Nuoret kohti työelämää: nuorten työelämätaitojen kehittäminen kaupan alalla
Laitinen, Elina; Lindholm, Tarja (2025)
Laitinen, Elina
Lindholm, Tarja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502273478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502273478
Tiivistelmä
Kaupan ala on Suomen suurin nuorten työllistäjä. Kaupan alalla osaamistarpeet ovat murroksessa ja työelämässä on havaittavissa sukupolvien välistä kuilua. Työelämään liittyvän murroksen ja kaupan alan nuorille tarjoamien työllistymismahdollisuuksien vuoksi on tarve kartoittaa, millaisia työelämätaitoja kaupan alalla työelämänsä aloittavilla nuorilla tulisi olla, ja miten niitä voidaan kehittää. Opinnäytetyön tilaajana on ammattioppilaitos Omnia, joka tarjoaa ammatillista koulutusta liiketoiminnan perustutkinto-opiskeiljoille ja osallistuu vahvasti alueensa yritystoiminnan kehittämiseen. Oppilaitoksen mukaan työlle on merkittävä tarve, sillä ensimmäiselle työelämäjaksolle lähtevien opiskelijoiden työelämätaidot ovat usein puutteellisia.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena on tuottaa uutta tietoa ja keinoja 16–18-vuotiaiden nuorten tarvitsemista työelämätaidoista ja niiden kehittämisestä erityisesti kaupan alalla. Työn tietoperustana ovat kaupan alaa, työelämätaitoja, perehdytystä ja nuorten työelämänäkemyksiä käsittelevät aiemmat tutkimukset, asiantuntija-artikkelit, kirjallisuus ja lainsäädäntö. Työelämätaitojen määritelmän pohjana on käytetty näiden lisäksi liiketoiminnan perustutkinnon ammattitaitovaatimuksia ja kaupan alan työehtosopimusta. Perehdytystä koskevassa osuudessa tarkastellaan työelämätaitoja erityisesti työuran alkutaipaleella, kuten opiskeluun liittyvillä työelämäjaksoilla ja työpaikkaohjaukseen liittyen.
Kehittämismenetelminä työssä on käytetty verkkokyselyä 16-18-vuotiaille liiketoiminnan perustutkinnon opiskelijoille ja kaupan alan työnantajille sekä yhteiskehittämisen työpajaa opiskelijoille. Kyselyt sisälsivät sekä avoimia kysymyksiä että monivalintakysymyksiä koskien tietoperustan pohjalta tehtyjä työelämätaitojen määrittelyjä ja perehdytystä. Työpajassa syvennettiin kyselyiden avulla kerättyä tietoa.
Kehittämistyön tuotoksena on tehty opas liiketoiminnan perustutkinto-opiskelijoiden työelämätaitojen kehittämiseksi työelämäjakson aikana. Tuloksiin olemme koonneet kehittämistyössämme tärkeimmäksi koetut työelämätaidot kaupan alalla, näkemyksiä toimivasta perehdytyksestä sekä vertailua nuorten ja työnantajien näkemysten välillä. Lopuksi esitämme suosituksia nuorten työelämätaitojen kehittämiseksi kaupan alalla.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena on tuottaa uutta tietoa ja keinoja 16–18-vuotiaiden nuorten tarvitsemista työelämätaidoista ja niiden kehittämisestä erityisesti kaupan alalla. Työn tietoperustana ovat kaupan alaa, työelämätaitoja, perehdytystä ja nuorten työelämänäkemyksiä käsittelevät aiemmat tutkimukset, asiantuntija-artikkelit, kirjallisuus ja lainsäädäntö. Työelämätaitojen määritelmän pohjana on käytetty näiden lisäksi liiketoiminnan perustutkinnon ammattitaitovaatimuksia ja kaupan alan työehtosopimusta. Perehdytystä koskevassa osuudessa tarkastellaan työelämätaitoja erityisesti työuran alkutaipaleella, kuten opiskeluun liittyvillä työelämäjaksoilla ja työpaikkaohjaukseen liittyen.
Kehittämismenetelminä työssä on käytetty verkkokyselyä 16-18-vuotiaille liiketoiminnan perustutkinnon opiskelijoille ja kaupan alan työnantajille sekä yhteiskehittämisen työpajaa opiskelijoille. Kyselyt sisälsivät sekä avoimia kysymyksiä että monivalintakysymyksiä koskien tietoperustan pohjalta tehtyjä työelämätaitojen määrittelyjä ja perehdytystä. Työpajassa syvennettiin kyselyiden avulla kerättyä tietoa.
Kehittämistyön tuotoksena on tehty opas liiketoiminnan perustutkinto-opiskelijoiden työelämätaitojen kehittämiseksi työelämäjakson aikana. Tuloksiin olemme koonneet kehittämistyössämme tärkeimmäksi koetut työelämätaidot kaupan alalla, näkemyksiä toimivasta perehdytyksestä sekä vertailua nuorten ja työnantajien näkemysten välillä. Lopuksi esitämme suosituksia nuorten työelämätaitojen kehittämiseksi kaupan alalla.