Strategiapuu Humaktus Strategus -peli: pelillistetty strategia työhyvinvoinnin tukena
Kinnunen, Laura; Silvennoinen, Nina (2024)
Kinnunen, Laura
Silvennoinen, Nina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501181509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501181509
Tiivistelmä
Nykyisin organisaatioilla on yhä suurempi tarve kehittää työhyvinvointia ja sitouttaa työntekijöitä. Pelillistäminen (englanniksi gamification) on tehokas menetelmä osallisuuden kokemisen ja työhyvinvoinnin tukemiseen. Työelämässä pelillistämisen avulla voidaan tehdä asioiden käsittelystä innostavampaa. Erityisesti etätyöskentely ja työn paineet voivat haastaa työhyvinvointia, jolloin pelillistäminen voi tuoda kaivattua vuorovaikutteisuutta ja tukea. Pelillistäminen voi myös edistää tiimityöskentelyä, parantaa kommunikaatiota ja vähentää työpaineita. Lisäksi pelillistäminen auttaa innovoimaan yhdessä uutta.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Humanistisen ammattikorkeakoulun strategian inhimillistämistä pelillisin keinoin. Opinnäytetyö on tehty tilaustyönä Hyvinvoiva Humak -hankkeelle. Opinnäytetyön tavoitteena on työhyvinvoinnin edistäminen Humanistisessa ammattikorkeakoulussa strategian inhimillistämisen eli työntekijöiden henkilökohtaiselle tasolle tuomisen avulla pelillisin keinoin. Pelillistämisen tavoitteena on parantaa työntekijöiden motivaatiota, hyvinvointia ja sitoutuneisuutta organisaatioon ja kannustaa työntekijöitä saavuttamaan omia ja organisaation tavoitteita.
Strategiapuu Humaktus Strategus -pelin suunnittelua ohjasi tiivis yhteiskehittämistyö Humakin henkilöstön kanssa. Menetelminä käytettiin asiantuntijahaastatteluja sekä yhteiskehittäviä työpajoja. Tarve Humakin strategian pelillistämiselle nousi yhteiskehittävissä työpajoissa. Työpajoihin osallistuneiden humakilaisten mukaan strategialla, sen tuntemisella ja ymmärtämisellä on suuri vaikutus työn merkityksellisyyden kokemiseen ja sen myötä työssä viihtymiseen ja työhyvinvointiin. Oman työn merkityksen kirkastaminen koettiin vahvasti työhyvinvointia lisäävänä.
Kehittämistyön tuotoksena on Seppo.io-pelialustalla tehty Strategiapuu Humaktus Strategus -peli, jolla on pelillistetty Humanistisen ammattikorkeakoulun strategia. Strategian pelillistämisen ja inhimillistämisen pitkän aikavälin toivottuina tuloksina ovat Humakin strategian tuntemisen lisääntyminen sekä Humakin työntekijöiden oman roolin ja oman työn merkityksen kirkastuminen ja sen myötä työhyvinvoinnin lisääntyminen, minkä todentaminen vaatii tulevaisuudessa jatkotutkimusta ja seurantaa. Strategiapuu-peli tarjoaa mahdollisuuden ja uuden välineen lisätä vuorovaikutteisuutta, yhteenkuuluvuuden tunnetta ja kokemusta samaan suuntaan kulkemisesta. Today, organisations have an increasing need to develop well-being at work and employee engagement. Gamification is an effective tool that can improve participation and well-being at work. In the workplace, gamification can be used to make everyday life more exciting and provide employees with inspiring experiences. Remote working and the pressures of work can have a negative impact on wellbeing at work, where gamification can provide much needed interaction and support.
The purpose of this thesis was to gamify the strategy of Humak University of Applied Sciences from the point of view of promoting the well-being of the working community. The thesis was commissioned by the Hyvinvoiva Humak project.
The aim of the thesis is to promote well-being at work at Humak University of Applied Sciences by concretising the strategy and bringing it down to the personal level of the employees through playful means. The aim of gamification is to improve employees' motivation, well-being and commitment to the organisation. It aims to create a positive and rewarding work environment that encourages employees to achieve their own and the organisation's goals. Gamification can also encourage teamwork, improve communication and reduce work pressure, thereby improving wellbeing at work. In addition, gamification helps to innovate together.
