Omaisen ja läheisen näkemykset roolistaan palveluverkostossa
Karhula, Maarit (2015)
Karhula, Maarit
Editoija
Maarit Karhula
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-492-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-492-3
Tiivistelmä
Omaisen tai läheisen antama tuki, apu ja hoiva on merkittävä, luonnollinen voimavara ihmisen sairastuessa, vammautuessa, tai hänen toimintakykynsä heikentyessä. Selvityksen tavoitteena on kartoittaa omaisten ja läheisten näkemyksiä ja kokemuksia heidän roolistaan pitkäaikaissairaan, ikääntyvän tai muusta syystä erilaisia hyvinvointipalveluja jatkuvasti käyttävän asiakkaan palveluverkostossa. Tavoitteena on myös tuottaa kehittämisehdotuksia omaisen ja läheisen aseman parantamiseksi palveluissa.
Selvityksessä haastateltiin 15 omaistaan tai läheistään säännöllisesti auttavaa, tukevaa tai hoitavaa henkilöä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Yksilöhaastattelujen analyysin tukena käytettiin kolmen omaishoitajille suunnatun fokusryhmän näkemyksiä.
Haastattelut osoittavat, että omaisen ja läheisen osallisuus ei toteudu optimaalisella tavalla ja osallisuuden vahvistaminen vaatii systemaattista kehittämistä. Haastateltavien mielestä heidän rooliaan ei tunnisteta, yhteistyö ja vuorovaikutus omaisen ja ammattilaisen välillä on vähäistä, tieto hoidettavan omaisen asioista ja tilanteesta ei kulje ammattilaisen ja omaisen välillä, omaiset eivät saa tarvitsemaansa tietoa palveluista ja erilaisista tukimahdollisuuksista ja omaisten osallistaminen hoito- ja palvelusuunnitelmien tekemisessä on vähäistä. Omaiset ja läheiset kuormittuvat auttajan ja tukijan roolissaan. Ammattilaisten antama tuki jaksamiseen oli ollut vähäistä.
Tässä hankkeessa tuotettua tietoa voidaan soveltaa luotaessa toimintamalleja, jotka edistävät omaisten ja läheisten osallisuutta sekä omaisten ja läheisten sekä ammattilaisten välistä yhteistyötä. Teknologisia ratkaisuja suositellaan erityisesti tiedonkulun tehostamiseen. Systemaattisten toimintamallien avulla voidaan entistä paremmin huomioida yksilölliset palvelutarpeet sekä profiloida tarjottavia palveluja. Omaisten ja läheisten tarvitsema tuki tulee näkyväksi ja oikeanlaista, oikea-aikaista tukea tarjoamalla voidaan edistää omaisten ja läheisten jaksamista vaativassa omaishoitotyössä. Saatava tieto on merkityksellistä kehitettäessä sekä julkisia että yksityisiä palveluja ja palveluprosesseja entistä asiakaslähtöisemmiksi ja samalla myös tehokkaammiksi. Osaltaan tiedon pohjalta on mahdollista kohdistaa palveluja ja resursseja niin apua ja tukea tarvitsevan asiakkaan kuin hänen omaistensa ja läheistensä kannalta oikeisiin kohteisiin ja oikea-aikaisesti. Tiedon soveltaminen palveluntarjoajille ja eri työyhteisöihin vaatii erillisiä kehittämisen prosesseja esiselvityksen jälkeen.
Selvityksessä haastateltiin 15 omaistaan tai läheistään säännöllisesti auttavaa, tukevaa tai hoitavaa henkilöä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Yksilöhaastattelujen analyysin tukena käytettiin kolmen omaishoitajille suunnatun fokusryhmän näkemyksiä.
Haastattelut osoittavat, että omaisen ja läheisen osallisuus ei toteudu optimaalisella tavalla ja osallisuuden vahvistaminen vaatii systemaattista kehittämistä. Haastateltavien mielestä heidän rooliaan ei tunnisteta, yhteistyö ja vuorovaikutus omaisen ja ammattilaisen välillä on vähäistä, tieto hoidettavan omaisen asioista ja tilanteesta ei kulje ammattilaisen ja omaisen välillä, omaiset eivät saa tarvitsemaansa tietoa palveluista ja erilaisista tukimahdollisuuksista ja omaisten osallistaminen hoito- ja palvelusuunnitelmien tekemisessä on vähäistä. Omaiset ja läheiset kuormittuvat auttajan ja tukijan roolissaan. Ammattilaisten antama tuki jaksamiseen oli ollut vähäistä.
Tässä hankkeessa tuotettua tietoa voidaan soveltaa luotaessa toimintamalleja, jotka edistävät omaisten ja läheisten osallisuutta sekä omaisten ja läheisten sekä ammattilaisten välistä yhteistyötä. Teknologisia ratkaisuja suositellaan erityisesti tiedonkulun tehostamiseen. Systemaattisten toimintamallien avulla voidaan entistä paremmin huomioida yksilölliset palvelutarpeet sekä profiloida tarjottavia palveluja. Omaisten ja läheisten tarvitsema tuki tulee näkyväksi ja oikeanlaista, oikea-aikaista tukea tarjoamalla voidaan edistää omaisten ja läheisten jaksamista vaativassa omaishoitotyössä. Saatava tieto on merkityksellistä kehitettäessä sekä julkisia että yksityisiä palveluja ja palveluprosesseja entistä asiakaslähtöisemmiksi ja samalla myös tehokkaammiksi. Osaltaan tiedon pohjalta on mahdollista kohdistaa palveluja ja resursseja niin apua ja tukea tarvitsevan asiakkaan kuin hänen omaistensa ja läheistensä kannalta oikeisiin kohteisiin ja oikea-aikaisesti. Tiedon soveltaminen palveluntarjoajille ja eri työyhteisöihin vaatii erillisiä kehittämisen prosesseja esiselvityksen jälkeen.