Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Toisen asteen ammatillisen koulutuksen oppilaitoksen ohjaus ja tukipajatoiminnan kehittäminen : Kehittämisehdotuksia ammatillisen koulutuksen tukipajatoimintaan

Pirnes, Sonja (2024)

 
Avaa tiedosto
Pirnes_Sonja.pdf (316.0Kt)
Lataukset: 


Pirnes, Sonja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335754
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää minkä takia tilaajani oppilaitoksen tukipaja-toiminta ei pyöri heidän haluamallaan tavalla. Tukipajatoiminta on kuin iltapäiväkerho ammattikoululaisille. Sinne saa mennä koulun jälkeen tekemään kotitehtäviä, rästitehtäviä tai vaikka Kelahakemuksia henkilökohtaisen tuen avulla. Tukena tukipajatoiminnassa toimii eri ammatillisen puolen opettajia ja ohjaajia. Tilaajanani toimi toisen asteen ammatillinen oppilaitos ja sen ylempi taho eli toisen asteen ammatillisen koulutuksen järjestäjä.

Opinnäytetyössäni tutkin, että mitkä kaikki tekijät vaikuttavat oppilailla tukipajatoiminnassa käymiseen. Esimerkiksi motivaatio, yhteisöllisyys ja yhteenkuuluvuuden tunne. Tutkimuksessa käsittelin tukipajatoiminnan toimivuutta ja lähestyttävyyttä. Minkälaisia oppilaita tukipajatoiminnassa käy? Mikä on toimivaa tukipajatoiminnassa ja mikä ei? Mitä tahtoisit muuttaa toiminnassa ja mitä pitää? Esimerkiksi tämän kaltaisiin kysymyksiin perehdyin opinnäytetyön tutkimuksen aikana.

Tutkimusmenetelminä käytin benchmarkkausta ja ryhmähaastattelua. Kävin saman toisen asteen ammatillisen koulutuksen järjestäjän toisessa yksikössä vierailemassa ja haastattelemassa työntekijöitä. Tein saman tilaajani oppilaitoksen työntekijöille. Tilaajani oppilaitoksella suoritin ryhmähaastattelun. Kaikki haastatteluihin osallistuneet olivat täysi-ikäisiä.

Sain paljon tietoa tukipajatoiminnan käytännöistä ja tämänhetkisestä tilanteesta benchmarkkauksen ja ryhmähaastattelun avulla. Tutkimusmenetelmistä saatujen vastausten avulla opinnäytetyöni tuotoksena syntyi kehittämisehdotuksia tukipajatoimintaa varten tilaajani oppilaitokselle.
 
The purpose of this thesis was to find out, why my orderers programme of support workshop in training institute was not working like they wanted it to work. Support workshop is like a afternoon club for vocational school students. Students can go there after school to do their homeworks or overdue tasks with personal assistance an guidance provided by teachers and instructors. The orderer of my thesis was vocational education and training institute and their umbrella organization which is vocational education and training provider.

In my thesis, i was researching which factors affect students attendance at support workshop. For example motivation, community spirit and a sense of belonging. In the researching i was processed the functionality and the approachable of the programme of support workshop. What kind of students attend support workshop activities? What is functional in the programme of support workshop and what is not? What would you like to change in the programme and what to keep? For example, i familiarized myself with questions like this during the thesis research.

As research methods, i used a benchmarking system and a group interview. I went to another unit of the same vocational education and training provider to visit and interview employees.
I did the same for the employees of my orderers institute. I performed a group interview at my orderers institute. All participants in the interview were adults.

I got a lot of information about the practices of support workshop programme and the current situation with the help of benchmarking and group interviews. With the help of the answers received from the research methods, the output of my thesis was the creation of development proposals for support workshop programme activities for my orderers vocational education and training institute.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste