Sosiaalisen vahvistamisen toteutuminen Nuotta-valmennuksessa työntekijöiden kokemana : Selvitys Nuorisokeskus Anjalassa
Mikkonen, Maiju (2015)
Mikkonen, Maiju
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503133142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503133142
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää nuorisokeskusten Nuotta-koordinaattoreilta sekä Nuotta-valmennuksessa mukana olleilta ohjaajilta mitä on sosiaalinen vahvistaminen ja miten se toteutuu Nuotta-valmennuksessa. Tarkoitus on myös selvittää, mistä koordinaattorit ja ohjaajat havaitsevat, että nuori on sosiaalisesti vahvistunut. Työn tilaaja on Nuorisokeskus Anjala. Työn tavoite on tuottaa tilaajalle materiaalia keskuksessa järjestettävästä Nuotta-valmennuksesta ja sen toimivuudesta sekä tuoda ilmi kehittämistarpeita. Työn tavoite on myös tuoda uutta tietoa ammattialalle, sillä nuorten sosiaalises-ta vahvistumisesta ja Nuotta-valmennuksesta on tehty vain vähän tutkimusta.
Aineistoa tätä opinnäytetyötä varten kerättiin syksyllä 2014. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Kyselyt suoritettiin Anjalan Nuotta-valmennuksessa vuoden 2014 aikana käyneille ryhmien mukana olleille ohjaajille. Vastauksia kertyi 16 kappaletta. Vastauksia kerättiin myös Nuotta-koordinaattoreilta syksyn 2014 koordinaattoreiden kehittämispäivillä. Yhdeksästä koordinaattorista tavoitettiin kuusi. Vastausten analysoinnissa käytettiin teemoittelua.
Koordinaattoreiden ja mukana olleiden ohjaajien vastaukset sosiaalisesta vahvistamisesta ovat melko yhteneväiset. Nuoren itseluottamuksen, sosiaalisten taitojen ja elämänhallinnan tukemisen näkökulmat nousivat vastauksista vahvasti esille. Nuotta-valmennus koettiin toimivana työmuotona nuoren sosiaalisessa vahvistamisessa. Jakson monipuolisten toimintamuotojen nähtiin tarjoavan nuorille mahdollisuuksia itsensä ylittämiseen ja itsetunnon kasvuun. Työskentely jakson aikana erilaisissa ryhmissä paransi nuorten sosiaalisia taitoja. Nuorisokeskus Anjalan Nuotta-valmennus nähtiin erittäin toimivana. Ohjaajien avoimesti nuoriin suhtautuvan ohjausoteen koettiin olevan tärkeässä roolissa. Sosiaalisen vahvistumisen vastaajat huomasivat nuoren ulkoisen olemuksen kohentumisessa, esimerkiksi suorempana ryhtinä ja hymynä. Nuori myös alkoi ottaa vastuuta elämästään ja suunnitella tulevaisuuttaan. Usein myös sosiaaliset taidot paranivat.
Tämä työ tarjoaa sosiaaliselle vahvistamiselle kokemusperäisen määritelmän. Sosiaalisen vahvistamisen nähtiin olevan nuoren kasvun tukemista itsetunnon, elämänhallinnan ja sosiaalisten taitojen vahvistamisen näkökulmasta. Nuotta-valmennus koettiin toimivana osana nuorten palvelukokonaisuutta ja sosiaalisen vahvistamisen mahdollistajana. Nuorisokeskus Anjalalle työ nostaa esiin Nuotta-valmennuksen toimivia puolia, sekä alueita, joihin tulee kiinnittää huomiota. Valmennuksessa nähtiin toimivina asioina toiminta erilaisissa ryhmissä, monipuoliset ohjelmat sekä ohjaajien hyvä työote. Valmennuksella on myös tärkeää huomioida, että ohjelma on kyseiselle ryhmälle oikean tasoinen, sekä varmistaa, että aikaa keskustelulle ja reflektiolle on tarpeeksi. Mukana olevien ohjaajien ja nuorten luottamussuhteen syventämiseksi olisi myös hyvä tukea ryhmän iltaohjelmaa tarjoamalla sinne esimerkiksi materiaalia tueksi reflektioon.
Aineistoa tätä opinnäytetyötä varten kerättiin syksyllä 2014. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Kyselyt suoritettiin Anjalan Nuotta-valmennuksessa vuoden 2014 aikana käyneille ryhmien mukana olleille ohjaajille. Vastauksia kertyi 16 kappaletta. Vastauksia kerättiin myös Nuotta-koordinaattoreilta syksyn 2014 koordinaattoreiden kehittämispäivillä. Yhdeksästä koordinaattorista tavoitettiin kuusi. Vastausten analysoinnissa käytettiin teemoittelua.
Koordinaattoreiden ja mukana olleiden ohjaajien vastaukset sosiaalisesta vahvistamisesta ovat melko yhteneväiset. Nuoren itseluottamuksen, sosiaalisten taitojen ja elämänhallinnan tukemisen näkökulmat nousivat vastauksista vahvasti esille. Nuotta-valmennus koettiin toimivana työmuotona nuoren sosiaalisessa vahvistamisessa. Jakson monipuolisten toimintamuotojen nähtiin tarjoavan nuorille mahdollisuuksia itsensä ylittämiseen ja itsetunnon kasvuun. Työskentely jakson aikana erilaisissa ryhmissä paransi nuorten sosiaalisia taitoja. Nuorisokeskus Anjalan Nuotta-valmennus nähtiin erittäin toimivana. Ohjaajien avoimesti nuoriin suhtautuvan ohjausoteen koettiin olevan tärkeässä roolissa. Sosiaalisen vahvistumisen vastaajat huomasivat nuoren ulkoisen olemuksen kohentumisessa, esimerkiksi suorempana ryhtinä ja hymynä. Nuori myös alkoi ottaa vastuuta elämästään ja suunnitella tulevaisuuttaan. Usein myös sosiaaliset taidot paranivat.
Tämä työ tarjoaa sosiaaliselle vahvistamiselle kokemusperäisen määritelmän. Sosiaalisen vahvistamisen nähtiin olevan nuoren kasvun tukemista itsetunnon, elämänhallinnan ja sosiaalisten taitojen vahvistamisen näkökulmasta. Nuotta-valmennus koettiin toimivana osana nuorten palvelukokonaisuutta ja sosiaalisen vahvistamisen mahdollistajana. Nuorisokeskus Anjalalle työ nostaa esiin Nuotta-valmennuksen toimivia puolia, sekä alueita, joihin tulee kiinnittää huomiota. Valmennuksessa nähtiin toimivina asioina toiminta erilaisissa ryhmissä, monipuoliset ohjelmat sekä ohjaajien hyvä työote. Valmennuksella on myös tärkeää huomioida, että ohjelma on kyseiselle ryhmälle oikean tasoinen, sekä varmistaa, että aikaa keskustelulle ja reflektiolle on tarpeeksi. Mukana olevien ohjaajien ja nuorten luottamussuhteen syventämiseksi olisi myös hyvä tukea ryhmän iltaohjelmaa tarjoamalla sinne esimerkiksi materiaalia tueksi reflektioon.