Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

I’ll Be Back! : Kino Reginan kävijätutkimus ja toimenpidesuositukset

Kuha, Niko (2025)

 
Avaa tiedosto
Kuha_Niko.pdf (3.175Mt)
Lataukset: 


Kuha, Niko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503103891
Tiivistelmä
Elokuvat ovat audiovisuaalisten taiteiden tunnetuin ilmentymä. Elokuvien katsomista pidetään yleisesti intuitiivisena ja matalan kynnyksen taidekokemuksena, ja elokuvateokset pääsevät taiteellisiin oikeuksiinsa niiden esittämistä varten suunnitelluissa tiloissa, elokuvateattereissa.

Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (KAVI) ylläpitämän elokuvateatterin Kino Reginan toimintaa. Työn tarkoituksena oli kartoittaa yleisöjen tyytyväisyyttä elokuvateatterin palveluihin ja tavoitteena oli löytää resurssiviisaita keinoja kehittää palveluita kävijäystävällisemmiksi, kasvattaa Kino Reginan kävijämääriä sekä selvittää parhaat viestintäkanavat uusien yleisöjen tavoittamiseksi.

Kino Reginan esitystoiminta perustuu KAVI:n lakisääteisiin tehtäviin, ja elokuvateatterin ydintehtävä on yleissivistävä elokuvahistorian ja elokuvakulttuurin esitteleminen. Tämä lähtökohta tuo tavallisesta elokuvateatteritoiminnasta poikkeavan dynamiikan sen toiminnan suunnitteluun, sillä KAVI:n esitystoiminnan yleissivistyksellisen tarkoituksen vuoksi elokuvateatteritoimintaa toteutetaan enemmän sen ydintarkoituksen kuin yleisöjen mieltymysten ehdoilla. Esitystoimintaa järjestetään kuitenkin yleisöjä varten, joten palveluntarjoajana KAVI:n on tärkeä ymmärtää Kino Reginassa käyvien yleisöjen tarpeita.

Kino Reginan kävijöiden katselutottumuksia ja tyytyväisyyttä elokuvateatterin tarjoamiin palveluihin kartoitettiin kävijätutkimuksella. Tämän lisäksi haastateltiin Kino Reginan ohjelmistosuunnittelusta vastaavia henkilöitä. Haastattelujen tarkoituksena oli kartoittaa esitystoimintaa ja sen haasteita tilaajan näkökulmasta. Lopuksi perehdyttiin muiden elokuvateatteritoimijoiden toimintaan vertaisanalyysin keinoin. Tavoitteena oli löytää toimintamalleja, joita voitaisiin hyödyntää julkisen toimijan elokuvateatteritoiminnassa.

Tutkimusaineiston analyysissä ilmeni, että Kino Reginan löytäneet yleisöt ovat erittäin tyytyväisiä sen palveluihin. Elokuvien esitystoiminnan kannalta suurimmaksi haasteeksi todettiin taide- ja kulttuurialan toimijoiden välinen kilpailu kävijöistä. Tutkimuksen tuloksissa heräsi kysymys siitä, miten tietoisia laajemmat yleisöt ovat Kino Reginan olemassaolosta. Tuloksien perusteella luotiin toimenpidesuosituksia Kino Reginan kävijäystävällisyyden lisäämiseksi, brändin vahvistamiseksi ja uusien yleisöjen tavoittamiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste