Työharjoittelun merkitys poliisiopiskelijoiden ammatilliselle kehittymiselle ja työelämään siirtymiselle
Niemi, Tuomas (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503073813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503073813
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Poliisiammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia työharjoittelusta ja sen merkitystä ammatilliselle kehittymiselle sekä työelämään siirtymiselle. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa analysoitiin aiempia poliisiopiskelijoiden harjoitteluun liittyviä tutkimuksia ja opinnäytetöitä.
Tulokset osoittivat, että työharjoittelu on keskeinen osa poliisiopiskelijan koulutusta, sillä se tarjoaa mahdollisuuden soveltaa teoreettista tietoa käytäntöön, kehittää poliisin työssä tarvittavia taitoja ja rakentaa ammatti-identiteettiä. Ohjauksen laatu ja harjoittelun rakenne merkittävästi harjoittelun onnistumiseen. Erityisesti ohjaajan rooli nousi merkittäväksi tekijäksi: hyvin ohjattu harjoittelu lisäsi opiskelijan itseluottamusta ja ammatillista osaamista, kun taas puutteellinen ohjaus saattoi heikentää harjoittelukokemusta.
Tutkimus osoitti myös, että harjoittelun aloitukseen liittyi haasteita. Opiskelijat kokivat joutuvansa nopeasti operatiivisiin tehtäviin ilman riittävää perehdytystä, mikä saattoi aiheuttaa epävarmuutta työelämään siirtymisessä. Lisäksi opetussuunnitelman tarjoamat valmiudet koettiin pääosin riittäviksi, mutta tietojärjestelmien käytön opetuksessa havaittiin puutteita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että työharjoittelu tukee merkittävästi poliisiopiskelijoiden siirtymistä työelämään, mutta sen onnistuminen riippuu ohjauksen laadusta, harjoittelun rakenteesta ja opiskelijan omista valmiuksista. Kehitysehdotuksina esitetään muun muassa ohjaajien koulutuksen vahvistamista, perehdytysjakson pidentämistä ja tietojärjestelmäkoulutuksen lisäämistä ennen harjoittelun alkua. The aim of this thesis was to examine the experiences of students at the Police University College regarding internships and their significance for professional development and transition to working life. The study was conducted as a literature review, analysing previous research and theses related to police students' internships.
The results indicated that internships are a crucial part of police students' education, as they provide an opportunity to apply theoretical knowledge in practice, develop skills needed in police work, and build professional identity. The quality of guidance and the structure of the internship significantly influence the success of the internship. In particular, the role of the supervisor emerged as a key factor: well-guided internships increased students' self-confidence and professional skills, while inadequate guidance could undermine the internship experience.
The study also revealed challenges related to the start of the internship. Students felt they were quickly assigned to operational tasks without sufficient orientation, which could cause uncertainty during the transition to working life. Additionally, the skills provided by the curriculum were mostly considered adequate, but deficiencies in training on the use of information systems were identified.
In conclusion, the study showed that internships significantly support the transition of police students to working life, but their success depends on the quality of guidance, the structure of the internship, and the student's own preparedness. Recommendations include strengthening supervisor training, extending the orientation period, and increasing training on information systems before the start of the internship.
Tulokset osoittivat, että työharjoittelu on keskeinen osa poliisiopiskelijan koulutusta, sillä se tarjoaa mahdollisuuden soveltaa teoreettista tietoa käytäntöön, kehittää poliisin työssä tarvittavia taitoja ja rakentaa ammatti-identiteettiä. Ohjauksen laatu ja harjoittelun rakenne merkittävästi harjoittelun onnistumiseen. Erityisesti ohjaajan rooli nousi merkittäväksi tekijäksi: hyvin ohjattu harjoittelu lisäsi opiskelijan itseluottamusta ja ammatillista osaamista, kun taas puutteellinen ohjaus saattoi heikentää harjoittelukokemusta.
Tutkimus osoitti myös, että harjoittelun aloitukseen liittyi haasteita. Opiskelijat kokivat joutuvansa nopeasti operatiivisiin tehtäviin ilman riittävää perehdytystä, mikä saattoi aiheuttaa epävarmuutta työelämään siirtymisessä. Lisäksi opetussuunnitelman tarjoamat valmiudet koettiin pääosin riittäviksi, mutta tietojärjestelmien käytön opetuksessa havaittiin puutteita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että työharjoittelu tukee merkittävästi poliisiopiskelijoiden siirtymistä työelämään, mutta sen onnistuminen riippuu ohjauksen laadusta, harjoittelun rakenteesta ja opiskelijan omista valmiuksista. Kehitysehdotuksina esitetään muun muassa ohjaajien koulutuksen vahvistamista, perehdytysjakson pidentämistä ja tietojärjestelmäkoulutuksen lisäämistä ennen harjoittelun alkua.
The results indicated that internships are a crucial part of police students' education, as they provide an opportunity to apply theoretical knowledge in practice, develop skills needed in police work, and build professional identity. The quality of guidance and the structure of the internship significantly influence the success of the internship. In particular, the role of the supervisor emerged as a key factor: well-guided internships increased students' self-confidence and professional skills, while inadequate guidance could undermine the internship experience.
The study also revealed challenges related to the start of the internship. Students felt they were quickly assigned to operational tasks without sufficient orientation, which could cause uncertainty during the transition to working life. Additionally, the skills provided by the curriculum were mostly considered adequate, but deficiencies in training on the use of information systems were identified.
In conclusion, the study showed that internships significantly support the transition of police students to working life, but their success depends on the quality of guidance, the structure of the internship, and the student's own preparedness. Recommendations include strengthening supervisor training, extending the orientation period, and increasing training on information systems before the start of the internship.