempi tietotaito ja sijainti mahdollistaisivat tämän sisältöisen täydennyskoulutuksen.