Opiskelija- ja oppilaitostoiminnan tulevaisuus JHL:n Etelä-Suomen aluetoimistossa
Serpola, Inka (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503305256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503305256
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n Etelä-Suomen aluetoimiston opiskelija- ja oppilaitostoiminnan kehittäminen. Tavoitteena on löytää keinoja joilla yhdistyksiä pystytään tukemaan opiskelija- ja oppilaitostoiminnassa paikallisella tasolla. Opinnäytetyössä tutkitaan syitä millä pystytään tukemaan yhdistyksiä ottamaan opiskelija- ja oppilaitostoiminta osaksi yhdistyksen perustoimintaa.
Opinnäytetyön tarve pohjautuu siihen, että opiskelija- ja oppilaitostoiminta on lisääntynyt JHL:ssä vuonna 2022 aloitetun kehitysprojektin seurauksena ja paikalliset ammattiyhdistykset on saatava mukaan osaksi toimintaa, jotta opiskelijajäsenten sitoutuminen ammattiliittoon jäseneksi opintojen päättymisen jälkeen mahdollistuisi. Opinnäytetyön tarkoitus on kehittää toimintamalli, jolla pystytään tukemaan uuden tehtävän haltuunottamista osana paikallista edunvalvonta ja järjestötoimintaa.
Opinnäytetyötä varten tietoa kerättiin laajasti erilaisia työskentelymalleja käyttäen. Tietoa kerättiin teemahaastatteluiden, osallistavien luentojen ja työpajojen avulla. Luennolla kysyttiin yhdistyksiltä osallistavien tehtävien avulla opiskelija- ja oppilaitostyöstä. Tällä kartoitettiin olemassa oleva lähtötilanne, jonka pohjalta tehtiin kysymykset haastatteluun ja työpajaan. Työpaja työskentelyn pohjalta kehitettiin mentoroivan valmentamisen malli, joka mahdollistaa yksilön tai yhteisön kehitysprosessin tukemisen.
Opinnäytetyössä käsitellään ammattiyhdistyksen muutoksen tarvetta ja merkitystä kestävän kehittämisen kautta muuttuvassa työelämässä sekä vapaaehtoistoimijan motivaatiota yhdistystoimintaan.
Opinnäytetyö on tuottanut JHL:lle tutkittua tietoa opiskelija- ja oppilaitostoiminnan kehittämiseen, kun nyt käynnissä olevan kehittämisprojektin päättyy vuoden 2026 jälkeen. Samalla opinnäytetyö on tuottanut mentoroivan valmentamisen mallin, jota pystytään käyttämään osana yksilön ja yhteisöjen kehittämisen tukena järjestötyössä.
Opinnäytetyön tarve pohjautuu siihen, että opiskelija- ja oppilaitostoiminta on lisääntynyt JHL:ssä vuonna 2022 aloitetun kehitysprojektin seurauksena ja paikalliset ammattiyhdistykset on saatava mukaan osaksi toimintaa, jotta opiskelijajäsenten sitoutuminen ammattiliittoon jäseneksi opintojen päättymisen jälkeen mahdollistuisi. Opinnäytetyön tarkoitus on kehittää toimintamalli, jolla pystytään tukemaan uuden tehtävän haltuunottamista osana paikallista edunvalvonta ja järjestötoimintaa.
Opinnäytetyötä varten tietoa kerättiin laajasti erilaisia työskentelymalleja käyttäen. Tietoa kerättiin teemahaastatteluiden, osallistavien luentojen ja työpajojen avulla. Luennolla kysyttiin yhdistyksiltä osallistavien tehtävien avulla opiskelija- ja oppilaitostyöstä. Tällä kartoitettiin olemassa oleva lähtötilanne, jonka pohjalta tehtiin kysymykset haastatteluun ja työpajaan. Työpaja työskentelyn pohjalta kehitettiin mentoroivan valmentamisen malli, joka mahdollistaa yksilön tai yhteisön kehitysprosessin tukemisen.
Opinnäytetyössä käsitellään ammattiyhdistyksen muutoksen tarvetta ja merkitystä kestävän kehittämisen kautta muuttuvassa työelämässä sekä vapaaehtoistoimijan motivaatiota yhdistystoimintaan.
Opinnäytetyö on tuottanut JHL:lle tutkittua tietoa opiskelija- ja oppilaitostoiminnan kehittämiseen, kun nyt käynnissä olevan kehittämisprojektin päättyy vuoden 2026 jälkeen. Samalla opinnäytetyö on tuottanut mentoroivan valmentamisen mallin, jota pystytään käyttämään osana yksilön ja yhteisöjen kehittämisen tukena järjestötyössä.