Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sea Life Helsingin logotaideteoksen näkyvyys ja yleisövastaanotto

Miettinen, Pihla (2024)

 
Avaa tiedosto
Miettinen_Pihla.pdf (1.222Mt)
Lataukset: 


Miettinen, Pihla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736740
Tiivistelmä
Sea Life Helsinki on Helsinkiin Linnanmäen välittömään yhteyteen 2002 avattu akvaarionäyttely, joka on varsinkin lapsiperheiden suosiossa. Sea Life Helsinki kuuluu brittiläiseen, maailmanlaajuiseen Merlin Entertainments plc- yrityksen omistamaan SEA LIFE-ketjuun. Ketju on maailman johtavin ja suurin perheille suunnattu elämysakvaarioketju, joka tarjoaa kokonaisvaltaisia merielämyksiä lähes 50 kohteessa ja 17 maassa eri puolilla maailmaa. Sea Lifen tavoitteena on jakaa innostuksemme valtamerten eläimiin ja herättää rakkaus niitä kohtaan myös vierailjoissa.

Tämän opinnäytetyön tehtävänä on tutkia 5.4.2022-19.1.2023 välisenä aikana esillä olleen videomapatun Sea Life Helsinki 20-vuotislogotaideteoksen kiinnostavuuden ja näkyvyyden onnistumista hyödyntämällä lukuisia mitattavuuden mittareita. Työn tavoitteena on peilata tuotannolta ja työntilaajalta saatuun palautteeseen, ja koostaa kävijöiden täyttämän kyselytutkimuksen perusteella yhteenveto siitä, miten logoteos on koettu sen esilläoloaikana akvaarionäyttelyssä. Kyselytutkimusta ennakkomarkkinoitiin sosiaalisen median kanavien lisäksi myös Sea Life Helsingin sähköpostimarkkinointilistalla oleville henkilöille. Lisäksi akvaarionäyttelystä teoksen välittömästä läheisyydestä löytyi koko teoksen esilläolon ajan infotaulu, josta oli QR-koodiohjaus suoraan Google Forms-kyselylomakkeeseen. Työn keskeisenä tavoitteena oli myös lopulta tuottaa kehitysehdotuksia Sea Life Helsingin akvaarionäyttelytilan virikkeellistämiseksi ja visuaalisoinniksi. Kehitysehdotusten tarkoitus on tukea pitkäjänteisten strategisten tavoitteiden saavuttamista. Työ on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu monimenetelmällisesti.

Sea Life Helsinki 20-vuotislogotuotantoprosessiin liittyviä tuotannollisia tehtävänkuvia tarkasteltiin avaamalla tuotantoprosessi. Aineistonhankinnan ja logovideomapping-tuotantoprosessin mallinnuksen osalta toteutettiin tapaustutkimus, joka perustui Sea Life Helsingin akvaarionäyttelytilassa esillä olleeseen Sea Life Helsinki 20-vuotisjuhlalogon tuotantoprosessiin. Tuotantoprosessin avainhenkilöille ja työn tilaajalle teetettiin sähköpostitse palautekyselyt. Kohdennetuilla palautekyselyillä selvitettiin Sea Life Helsingissä esillä olleen 20-vuotisjuhlalogon tuotannon onnistumista ja kehityskohteita. Tuotantotiimin ja tilaajapalautteiden lisäksi tämä työ sisältää kävijätutkimuksen tulokset ja johtopäätökset. Johtopäätökseni sisältävät kolme kehitysehdotusta: Logoteoksen jatkojalostusmahdollisuudet muihin Sea Life-toimipisteisiin, laajempi sosiaalisen median peitto ja ostettu mainonta ja kattavampi tuotantobudjetti. Tämä opinnäytetyö tuottaa työntilaajalle uutta tietoa ja konkreettisia kehitysehdotuksia.
 
Sea Life Helsinki is an aquarium exhibition opened in 2002 in the immediate vicinity of Linnanmäki in Helsinki, which is especially popular with families with children. Sea Life Helsinki belongs to the British, global SEA LIFE chain owned by Merlin Entertainments plc. The chain is the world's leading and largest experience aquarium chain aimed at families, which offers comprehensive marine experiences in almost 50 destinations and 17 countries around the world. Sea Life's goal is to share our enthusiasm for ocean animals and to awaken a love for them in visitors as well.

The task of this thesis is to investigate the success of the interestingness and visibility of the video-mapped Sea Life Helsinki 20th anniversary logo artwork exhibited between 5 April 2022 and 19 January 2023, using numerous measures of measurability. The goal of the work is to reflect on the feedback received from the production and the client, and based on the questionnaire filled out by the visitors, compile a summary of how the logo work has been perceived during its display at the aquarium exhibition. The research also includes a survey research. In addition, in the aquarium exhibition, in the immediate vicinity of the work, an information board was found for the entire duration of the work's exhibition, with a QR code direct to the Google Forms questionnaire. The main goal of the work was also to finally produce development proposals for animation and visualization of Sea Life Helsinki's aquarium exhibition space. The purpose of development proposals is to support the achievement of long-term strategic goals. The work is a qualitative study that has been implemented using a multi-method approach.

The production task pictures related to the Sea Life Helsinki 20th anniversary logo production process were examined by opening the production processes. Regarding the material acquisition and the modeling of the videologo production process, a case study was carried out, which was based on the production process of the Sea Life Helsinki 20th anniversary logo displayed in the Sea Life Helsinki aquarium exhibition space. Feedback surveys were sent by e-mail to the key personnel of the production process and the person who commissioned the work. Feedback surveys were used to find out the success of the production of the 20th anniversary logo displayed in Sea Life Helsinki and areas for development. In addition to the production team and subscriber feedback, this work includes the results and conclusions of the visitor survey. My conclusions include three development proposals: possibilities for further processing of the logo for other Sea Life locations, wider social media coverage and purchased advertising, and a more comprehensive production budget. This thesis produces new information and concrete development proposals for the employer.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste