Yhteisöohjaajan työn kehittäminen kokemusten kautta: tarinallisen arvioinnin hyödyntäminen yhteisöohjaajan työssä
Heimonen, Anni-Riina (2025)
Heimonen, Anni-Riina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503264965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503264965
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni keskeinen tavoite oli kehittää työnväline, jolla yhteisöohjaaja pystyisi kehittämään työtään ja viestimään työn vaikutuksista koulussa. Lisäksi opinnäytetyöni tavoitteena oli edistää yhteisöohjaajan työn kehittämistä sekä Juvanpuiston koulussa, että laajemmin alan kentällä.
Tarinallinen arviointi kuuluu narratiivisten menetelmien kategoriaan. Tarinallisessa arvioinnissa osallistetaan työn kehittämiseen niin asiakas, kuin myös organisaation päättävä taho. Työn onnistumisia tarkastellaan asiakkaan kokemuksen kautta.
Opinnäytetyössä aiheeseen tutustuttiin osallisuuden vahvistamisen, ehkäisevän työn sekä koulu nuorisotyön kautta. Tietoperustassa käsiteltiin yhteisöohjaajan työn oleellisimpia taustoja. Menetelmä luvussa käytiin läpi narratiivista tutkimus menetelmää, tarinallisen arvioinnin sekä teemahaastattelun menetelmää. Näitä hyödynsin aineiston keräämisen menetelminä.
Keräsin aineistoa kahdella tavalla, toteutin käytännössä tarinallisen arvioinnin ja käytin siinä täysi-ikäisten entisten Juvanpuiston koulun oppilaiden kokemuksia sekä haastattelin koulun kahta opettajaa sekä kahta yhteisöohjaajaa. Nuorten kokemuksia hyödyntäen tein tarinallisen arvioinnin analyysin, josta saatuja tietoja ja havaintoja hyödynsin tilaajan tuotoksen muodostamisessa.
Koulun opettajien sekä yhteisöpedagogien haastatteluita analysoin keräämällä niistä esiin nousseita teemoja ja kokosin niistä yhteisöohjaajan työn tärkeimmiksi nousseita aiheita. Analysoin aineistoa tulkitsemalla litteraatiota. Neljän haastattelun analyyseistä korostui erityisesti muutama teema. Yhteisöohjaajan työn keskiössä oli nuori ja työtä oli tärkeä tehdä yhteistyössä nuoren, huoltajien ja koulun muiden ammattilaisten kanssa. Tarinallisen arvioinnin menetelmän tuloksissa korostui, että yhteisöohjaajan opiskelemisen tuki sekä aito kohtaaminen olivat merkityksellisiä nuorille ja tarinallinen arviointi osoittautui sovellettuna versiona sopivaksi yhteisöohjaajan työn kehittämisessä.
Konkreettisena tuotoksena laadin tilaajalle, yhteisöohjaajan työn kehittämisen oppaan, joka sovelsi ja hyödynsi tarinallisen arvioinnin menetelmää. Opas oli rakennettu yhteisöohjaajan tarpeita ja lähtökohtia huomioiden, jotta tarinallisen arvioinnin menetelmää voitaisiin hyödyntää myös koulussa. The main goal of my thesis was to develop a tool that would enable community counselors to develop their work and communicate the effects of their work in schools. In addition, the goal of my thesis was to promote the development of community counselors' work both at Juvanpuisto School and more broadly in the field.
Narrative evaluation belongs to the category of narrative methods. In narrative evaluation, both the client and the decision-making body of the organization are involved in the development of the work. The successes of the work are examined through the client's experience.
In the thesis, the topic was introduced through strengthening inclusion, preventive work and school youth work. The knowledge base covered the most essential backgrounds of the community counselor's work. The method chapter reviewed the narrative research method, narrative evaluation and the theme interview method. I used these as methods for collecting data.
I collected data in two ways: I implemented a narrative assessment for adult former students of Juvanpuisto School and interviewed two teachers and two community counselors from the school. I collected experiences from the young people, which I analyzed in a narrative assessment. I analyzed the interviews with the schoolteachers and community counselors by identifying the themes that emerged.
A few themes in particular stood out from the analyses of the four interviews. The focus of the community counselor's work was on the young person, and the importance of working in cooperation with the young person, their guardians and other professionals at the school. The results of the narrative assessment method emphasized that the support of the community counselor's studies and the genuine encounter were meaningful for the young people and the narrative assessment proved suitable for application in the development of the community counselor's work.
As a concrete output, I created a guide for the client on how to develop the work of a community counselor, which applied and utilized the narrative evaluation method. The guide was built considering the needs and starting points of the community counselor, so that the narrative evaluation method could also be utilized in schools.
Tarinallinen arviointi kuuluu narratiivisten menetelmien kategoriaan. Tarinallisessa arvioinnissa osallistetaan työn kehittämiseen niin asiakas, kuin myös organisaation päättävä taho. Työn onnistumisia tarkastellaan asiakkaan kokemuksen kautta.
Opinnäytetyössä aiheeseen tutustuttiin osallisuuden vahvistamisen, ehkäisevän työn sekä koulu nuorisotyön kautta. Tietoperustassa käsiteltiin yhteisöohjaajan työn oleellisimpia taustoja. Menetelmä luvussa käytiin läpi narratiivista tutkimus menetelmää, tarinallisen arvioinnin sekä teemahaastattelun menetelmää. Näitä hyödynsin aineiston keräämisen menetelminä.
Keräsin aineistoa kahdella tavalla, toteutin käytännössä tarinallisen arvioinnin ja käytin siinä täysi-ikäisten entisten Juvanpuiston koulun oppilaiden kokemuksia sekä haastattelin koulun kahta opettajaa sekä kahta yhteisöohjaajaa. Nuorten kokemuksia hyödyntäen tein tarinallisen arvioinnin analyysin, josta saatuja tietoja ja havaintoja hyödynsin tilaajan tuotoksen muodostamisessa.
Koulun opettajien sekä yhteisöpedagogien haastatteluita analysoin keräämällä niistä esiin nousseita teemoja ja kokosin niistä yhteisöohjaajan työn tärkeimmiksi nousseita aiheita. Analysoin aineistoa tulkitsemalla litteraatiota. Neljän haastattelun analyyseistä korostui erityisesti muutama teema. Yhteisöohjaajan työn keskiössä oli nuori ja työtä oli tärkeä tehdä yhteistyössä nuoren, huoltajien ja koulun muiden ammattilaisten kanssa. Tarinallisen arvioinnin menetelmän tuloksissa korostui, että yhteisöohjaajan opiskelemisen tuki sekä aito kohtaaminen olivat merkityksellisiä nuorille ja tarinallinen arviointi osoittautui sovellettuna versiona sopivaksi yhteisöohjaajan työn kehittämisessä.
Konkreettisena tuotoksena laadin tilaajalle, yhteisöohjaajan työn kehittämisen oppaan, joka sovelsi ja hyödynsi tarinallisen arvioinnin menetelmää. Opas oli rakennettu yhteisöohjaajan tarpeita ja lähtökohtia huomioiden, jotta tarinallisen arvioinnin menetelmää voitaisiin hyödyntää myös koulussa.
Narrative evaluation belongs to the category of narrative methods. In narrative evaluation, both the client and the decision-making body of the organization are involved in the development of the work. The successes of the work are examined through the client's experience.
In the thesis, the topic was introduced through strengthening inclusion, preventive work and school youth work. The knowledge base covered the most essential backgrounds of the community counselor's work. The method chapter reviewed the narrative research method, narrative evaluation and the theme interview method. I used these as methods for collecting data.
I collected data in two ways: I implemented a narrative assessment for adult former students of Juvanpuisto School and interviewed two teachers and two community counselors from the school. I collected experiences from the young people, which I analyzed in a narrative assessment. I analyzed the interviews with the schoolteachers and community counselors by identifying the themes that emerged.
A few themes in particular stood out from the analyses of the four interviews. The focus of the community counselor's work was on the young person, and the importance of working in cooperation with the young person, their guardians and other professionals at the school. The results of the narrative assessment method emphasized that the support of the community counselor's studies and the genuine encounter were meaningful for the young people and the narrative assessment proved suitable for application in the development of the community counselor's work.
As a concrete output, I created a guide for the client on how to develop the work of a community counselor, which applied and utilized the narrative evaluation method. The guide was built considering the needs and starting points of the community counselor, so that the narrative evaluation method could also be utilized in schools.