Mielenterveyden vahvistaminen starttipajanuorten parissa: tukea nuorten mielenterveystaitoihin
Vuoriketo, Sari Johanna (2025)
Vuoriketo, Sari Johanna
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502122735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502122735
Tiivistelmä
Tässä työelämälähtöisessä opinnäytetyössä käsitellään mielenterveyttä, erityisesti nuorten mielenterveyttä nuorisotyössä ja kuinka sitä voidaan vahvistaa Starttipajatoiminnassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Starttipajatoimintaan sopiva työkalu joka tukee pajan toiminnan kautta nuorten mielenterveystaitoja. Sen tarkoituksena on toimia pajatoiminnan tukena ja runkona nuorten mielenterveystyössä, sekä tarvittaessa olla ajan kanssa muokattavissa aina nykyhetkeen sopivaksi. Opinnäytetyö sai alkunsa Kehittävässä harjoittelussa josta tarvittava materiaali tuotosta varten on kerätty.
Opinnäytetyönä luotiin pajan arkeen sopiva työkalupakki, joka sisältää erilaisia toiminnallisia harjoitteita sekä tarjoaa uusia toimintamalleja pajatoiminnan tueksi vahvistamaan nuorten mielenterveyttä.
Opinnäytetyön aineistoa on kerätty Ammatillisen harjoittelun yhteydessä toiminnallisten menetelmien sekä erilaisten tuokioiden ja ideoimisen kautta sekä osallistamalla nuoret mukaan luovaa toimintaa hyödyntäen.
Starttipajan ohjaajat olivat jo aiemmin itse suunnitelleet tällaisen työkalun runkoa, mutta muun työ ohella sen suunnittelu ja rakentuminen oli jäänyt suunnitteluvaiheeseen. Tältä pohjalta olikin hyvä lähteä kehittämään ja rakentamaan toiveiden mukaista runkoa toiminnalle, joka edistäisi kokonaisvaltaisesti nuorten hyvinvointia.
Tutkimuksellinen näkökulma opinnäytetyössäni on toimintatutkimus jonka aineistonkeruumenetelmänä käytin toiminnallista havainnointia sekä anonyymia kyselyä.
Tietopohja opinnäytetyössäni rakentuu yleis-, että nuorten mielenterveyden sekä hyvinvoinnin tutkimustietoon ja tutkimusmateriaaleihin. Opinnäytetyön rakenne koostuu erilaisten toimintatuokioiden sekä ideoinnin kuvailuista, toiminnallisen havainnoinnin sekä kyselyn tuloksista että tilaajan toiveista ja esittelystä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Starttipajatoimintaan sopiva työkalu joka tukee pajan toiminnan kautta nuorten mielenterveystaitoja. Sen tarkoituksena on toimia pajatoiminnan tukena ja runkona nuorten mielenterveystyössä, sekä tarvittaessa olla ajan kanssa muokattavissa aina nykyhetkeen sopivaksi. Opinnäytetyö sai alkunsa Kehittävässä harjoittelussa josta tarvittava materiaali tuotosta varten on kerätty.
Opinnäytetyönä luotiin pajan arkeen sopiva työkalupakki, joka sisältää erilaisia toiminnallisia harjoitteita sekä tarjoaa uusia toimintamalleja pajatoiminnan tueksi vahvistamaan nuorten mielenterveyttä.
Opinnäytetyön aineistoa on kerätty Ammatillisen harjoittelun yhteydessä toiminnallisten menetelmien sekä erilaisten tuokioiden ja ideoimisen kautta sekä osallistamalla nuoret mukaan luovaa toimintaa hyödyntäen.
Starttipajan ohjaajat olivat jo aiemmin itse suunnitelleet tällaisen työkalun runkoa, mutta muun työ ohella sen suunnittelu ja rakentuminen oli jäänyt suunnitteluvaiheeseen. Tältä pohjalta olikin hyvä lähteä kehittämään ja rakentamaan toiveiden mukaista runkoa toiminnalle, joka edistäisi kokonaisvaltaisesti nuorten hyvinvointia.
Tutkimuksellinen näkökulma opinnäytetyössäni on toimintatutkimus jonka aineistonkeruumenetelmänä käytin toiminnallista havainnointia sekä anonyymia kyselyä.
Tietopohja opinnäytetyössäni rakentuu yleis-, että nuorten mielenterveyden sekä hyvinvoinnin tutkimustietoon ja tutkimusmateriaaleihin. Opinnäytetyön rakenne koostuu erilaisten toimintatuokioiden sekä ideoinnin kuvailuista, toiminnallisen havainnoinnin sekä kyselyn tuloksista että tilaajan toiveista ja esittelystä.