The development of the Strategiapuu Humaktus Strategus game was guided by co-creative methods: expert interviews and co-creative workshops. The need for gamification of strategy emerged during the workshop work. The correlation between understanding the organisation's strategy, understanding one's own role and importance in the organisation, and well-being at work was strongly recognised.
The result of this thesis is the gamification of the strategy of Humak University of Applied Sciences, implemented on the Seppo.io platform. In the long term, as a result of gamification, the organisation can achieve better well-being at work and improve employee retention and efficiency - which requires further study and follow-up of the results. The Strategiapuu Humaktus Strategus game provides a new tool to feel community, to be part of something and to feel working towards common goals.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Humanistisen ammattikorkeakoulun strategian inhimillistämistä pelillisin keinoin. Opinnäytetyö on tehty tilaustyönä Hyvinvoiva Humak -hankkeelle. Opinnäytetyön tavoitteena on työhyvinvoinnin edistäminen Humanistisessa ammattikorkeakoulussa strategian inhimillistämisen eli työntekijöiden henkilökohtaiselle tasolle tuomisen avulla pelillisin keinoin. Pelillistämisen tavoitteena on parantaa työntekijöiden motivaatiota, hyvinvointia ja sitoutuneisuutta organisaatioon ja kannustaa työntekijöitä saavuttamaan omia ja organisaation tavoitteita.
Strategiapuu Humaktus Strategus -pelin suunnittelua ohjasi tiivis yhteiskehittämistyö Humakin henkilöstön kanssa. Menetelminä käytettiin asiantuntijahaastatteluja sekä yhteiskehittäviä työpajoja. Tarve Humakin strategian pelillistämiselle nousi yhteiskehittävissä työpajoissa. Työpajoihin osallistuneiden humakilaisten mukaan strategialla, sen tuntemisella ja ymmärtämisellä on suuri vaikutus työn merkityksellisyyden kokemiseen ja sen myötä työssä viihtymiseen ja työhyvinvointiin. Oman työn merkityksen kirkastaminen koettiin vahvasti työhyvinvointia lisäävänä.
Kehittämistyön tuotoksena on Seppo.io-pelialustalla tehty Strategiapuu Humaktus Strategus -peli, jolla on pelillistetty Humanistisen ammattikorkeakoulun strategia. Strategian pelillistämisen ja inhimillistämisen pitkän aikavälin toivottuina tuloksina ovat Humakin strategian tuntemisen lisääntyminen sekä Humakin työntekijöiden oman roolin ja oman työn merkityksen kirkastuminen ja sen myötä työhyvinvoinnin lisääntyminen, minkä todentaminen vaatii tulevaisuudessa jatkotutkimusta ja seurantaa. Strategiapuu-peli tarjoaa mahdollisuuden ja uuden välineen lisätä vuorovaikutteisuutta, yhteenkuuluvuuden tunnetta ja kokemusta samaan suuntaan kulkemisesta.
The purpose of this thesis was to gamify the strategy of Humak University of Applied Sciences from the point of view of promoting the well-being of the working community. The thesis was commissioned by the Hyvinvoiva Humak project.
The aim of the thesis is to promote well-being at work at Humak University of Applied Sciences by concretising the strategy and bringing it down to the personal level of the employees through playful means. The aim of gamification is to improve employees' motivation, well-being and commitment to the organisation. It aims to create a positive and rewarding work environment that encourages employees to achieve their own and the organisation's goals. Gamification can also encourage teamwork, improve communication and reduce work pressure, thereby improving wellbeing at work. In addition, gamification helps to innovate together.
The development of the Strategiapuu Humaktus Strategus game was guided by co-creative methods: expert interviews and co-creative workshops. The need for gamification of strategy emerged during the workshop work. The correlation between understanding the organisation's strategy, understanding one's own role and importance in the organisation, and well-being at work was strongly recognised.
The result of this thesis is the gamification of the strategy of Humak University of Applied Sciences, implemented on the Seppo.io platform. In the long term, as a result of gamification, the organisation can achieve better well-being at work and improve employee retention and efficiency - which requires further study and follow-up of the results. The Strategiapuu Humaktus Strategus game provides a new tool to feel community, to be part of something and to feel working towards common goals.