Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Luovat työpajat autismikirjon nuorten työllistymisen tukena

Peltomäki, Mari (2024)

 
Avaa tiedosto
Peltomaki_Mari.pdf (497.7Kt)
Lataukset: 


Peltomäki, Mari
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024123138210
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten luovien menetelmien ja työpajamenetelmien yhdistäminen voisi edesauttaa autismikirjon nuoria löytämään oman paikkansa työelämässä. Autismikirjon nuorilla voi olla monenlaisia haasteita matkalla aikuisuuteen ja työelämään pääsyyn. Heidän osaamisensa ei välttämättä tule tunnistetuksi, ja he voivat päätyä työelämän ulkopuolelle tai osa-aikaisiin työtehtäviin osaamisestaan huolimatta. Työmarkkinat ovat muutoksessa ja yksi suuria tulevaisuuden työelämän taitoja on luovuus. Opinnäytetyön tilaajana oli Art Palace Consulting International Oy ja tilaus on osa yrityksen tulevaisuuden työelämän kehittämis- ja konsultointipalveluja.

Opinnäytetyössä toteutettiin kaksi luovaa työpajaa autismikirjon nuorille kahden eri autismikirjon yhdistyksen nuorten vertaistoiminnan puitteissa Helsingissä. Molempiin kaksi tuntia kestäviin työpajoihin osallistui 10 nuorta. Työpajojen tavoite oli saada nuoret näkemään itsensä ja omat ominaisuutensa uudesta mahdollisuuksien näkökulmasta sekä voimavarojensa kautta. Työpajoissa nuoret toteuttivat Julia Cameronin kirjan menetelmiin perustuvan voimataulun oman työskentelynsä tuloksena. Työpajojen suunnittelusta, organisoimisesta ohjaamisesta vastasi Mari Peltomäki.

Opinnäytetyössä yhdistyvät luovat menetelmät yhteisöpedagogiseen lähestymistapaan ja menetelmiin. Tutkimukselliset kehittämismenetelmät kuten tarkkaileva havainnointi laadullisesta näkökulmasta sekä nuorisotyöllinen työskentelyote itse työpajoissa loi menetelmäpuitteet opinnäytetyölle ja pajatyöskentelylle.

Kehittämistehtäväksi muodostui selvittää, miten luovia menetelmiä hyödyntävät työpajat voivat tukea nuorten identiteettiä, omakuvan rakentumista ja osallisuutta työelämässä.

Opinnäytetyön prosessin aikana selvisi, että luovalla työskentelyllä voidaan synnyttää uudenlaisia ajatusmalleja ja saada aikaan muutos käsityksessä omasta itsestä. Tuloksena on malli luovien työpajojen toteuttamisesta kohderyhmän tarpeet huomioiden. Nuorten vertaisuuden toteutuminen turvallisemman tilan periaatteiden mukaisesti oli keskeinen laadullisen havainnoinnin tuottama työpajojen tuotos ja tulos.

Jatkossa olisi tärkeää pohtia, miten työpajan havaintoja voitaisiin viedä käytäntöön ja vahvistaa autismikirjon nuorten työelämävalmiuksia luovuuden avulla.
 
Young people with autism spectrum can have difficulties entering work life. The goal of the final thesis was to research how creative methods would facilitate access work life. The main idea was to get the youths to see themselves and their own qualities from a new perspective and through their own assets. As the result of the work in the workshops the youths created their own strength boards based on a book by Julia Cameron. The planning, organization and directing of the workshops was done by Mari Peltomäki. Creative processes for community educations approach and methods meet in this final thesis.

Research focused development methods as well as watchful observing from a quality-oriented viewpoint and youthwork based work methods in the actual workshops created the process framework.

Figuring out how workshops implementing creative methods can support young people’s identity, the development of self-image and partaking in work life became the development task. During the report process became clear that creative activity can help with developing new kinds of thought patterns and create change sense of self.

As a result, is a model of implementing workshops regarding the need of the target audience. In the future it is important to figure out how the findings of the workshop could be implemented and how they could strengthen the work life readiness of youths on the autism spectrum through creativity.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste