Taidelähtöiset menetelmät kouluvalmentajan yhteisöllisen työn tukena : kouluvalmentajan työnkuvan kehittämistä.
Lehtinen, Nina (2025)
Lehtinen, Nina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166704
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastelin Tampereen kouluvalmentajien työnkuvaa sekä työntekijöiden että heidän esihenkilöinään toimivien apulaisrehtoreiden näkökulmasta. Kyselytutkimusta tutkimusmenetelmänä hyödyntäen kartoitettiin nykyisen tehtävänkuvan sisältöjä ja työnkuvan toteutukseen liittyviä mahdollisia haasteita. Tilannekartoituksen kautta kehittämisehdotukset on viety perusopetuksen hallinnolle tiedoksi, tavoitteena kehittää nykyistä työnkuvaa vastaamaan entistä paremmin oppilaiden ja eri koulujen tarpeisiin.
Osana kouluvalmentajan työnkuvan kehittämistä Kaukajärven yläkoulussa kokeiltiin lukuvuoden aikana taidelähtöisten menetelmien toimivuutta yhteisöllisyyttä ja kouluviihtyvyyttä kasvattavana menetelmänä, ja arvioitiin niiden vaikutuksia oppilaiden hyvinvointiin, yhteisöllisyyden kokemukseen ja kouluviihtyvyyteen. Taidelähtöisiä menetelmiä kokeiltiin kokeilukulttuurin keinoin työpajamuotoisina, ja työpajat suunniteltiin ja valmisteltiin palvelumuotoilutyökaluja hyödyntäen yhdessä työpajojen toteuttamiseen osallistuvien aikuisten kanssa. Itse työpajat suunniteltiin palvelumuotoilutyökaluja hyödyntäen oppilaiden kanssa ideointityöpajoissa. Pohjana yhteiskehittämiselle hyödynnettiin oppilaille osana opinnäytetyötä toteutetun kyselytutkimuksen tuloksia.
Opinnäytetyö oli monistrateginen tutkimus, jossa hyödynnettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tavoitteena oli kouluvalmentajien työnkuvan avaamisen ja kehittämisen kautta monipuolistaa kouluvalmentajien yhteisöllisen työn työkalupakkia ja tehostaa yhteisöllisen työn vaikuttavuutta oppilaiden kulttuurihyvinvointia ja kouluviihtyvyyttä kasvattamalla. Opinnäytetyössä kuvaillaan työskentelyn eri vaiheet ja kyselytutkimusten analysoinnin avulla kohdennetaan kehittäminen tiettyihin osa-alueisiin.
Taidelähtöisiin työpajoihin osallistuneita oppilaita haastateltiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja heiltä, sekä työpajojen ohjaamiseen osallistuneelta henkilöstöltä ja koulun johdolta saadun palautteen pohjalta, päädyttiin jatkamaan taidelähtöisten työpajojen tarjoamista myös lukuvuoden 2025-2026 aikana. Toiminnan mallintaminen ja jalkauttaminen muihin Tampereen yläkouluihin pyritään käynnistämään tässä opinnäytetyössä kehitetyn mallintamisrungon pohjalta.
Osana kouluvalmentajan työnkuvan kehittämistä Kaukajärven yläkoulussa kokeiltiin lukuvuoden aikana taidelähtöisten menetelmien toimivuutta yhteisöllisyyttä ja kouluviihtyvyyttä kasvattavana menetelmänä, ja arvioitiin niiden vaikutuksia oppilaiden hyvinvointiin, yhteisöllisyyden kokemukseen ja kouluviihtyvyyteen. Taidelähtöisiä menetelmiä kokeiltiin kokeilukulttuurin keinoin työpajamuotoisina, ja työpajat suunniteltiin ja valmisteltiin palvelumuotoilutyökaluja hyödyntäen yhdessä työpajojen toteuttamiseen osallistuvien aikuisten kanssa. Itse työpajat suunniteltiin palvelumuotoilutyökaluja hyödyntäen oppilaiden kanssa ideointityöpajoissa. Pohjana yhteiskehittämiselle hyödynnettiin oppilaille osana opinnäytetyötä toteutetun kyselytutkimuksen tuloksia.
Opinnäytetyö oli monistrateginen tutkimus, jossa hyödynnettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tavoitteena oli kouluvalmentajien työnkuvan avaamisen ja kehittämisen kautta monipuolistaa kouluvalmentajien yhteisöllisen työn työkalupakkia ja tehostaa yhteisöllisen työn vaikuttavuutta oppilaiden kulttuurihyvinvointia ja kouluviihtyvyyttä kasvattamalla. Opinnäytetyössä kuvaillaan työskentelyn eri vaiheet ja kyselytutkimusten analysoinnin avulla kohdennetaan kehittäminen tiettyihin osa-alueisiin.
Taidelähtöisiin työpajoihin osallistuneita oppilaita haastateltiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja heiltä, sekä työpajojen ohjaamiseen osallistuneelta henkilöstöltä ja koulun johdolta saadun palautteen pohjalta, päädyttiin jatkamaan taidelähtöisten työpajojen tarjoamista myös lukuvuoden 2025-2026 aikana. Toiminnan mallintaminen ja jalkauttaminen muihin Tampereen yläkouluihin pyritään käynnistämään tässä opinnäytetyössä kehitetyn mallintamisrungon pohjalta.