Haasteet ja mahdollisuudet seikkailukasvatusmenetelmän käyttöönotossa nuorisokeskustoiminnassa
Mäki-Hakola, Heidi (2025)
Mäki-Hakola, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502132802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502132802
Tiivistelmä
Seikkailukasvatus on nouseva trendi. Se mainitaan uusissa opetussuunnitelmissa sekä hyödynnetään uutena varhaiskasvatuksessa, mutta alunperin se kehitettiin vastaamaan nuorison tarpeisiin. Suomen nuorisokeskukset ovat valtakunnallinen nuorisotoimija, joiden vastuulla on myös menetelmän kehittäminen. Se mainitaan myös yhtenä tärkeimpänä kehityskohteena nuorisokeskusten uudessa strategiassa (Suomen nuorisokeskusyhdistys ry 2024a). Seikkailukasvatuksen käyttöönotolle ja juurtumiselle on kuitenkin monia haasteita, myös nuorisokeskuksissa. Tämän kehittämistyön tavoite on selvittää mitä nämä haasteet ovat nuorisokeskus Vasatokassa, mutta löytää myös juurruttamista edistäviä mahdollistajia, sekä tunnistaa mahdollisuuksia joita sen selkeämpi käyttöönotto ja juurtuminen toisi nuorisokeskusten toimintaan, etenkin nyt, kun hallituksen säästöpaineet kohdistuvat myös niiden toimintaan.
Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja sekä yhteistyöpajoja, joista kerätty aineisto koodattiin ja analysoitiin teemojen mukaisesti haastaviin sekä mahdollistaviin tekijöihin, sekä niissä nähtyihin mahdollisuuksiin. Kohteena oli nuorisokeskus Vasatokan nuoriso-ohjaajat.
Tässä kehittämistyössä tunnistettuja haasteita olivat menetelmään liittyvä koulutuksen puute, sen määritelmien ja termien sekavuus sekä latautuneisuus, ohjaajien eri taustat ja turvallisuuskäsiteet, opettajien kanssa tehtävä yhteistyö, paikallisuus, isojen asiakasryhmien tuomat haasteet, aika-ja henkilöstöresurssit sekä yhteisen suunnan sekä yhteistyön puuttuminen. Edistäviä asioita oli osaava henkilökunta, koulutusmyönteisyys ja ympäristöresurssit.
Tulosten perusteella nuorisokeskuksilla on muista toimijoista eroten omat haasteensa, joihin tässä kehittämistyössä on pyritty löytämään vastauksia kehittämisehdotusten muodossa. Nuorisokeskus Vasatokan ohella näistä voivat hyötyä myös muut nuorisokeskukset sekä muut, erityisesti nuorisoalan toimijat, joita kiinnostaa tuoda seikkailukasvatusmenetelmiä osaksi toimintaansa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja sekä yhteistyöpajoja, joista kerätty aineisto koodattiin ja analysoitiin teemojen mukaisesti haastaviin sekä mahdollistaviin tekijöihin, sekä niissä nähtyihin mahdollisuuksiin. Kohteena oli nuorisokeskus Vasatokan nuoriso-ohjaajat.
Tässä kehittämistyössä tunnistettuja haasteita olivat menetelmään liittyvä koulutuksen puute, sen määritelmien ja termien sekavuus sekä latautuneisuus, ohjaajien eri taustat ja turvallisuuskäsiteet, opettajien kanssa tehtävä yhteistyö, paikallisuus, isojen asiakasryhmien tuomat haasteet, aika-ja henkilöstöresurssit sekä yhteisen suunnan sekä yhteistyön puuttuminen. Edistäviä asioita oli osaava henkilökunta, koulutusmyönteisyys ja ympäristöresurssit.
Tulosten perusteella nuorisokeskuksilla on muista toimijoista eroten omat haasteensa, joihin tässä kehittämistyössä on pyritty löytämään vastauksia kehittämisehdotusten muodossa. Nuorisokeskus Vasatokan ohella näistä voivat hyötyä myös muut nuorisokeskukset sekä muut, erityisesti nuorisoalan toimijat, joita kiinnostaa tuoda seikkailukasvatusmenetelmiä osaksi toimintaansa.