Yhteisöllisyyden merkitys työyhteisössä – työntekijöiden kokemukset ja näkemykset
Hankkila, Marjo (2025)
Hankkila, Marjo
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503194579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503194579
Tiivistelmä
Yhteisöllisyys työssä on avointa vuorovaikutusta, yhdessä oppimista sekä yhdessä tekemistä. Yhteisössä koetaan yhdenvertaisuutta ja yhteisössä vallitsee luottamuksen ilmapiiri. Myönteiset yhteisöllisyyden kokemukset vaikuttavat työn imuun ja mielekkyyteen sekä parempaan työn laatuun.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin yhteisöllisyyden kokemuksia työyhteisössä ja niiden merkitystä työyhteisön toimintaan STEP-ammattiopistossa Lapualla. Organisaatio arvostaa yhteisöllisyyttä voimavarana ja tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena kehittää ja vahvistaa olemassa olevaa yhteisöllisyyttä työyhteisöä yhä paremmin palvelevaksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille millaisena opettajat näkevät ja kokevat yhteisöllisyyden työssään ja millainen merkitys sillä on omalle työhyvinvoinnille. Tavoitteena oli hahmottaa millaisia odotuksia työntekijät asettavat itselleen, työyhteisölleen sekä työnantajalleen. Yhteisöllisyyden vahvistamisella työpaikalla on monia hyötyjä, jotka voivat parantaa sekä työntekijöiden hyvinvointia että organisaation tehokkuutta.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin työyhteisön opettajilta anonyymin kyselylomakkeen sekä narratiivisella tulevaisuuden muistelun menetelmällä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä. Alkuun aineistosta poimittiin ilmaisut, jotka vastasivat tutkimuskysymyksiin. Tämän jälkeen ilmaisut pelkistettiin ja koodattiin sekä muodostettiin luokittelu ala- ja yläluokkiin. Aineisto tuo esille yhteisöllisyyden merkityksen ja työyhteisön kehittämisen tarpeen
Opinnäytetyön avulla laadittiin perusteltu kehittämisehdotus Lapuan kampuksen yhteisöllisyyden vahvistamiseksi. Kehittämisehdotus sisältää konkreettisia toimenpidesuosituksia, joiden avulla voidaan kehittää yhteisöllisyyttä. Toimenpidesuosituksia voidaan soveltaa myös muiden yhteisöihin tarpeisiin.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin yhteisöllisyyden kokemuksia työyhteisössä ja niiden merkitystä työyhteisön toimintaan STEP-ammattiopistossa Lapualla. Organisaatio arvostaa yhteisöllisyyttä voimavarana ja tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena kehittää ja vahvistaa olemassa olevaa yhteisöllisyyttä työyhteisöä yhä paremmin palvelevaksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille millaisena opettajat näkevät ja kokevat yhteisöllisyyden työssään ja millainen merkitys sillä on omalle työhyvinvoinnille. Tavoitteena oli hahmottaa millaisia odotuksia työntekijät asettavat itselleen, työyhteisölleen sekä työnantajalleen. Yhteisöllisyyden vahvistamisella työpaikalla on monia hyötyjä, jotka voivat parantaa sekä työntekijöiden hyvinvointia että organisaation tehokkuutta.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin työyhteisön opettajilta anonyymin kyselylomakkeen sekä narratiivisella tulevaisuuden muistelun menetelmällä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä. Alkuun aineistosta poimittiin ilmaisut, jotka vastasivat tutkimuskysymyksiin. Tämän jälkeen ilmaisut pelkistettiin ja koodattiin sekä muodostettiin luokittelu ala- ja yläluokkiin. Aineisto tuo esille yhteisöllisyyden merkityksen ja työyhteisön kehittämisen tarpeen
Opinnäytetyön avulla laadittiin perusteltu kehittämisehdotus Lapuan kampuksen yhteisöllisyyden vahvistamiseksi. Kehittämisehdotus sisältää konkreettisia toimenpidesuosituksia, joiden avulla voidaan kehittää yhteisöllisyyttä. Toimenpidesuosituksia voidaan soveltaa myös muiden yhteisöihin tarpeisiin.