Luottamuksen lisääminen nuoren ja ohjaajan välillä lastenkodissa
Vähäsarja, Anna-Kaisa; Rautio, Suvi (2025)
Vähäsarja, Anna-Kaisa
Rautio, Suvi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176942
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää luottamuksen nykytila lastenkodissa ohjaajien ja nuorten välillä ja miten sitä voisi kehittää. Opinnäytetyön tilaajana toimi Humana, pohjoismaissa toimiva sosiaalialan järjestö. Kehittämistyömme kohdistui Humanan yhteen lastenkotiyksikköön. Yksikössä asui silloin seitsemän päihteillä oireilevaa nuorta.
Opinnäytetyön tavoite oli lisätä luottamusta nuorten ja ohjaajien välillä, sillä jokainen nuori tarvitsee turvallisen kasvuympäristön, jossa on luotettavia aikuisia. Kehittämiskohde nousi opinnäytetyön tekijöiden omista kokemuksista sekä lastenkodin ohjaajien kanssa käydyistä keskusteluista. Tilaajalla ei ollut entuudestaan konkreettista keinoa parantaa luottamusta. Nuorten näkökulma oli vahvasti mukana kehittämisessä.
Opinnäytetyön tietoperusta käsitteli luottamusta ohjaajien ja nuorten välillä, lastenkodin ja sijaishuollon toimintaa, yhteisöllisyyttä sekä nuorten kohtaamista. Tutkimusmenetelmänä käytimme alkukyselyä, haastatteluja ja kokeilua. Alkukysely suunnattiin ohjaajille ja haastattelut kohdistettiin nuorille. Kyselyllä ja haastatteluilla selvitettiin luottamuksen nykytilaa ja keinoja sen parantamiseen. Kokeilussa selvitettiin toimiiko toiminnalliset harjoitteet nuorten ja ohjaajien välillä.
Tulokset osoittivat, että luottamus on monitulkintainen ja laaja käsite. Erityisesti nuorille oli vaikeaa konkretisoida keinoja luottamuksen lisäämiseksi. Lastensuojelulain asettamat vaatimukset toivat omat haasteensa ohjaajien työhön. Keskeisiksi tekijöiksi luottamuksen rakentumisessa nousivat lupausten pitäminen, avoin ja yhteisöllinen ilmapiiri sekä ohjaajien aito läsnäolo.
Opinnäytetyömme tuloksena kehitettiin anonyymi Kuulemeidät-alusta, jonka tarkoituksena on tarjota lastenkodin nuorille helppo ja anonyymi tapa ilmaista ajatuksiaan, antaa palautetta, jakaa huoliaan sekä ehdottaa ideoita yhteiseen toimintaan. Alustan avulla nuoret voivat viestiä vapaasti ilman pelkoa lain määräämistä kirjauksista. Koodin yhteyteen lisättiin valmiita lauseenalkuja tukemaan nuoria, joille omien ajatusten sanoittaminen voi olla haastavaa.
Opinnäytetyön tavoite oli lisätä luottamusta nuorten ja ohjaajien välillä, sillä jokainen nuori tarvitsee turvallisen kasvuympäristön, jossa on luotettavia aikuisia. Kehittämiskohde nousi opinnäytetyön tekijöiden omista kokemuksista sekä lastenkodin ohjaajien kanssa käydyistä keskusteluista. Tilaajalla ei ollut entuudestaan konkreettista keinoa parantaa luottamusta. Nuorten näkökulma oli vahvasti mukana kehittämisessä.
Opinnäytetyön tietoperusta käsitteli luottamusta ohjaajien ja nuorten välillä, lastenkodin ja sijaishuollon toimintaa, yhteisöllisyyttä sekä nuorten kohtaamista. Tutkimusmenetelmänä käytimme alkukyselyä, haastatteluja ja kokeilua. Alkukysely suunnattiin ohjaajille ja haastattelut kohdistettiin nuorille. Kyselyllä ja haastatteluilla selvitettiin luottamuksen nykytilaa ja keinoja sen parantamiseen. Kokeilussa selvitettiin toimiiko toiminnalliset harjoitteet nuorten ja ohjaajien välillä.
Tulokset osoittivat, että luottamus on monitulkintainen ja laaja käsite. Erityisesti nuorille oli vaikeaa konkretisoida keinoja luottamuksen lisäämiseksi. Lastensuojelulain asettamat vaatimukset toivat omat haasteensa ohjaajien työhön. Keskeisiksi tekijöiksi luottamuksen rakentumisessa nousivat lupausten pitäminen, avoin ja yhteisöllinen ilmapiiri sekä ohjaajien aito läsnäolo.
Opinnäytetyömme tuloksena kehitettiin anonyymi Kuulemeidät-alusta, jonka tarkoituksena on tarjota lastenkodin nuorille helppo ja anonyymi tapa ilmaista ajatuksiaan, antaa palautetta, jakaa huoliaan sekä ehdottaa ideoita yhteiseen toimintaan. Alustan avulla nuoret voivat viestiä vapaasti ilman pelkoa lain määräämistä kirjauksista. Koodin yhteyteen lisättiin valmiita lauseenalkuja tukemaan nuoria, joille omien ajatusten sanoittaminen voi olla haastavaa.