Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lukioiden huoltajayhteistyö nivelvaiheessa: osallistavan työpajamallin kehittäminen Helsingin kaupungin lukiokoulutukselle

Währn, Nina (2025)

 
Avaa tiedosto
Wahrn_Nina.pdf (2.512Mt)
Lataukset: 


Währn, Nina
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503053761
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä luotiin huoltajille suunnattu osallistava työpajamalli, jonka avulla kartoitettiin Helsingin kaupungin lukioiden huoltajien näkemyksiä huoltajayhteistyöstä toisella asteella. Työpajan tavoitteena oli saada tietoa huoltajilta heidän kokemuksistaan ja näkemyksistään yhteistyöstä lukioiden kanssa nuorelle tärkeässä siirtymävaiheessa hänen siirtyessä lukioon opiskelemaan. Pajan avulla myös kartoitettiin sitä, miten huoltajat näkevät oman roolinsa nuorensa tukemisessa ja tuotettiin toiveita tulevaisuuden yhteistyölle lukioiden ja perheiden kesken.

Lähestymistavaltaan opinnäytetyö edustaa laadullista toimintatutkimusta. Se toteutettiin lukioiden huoltajille suunnatulla vapaaehtoisella työpajalla, johon osallistui seitsemän huoltajaa eri lukioista. Työpajassa hyödynnettiin Sitran Erätauko- ja Tulevaisuustaajuusmenetelmiä osittain ja syntynyt aineisto käsiteltiin teoriaohjatulla sisällönanalyysillä, teemoitellen sisältöjä.

Oppivelvollisuuden laajentumisen myötä huoltajien ja koulutuksen järjestäjien velvollisuudet lisääntyivät liittyen alle 18-vuotiaan opiskelun seurantaan. Lakimuutoksen tavoitteena oli varmistaa, että jokainen nuori saa toisen asteen tutkinnon. Toiselle asteelle siirtyminen ei vielä takaa tutkinnon saantia ja näin ollen perheiden kanssa tehtävä työ on entistä tärkeämpää myös lukiokoulutuksen puolella.

Kehitetty työpajamalli toimi hyvin näkemyksien keräämiseen. Tuloksista käy ilmi, että huoltajayhteistyöhön olisi hyvä panostaa erityisesti lukiolaisen 1. opiskeluvuotena. Huoltajat toivoivat kasvokkain tapahtuvaa kohtaamista, lisää vertaiskohtaamisen mahdollisuuksia ja tietoa lukiokoulutuksesta kokonaisuutena voidakseen tukea lastaan heidän opinnoissa ja hyvinvoinnissa.

Työn loppuun on koottu ehdotuksia lukioiden huoltajayhteistyön kehittämisen tueksi tutkimuksen tilaajalle Helsingin kaupungin lukiokoulutukselle, joista myös kunnat ja toimijat voivat hyötyä. Tuotetun tiedon avulla lukiot voivat tarkastella omaa huoltajayhteistyötään ja sen tapoja sekä pohtia huoltajien hyödyntämistä voimavarana. Lisäksi kehitetty työpajamalli on kuvattu perusteellisesti, jotta sitä voivat muutkin toimijat hyödyntää vastaavanlaisessa kehittämistoiminnassa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste