Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opiskeluhyvinvoinnin tukeminen yhteisöohjaajan avulla – Tapaustutkimus yhteisöohjaajan työnkuvasta

Uotila, Katariina (2025)

 
Avaa tiedosto
Uotila_Katariina.pdf (731.4Kt)
Lataukset: 


Uotila, Katariina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502042318
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin yhteisöohjaajan työn vaikutuksia Luovi Helsingin opiskelijayhteisöön ja henkilöstöön sekä arvioitiin työnkuvan soveltuvuutta erityisammattiopiston toimintaympäristöön. Työ toteutettiin osana "Opiskelijan äänellä" hanketta, jonka tavoitteena on sosiaalisesti kestävän ammatillisen koulutuksen edistäminen. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti kahta tutkimuskysymystä:
1. Miten ja millaisia koulunuorisotyön menetelmiä yhteisöohjaaja on hyödyntänyt erityisammattiopistossa?
2. Ovatko Luovi Helsingin opiskelijat ja henkilöstö hyötyneet yhteisöohjaajan toteuttamasta työstä?

Teoreettinen viitekehys rakentuu yhteisöllisyyden, osallisuuden ja koulunuorisotyön käsitteille. Teorian mukaan yhteisöllisyys ja osallisuus ovat keskeisiä oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin edistämisessä. Koulunuorisotyön menetelmät, kuten matalan kynnyksen kohtaamiset ja vapaaehtoisuuteen perustuva osallistuminen, tukevat nuorten sosiaalista kiinnittymistä kouluyhteisöön. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa aineistoa kerättiin opiskelijoilta ja henkilöstöltä kyselyin sekä havainnoinnin avulla. Tulokset osoittavat, että yhteisöohjaajan työ on lisännyt opiskelijoiden osallisuutta ja kouluviihtyvyyttä sekä vahvistanut henkilöstön kokemaa moniammatillista yhteistyötä. Opiskelijat kokivat, että yhteisöohjaajan läsnäolo toi heille merkityksellisiä vuorovaikutustilanteita, ja henkilöstö näki työn tukevan heidän omia tehtäviään erityisesti haastavissa tilanteissa.

Opinnäytetyö osoittaa, että yhteisöohjaajan työnkuva soveltuu erityisammattiopiston toimintaympäristöön ja vastaa opiskelijayhteisön tarpeisiin. Kehittämismahdollisuuksia löytyi muun muassa työn vaikutusten pitkäaikaisessa arvioinnissa, toimintamallin vakiinnuttamisessa ja sen jakamisessa muille oppilaitoksille. Näitä varten ehdotettiin mittaristojen kehittämistä sekä "yhteisöohjaajan käsikirjan" laatimista, joka toimisi
ohjeistuksena parhaista käytännöistä ja menetelmistä. Opinnäytetyö tuo uutta tietoa koulunuorisotyön menetelmien soveltamisesta erityisammattiopistossa ja antaa eväitä yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämiseen. Yhteisöohjaajan työ nähdään merkittävänä osana sosiaalisesti kestävän oppilaitoskulttuurin rakentamista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste