Osaamisen kehittäminen moniammatillisessa ja monikulttuurisessa asiantuntijaorganisaatiossa
Olenius, Raisa (2025)
Olenius, Raisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502273451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502273451
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Pro-tukipisteelle, joka on kolmannella sektorilla toimiva sosiaali- ja terveysjärjestö. Työskentelen Pro-tukipisteellä talous- ja hallintopäällikkönä. Pro-tukipisteen toimintaa tuli kehittää, koska globaalin toimintaympäristön jatkuva muutos, teknologian kehittyminen ja sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän muutokset asettivat uusia vaatimuksia osaamiselle ja kehittymiselle. Pro-tukipisteellä oli tarve kartoittaa osaamistarpeet ja nykyinen osaamisen johtamisen tila, jotta osaamisen kehittämistä voitaisiin toteuttaa suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti.
Työn päätavoitteena oli selvittää, miten Pro-tukipisteen osaamista voidaan kehittää johtamisen keinoin. Osatavoitteena oli ratkaista käytännön ongelma luomalla konkreettinen malli osaamisen kartoittamiseen organisaatiossa sekä saada henkilöstön osaamisen kehittäminen osaksi organisaation johtamista, säännöllisiä rakenteita ja toimintatapaa.
Kehittämistyö tehtiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jossa oli konstruktiivisen lähestymistavan piirteitä. Menetelminä käytettiin kyselyitä ja työpajoja. Kyselyillä kerättiin tietoa yksilöiden käsityksistä osaamisen johtamisen nykytilasta ja osaamistarpeista. Työpajoissa pohdittiin organisaation nykyistä osaamista, vahvuuksia ja tulevaisuuden vaatimuksia. Lisäksi havainnoitiin yhteistyötä ulkoisen sidosryhmän kanssa.
Tuloksena saatiin selville, että Pro-tukipisteen työntekijät arvostavat kollegiaalista osaamista ja kokevat työn merkitykselliseksi. Osaamisen kehittämisen keskeisiksi keinoiksi nousivat kollegoilta oppiminen, työnantajan järjestämät koulutukset ja perehdyttäminen. Vuorovaikutustaidot korostuivat organisaation ydinosaamisena. Kehittämistyön konkreettisena tuotoksena luotiin asiantuntijan reflektointityökalu, joka tukee osaamisen arviointia, kehittämistä ja johtamista.
Työn tavoitteet täyttyivät hyvin ja se tuotti tilaajaorganisaatiolle tuloksiin perustuvat näkemykset osaamisen johtamisen keinoista ja kehittämisestä asiantuntijaorganisaatiossa. Työ tuotti myös tilaajalle konkreettisen työkalun osaamisen kehittämiseen, ja se voi toimia esimerkkinä muille samankaltaisille organisaatioille.
Työn päätavoitteena oli selvittää, miten Pro-tukipisteen osaamista voidaan kehittää johtamisen keinoin. Osatavoitteena oli ratkaista käytännön ongelma luomalla konkreettinen malli osaamisen kartoittamiseen organisaatiossa sekä saada henkilöstön osaamisen kehittäminen osaksi organisaation johtamista, säännöllisiä rakenteita ja toimintatapaa.
Kehittämistyö tehtiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jossa oli konstruktiivisen lähestymistavan piirteitä. Menetelminä käytettiin kyselyitä ja työpajoja. Kyselyillä kerättiin tietoa yksilöiden käsityksistä osaamisen johtamisen nykytilasta ja osaamistarpeista. Työpajoissa pohdittiin organisaation nykyistä osaamista, vahvuuksia ja tulevaisuuden vaatimuksia. Lisäksi havainnoitiin yhteistyötä ulkoisen sidosryhmän kanssa.
Tuloksena saatiin selville, että Pro-tukipisteen työntekijät arvostavat kollegiaalista osaamista ja kokevat työn merkitykselliseksi. Osaamisen kehittämisen keskeisiksi keinoiksi nousivat kollegoilta oppiminen, työnantajan järjestämät koulutukset ja perehdyttäminen. Vuorovaikutustaidot korostuivat organisaation ydinosaamisena. Kehittämistyön konkreettisena tuotoksena luotiin asiantuntijan reflektointityökalu, joka tukee osaamisen arviointia, kehittämistä ja johtamista.
Työn tavoitteet täyttyivät hyvin ja se tuotti tilaajaorganisaatiolle tuloksiin perustuvat näkemykset osaamisen johtamisen keinoista ja kehittämisestä asiantuntijaorganisaatiossa. Työ tuotti myös tilaajalle konkreettisen työkalun osaamisen kehittämiseen, ja se voi toimia esimerkkinä muille samankaltaisille organisaatioille.