Osaamisen jakaminen Ohjaamo Joensuun moniammatillisessa työyhteisössä
Belway, Veera (2025)
Belway, Veera
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504106189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504106189
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Ohjaamo Joensuun moniammatillisen työyhteisön osaamisen jakamiseen vaikuttavia tekijöitä sekä laatia kehittämisehdotuksia, jotka tukevat osaamisen jakamista ja edistävät samalla työntekijöiden työhyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Työn lähtökohtana on ajatus siitä, että työyhteisön olemassa olevan osaamisen tunnistaminen ja jakaminen voivat parantaa työyhteisön hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä, mikä puolestaan parantaa työn sujuvuutta ja asiakastyön laatua.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksen periaatteita hyödyntäen, ja aineistoa kerättiin ryhmähaastattelun sekä työpajan avulla, käyttäen erilaisia osallistavia ja keskustelevia menetelmiä. Menetelmät valittiin edistämään osallistujien aktiivista osallistumista sekä mahdollistamaan moniammatillisen osaamisen näkyväksi tekemisen ja uusien käytäntöjen yhteisen kehittämisen. Aineiston analyysissa hyödynnettiin sisällönanalyysiä, jonka avulla tunnistettiin keskeiset teemat ja kehittämistarpeet.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset osoittavat, että avoin vuorovaikutus ja luottamuksellinen ilmapiiri ovat avainasemassa osaamisen jakamisessa. Pelkkä rakenteellinen malli ei riitä, vaan yhteisön dynamiikka ja toimintakulttuuri ovat keskeisiä elementtejä. Tulosten perusteella syntyi konkreettisia kehittämisehdotuksia, jotka on jaettu kolmeen osioon: avoimen ja kannustavan ilmapiirin tukeminen, osaamisen tunnistaminen ja näkyväksi tekeminen sekä osaamisen jakamisen mahdollistaminen. Ehdotukset huomioivat organisaation nykyiset toimintamallit ja korostavat luottamuksen, avoimen ilmapiirin ja yhteisöllisyyden merkitystä tiedon jakamisen ja yhteistyön kehittämisessä.
Tutkimuksellisen kehittämistyön kautta syntyneet kehittämisehdotukset tarjoavat organisaation arkeen sovellettavia keinoja, joilla voidaan edistää osaamisen jakamista ja vahvistaa työyhteisön toimivuutta ja työhyvinvointia. Näitä kehittämisehdotuksia voidaan hyödyntää laajemminkin moniammatillisissa organisaatioissa, joissa pyritään vahvistamaan asiantuntijoiden välistä yhteistyötä ja osaamisen hyödyntämistä.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksen periaatteita hyödyntäen, ja aineistoa kerättiin ryhmähaastattelun sekä työpajan avulla, käyttäen erilaisia osallistavia ja keskustelevia menetelmiä. Menetelmät valittiin edistämään osallistujien aktiivista osallistumista sekä mahdollistamaan moniammatillisen osaamisen näkyväksi tekemisen ja uusien käytäntöjen yhteisen kehittämisen. Aineiston analyysissa hyödynnettiin sisällönanalyysiä, jonka avulla tunnistettiin keskeiset teemat ja kehittämistarpeet.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset osoittavat, että avoin vuorovaikutus ja luottamuksellinen ilmapiiri ovat avainasemassa osaamisen jakamisessa. Pelkkä rakenteellinen malli ei riitä, vaan yhteisön dynamiikka ja toimintakulttuuri ovat keskeisiä elementtejä. Tulosten perusteella syntyi konkreettisia kehittämisehdotuksia, jotka on jaettu kolmeen osioon: avoimen ja kannustavan ilmapiirin tukeminen, osaamisen tunnistaminen ja näkyväksi tekeminen sekä osaamisen jakamisen mahdollistaminen. Ehdotukset huomioivat organisaation nykyiset toimintamallit ja korostavat luottamuksen, avoimen ilmapiirin ja yhteisöllisyyden merkitystä tiedon jakamisen ja yhteistyön kehittämisessä.
Tutkimuksellisen kehittämistyön kautta syntyneet kehittämisehdotukset tarjoavat organisaation arkeen sovellettavia keinoja, joilla voidaan edistää osaamisen jakamista ja vahvistaa työyhteisön toimivuutta ja työhyvinvointia. Näitä kehittämisehdotuksia voidaan hyödyntää laajemminkin moniammatillisissa organisaatioissa, joissa pyritään vahvistamaan asiantuntijoiden välistä yhteistyötä ja osaamisen hyödyntämistä.