Yhteisötaide nuorisotyön välineenä
Ahokas, Jenni (2025)
Ahokas, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502032242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502032242
Tiivistelmä
Mitä on yhteisötaide? Onko yhteisötaide vain kulttuurista nuorisotyötä? Miksi nuorisotyössä tulisi käyttää yhteisötaidetta?
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Oriveden kaupungin nuorisopalveluille taidelähtöisten menetelmien ja etenkin yhteisötaiteen hyötyjä ja haasteita, sekä tuoda termille syvyyttä. Tarkoituksena oli tuoda tilaajan verkostolle lisää tietoa, vaikuttaa asenteisiin ja madaltaa yhteistyön kynnyksiä arjen työssä. Ammattikunnan näkökulmasta oli tärkeää tutkia aihetta, sillä aikaisemmin yhteisötaidetta on tutkittu lähes ainoastaan taiteen näkökulmasta.
Opinnäytetyössä yhdistetään tietoperustaan paikantuvia käsitteitä laadulliseen tutkimukseen. Käsitteiden avaamisen kautta syntyi ymmärrystä moniulotteisen ilmiön merkityksistä. Kuntien vertaisanalyysi toi esiin kulttuurisen nuorisotyön tämänhetkisen paikan suunnittelussa. Laadullisina menetelminä käytettiin nuorisotyöntekijöille suunnattua kyselyä sekä tapausesittelyä paikallisesta yhteisötaideprojektista. Näistä saatua aineistoa vertailtiin teoriapohjaan sekä vertaisanalyysin kautta ilmenneeseen sijoittumiseen kunnallisen nuorisotyön kentällä.
Laadullisessa kyselyssä pyrittiin saamaan kentän ammattilaisten näkemyksiä taidelähtöisten menetelmien käyttämisestä ja siitä, miten he sanoittavat yhteisötaidetta. Kyselyn vastausten pohjalta määriteltiin asenteita ja näkemyksiä, sekä ajatuksia siitä, mihin nuorisotyön osa-alueen alle yhteisötaide ammattilaisten mielestä luokitellaan. Tapausesittelyn kautta tuotiin esimerkki yhteisötaiteesta nuorisotyön arjesta, sen tuomista tuloksista, vaikuttavuudesta, mahdollisuuksista ja haasteista. Näkökulmana tapauksen esittelyssä oli konstruktionistinen näkökulma.
Teorian ja saadun aineiston perusteella huomattiin taiteen ja nuorisotyön tavoitteiden ja arvojen nitoutuvan yhteen. Tuotokseksi luotiin tiivistetty infokuvio yhteisötaiteen hyödyistä ja haasteista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Oriveden kaupungin nuorisopalveluille taidelähtöisten menetelmien ja etenkin yhteisötaiteen hyötyjä ja haasteita, sekä tuoda termille syvyyttä. Tarkoituksena oli tuoda tilaajan verkostolle lisää tietoa, vaikuttaa asenteisiin ja madaltaa yhteistyön kynnyksiä arjen työssä. Ammattikunnan näkökulmasta oli tärkeää tutkia aihetta, sillä aikaisemmin yhteisötaidetta on tutkittu lähes ainoastaan taiteen näkökulmasta.
Opinnäytetyössä yhdistetään tietoperustaan paikantuvia käsitteitä laadulliseen tutkimukseen. Käsitteiden avaamisen kautta syntyi ymmärrystä moniulotteisen ilmiön merkityksistä. Kuntien vertaisanalyysi toi esiin kulttuurisen nuorisotyön tämänhetkisen paikan suunnittelussa. Laadullisina menetelminä käytettiin nuorisotyöntekijöille suunnattua kyselyä sekä tapausesittelyä paikallisesta yhteisötaideprojektista. Näistä saatua aineistoa vertailtiin teoriapohjaan sekä vertaisanalyysin kautta ilmenneeseen sijoittumiseen kunnallisen nuorisotyön kentällä.
Laadullisessa kyselyssä pyrittiin saamaan kentän ammattilaisten näkemyksiä taidelähtöisten menetelmien käyttämisestä ja siitä, miten he sanoittavat yhteisötaidetta. Kyselyn vastausten pohjalta määriteltiin asenteita ja näkemyksiä, sekä ajatuksia siitä, mihin nuorisotyön osa-alueen alle yhteisötaide ammattilaisten mielestä luokitellaan. Tapausesittelyn kautta tuotiin esimerkki yhteisötaiteesta nuorisotyön arjesta, sen tuomista tuloksista, vaikuttavuudesta, mahdollisuuksista ja haasteista. Näkökulmana tapauksen esittelyssä oli konstruktionistinen näkökulma.
Teorian ja saadun aineiston perusteella huomattiin taiteen ja nuorisotyön tavoitteiden ja arvojen nitoutuvan yhteen. Tuotokseksi luotiin tiivistetty infokuvio yhteisötaiteen hyödyistä ja haasteista.