Nuorten osallistaminen Maailma kylässä -festivaaliin: toimintamalleja ja ratkaisuja festivaalille
Suokas, Johanna; Hansen, Ida (2025)
Suokas, Johanna
Hansen, Ida
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237400
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin erilaisia keinoja, joiden avulla 15–29-vuotiaita nuoria voitaisiin tehokkaammin aktivoida Maailma kylässä -festivaalin kävijöiksi sekä mukaan tapahtuman järjestämiseen. Työn tilaajana toimi Suomalaiset Kehitysjärjestöt – Finnish Development NGOs Fingo ry, joka vastaa festivaalin järjestämisestä.
Johdannossa esitellään opinnäytetyön tausta, tavoitteet ja tutkimusmenetelmät sekä luodaan katsaus työn aloitushetkeen. Toisessa luvussa kerrotaan tarkemmin tilaajatahosta sekä tapahtuman taustasta ja toiminnasta. Kolmannessa luvussa tarkastellaan opinnäytetyön tietoperustaa. Neljännessä luvussa perehdytään käytettyihin tutkimus- ja analyysimenetelmiin. Luvuissa 5–7 esitellään tutkimusmenetelmien käytännön toteutus ja analysoitiin niistä saatu aineisto ja tulokset. Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkingia, asiantuntijahaastatteluja sekä nuorille suunnattuja työpajoja. Kahdeksannessa luvussa kootaan yhteen tutkimuksen keskeiset havainnot, johtopäätökset kehitysehdotukset. Yhdeksännessä luvussa esitellään opinnäytetyön tekijöiden omaa pohdintaa ja avattiin tilaajalta saatua palautetta.
Tietoperustaa varten tutkittiin nuorten osallisuutta, osallistumista ja osallistamista erilaisten lähteiden ja tutkimusten pohjalta. Tietoperustaa verrattiin kerättyyn tutkimusaineistoon, ja tarkasteltiin näiden yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Tämän pohjalta etsittiin vastausta tutkimuskysymykseen: "Miten Maailma kylässä -festivaali voi lisätä nuorten osallistumista ja sitoutumista tapahtumaan sekä tarjota heille merkityksellisiä kokemuksia?"
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kokonaisuus ideoita, toimintatapoja ja ratkaisuja, joiden avulla nuoria voidaan houkutella osallistumaan festivaaliin sekä asiakkaina että sen kehittämiseen, ja näin tehdä tapahtumasta heille entistä mielekkäämpi. This thesis explores various ways to more effectively engage young people, from the ages 15 to 29, as visitors to the World Village Festival and as participants in the organization of the event. The commissioning party was the Finnish Development NGOs – Fingo Ry, the organization responsible for organizing the festival.
The introduction presents the background, objectives, and research methods of the thesis and provides an overview of the starting point of the study. Chapter Two offers a more detailed description of the commissioning organization, as well as the background and operations of the festival. Chapter Three focuses on the theoretical framework of the thesis. Chapter Four examines the research and analysis methods applied in the study. Chapters Five through Seven describe the practical implementation of the research methods and analyzes the collected data and findings. The research methods used include benchmarking, expert interviews, and youth workshops. Chapter eight summarizes the key findings of the study, presents the conclusions, and outlines suggestions for improvement. Chapter Nine presents the authors’ reflections and discusses the feedback received from the commissioning organization.
The theoretical framework discusses youth engagement, participation, and inclusion based on various sources and studies. This framework was then compared to the empirical data, examining similarities and differences between the two. Based on this comparison, the study seeks to answer the research question: "How can World Village Festival increase youth participation and commitment to the event while offering them meaningful experiences?"
As an outcome of the thesis, a set of ideas, practices, and solutions was developed to attract young people to the festival, both as visitors and as contributors to its development, with the aim of making the event more engaging and relevant to them.
Johdannossa esitellään opinnäytetyön tausta, tavoitteet ja tutkimusmenetelmät sekä luodaan katsaus työn aloitushetkeen. Toisessa luvussa kerrotaan tarkemmin tilaajatahosta sekä tapahtuman taustasta ja toiminnasta. Kolmannessa luvussa tarkastellaan opinnäytetyön tietoperustaa. Neljännessä luvussa perehdytään käytettyihin tutkimus- ja analyysimenetelmiin. Luvuissa 5–7 esitellään tutkimusmenetelmien käytännön toteutus ja analysoitiin niistä saatu aineisto ja tulokset. Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkingia, asiantuntijahaastatteluja sekä nuorille suunnattuja työpajoja. Kahdeksannessa luvussa kootaan yhteen tutkimuksen keskeiset havainnot, johtopäätökset kehitysehdotukset. Yhdeksännessä luvussa esitellään opinnäytetyön tekijöiden omaa pohdintaa ja avattiin tilaajalta saatua palautetta.
Tietoperustaa varten tutkittiin nuorten osallisuutta, osallistumista ja osallistamista erilaisten lähteiden ja tutkimusten pohjalta. Tietoperustaa verrattiin kerättyyn tutkimusaineistoon, ja tarkasteltiin näiden yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Tämän pohjalta etsittiin vastausta tutkimuskysymykseen: "Miten Maailma kylässä -festivaali voi lisätä nuorten osallistumista ja sitoutumista tapahtumaan sekä tarjota heille merkityksellisiä kokemuksia?"
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kokonaisuus ideoita, toimintatapoja ja ratkaisuja, joiden avulla nuoria voidaan houkutella osallistumaan festivaaliin sekä asiakkaina että sen kehittämiseen, ja näin tehdä tapahtumasta heille entistä mielekkäämpi.
The introduction presents the background, objectives, and research methods of the thesis and provides an overview of the starting point of the study. Chapter Two offers a more detailed description of the commissioning organization, as well as the background and operations of the festival. Chapter Three focuses on the theoretical framework of the thesis. Chapter Four examines the research and analysis methods applied in the study. Chapters Five through Seven describe the practical implementation of the research methods and analyzes the collected data and findings. The research methods used include benchmarking, expert interviews, and youth workshops. Chapter eight summarizes the key findings of the study, presents the conclusions, and outlines suggestions for improvement. Chapter Nine presents the authors’ reflections and discusses the feedback received from the commissioning organization.
The theoretical framework discusses youth engagement, participation, and inclusion based on various sources and studies. This framework was then compared to the empirical data, examining similarities and differences between the two. Based on this comparison, the study seeks to answer the research question: "How can World Village Festival increase youth participation and commitment to the event while offering them meaningful experiences?"
As an outcome of the thesis, a set of ideas, practices, and solutions was developed to attract young people to the festival, both as visitors and as contributors to its development, with the aim of making the event more engaging and relevant to them.