Matalan kynnyksen toimintaa tuen tarpeessa oleville yläkoululaisille
Radef, Marja (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247531
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli nuorisotyötä ja oppimisen ja koulunkäynnin tukea sekä osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisyn teemoja yläkoulussa. Opinnäytetyön tilaajana oleva itäsuomalai-nen koulu haluaa pysytellä anonyyminä haavoittuvassa asemassa olevien oppilaiden suoje-lemiseksi.
Tilaajana olevassa koulussa on tehostetun ja erityisen tuen tarpeen oppilaita, jotka ovat vaa-rassa eristäytyä ja pudota kokonaan koulumaailmasta. Tämän ehkäisemiseksi opinnäytetyön tarkoituksena oli tilaajan pyynnöstä suunnitella ja toteuttaa heille sekä välitunneilla että op-pituntien aikana tapahtuvaa matalan kynnyksen toimintaa, jonka aikana voi esimerkiksi har-joittaa tunne- ja kaveritaitoja sekä rauhoittumista ja kehonhallintaa.
Opinnäytetyön tavoitteina olivat tunne- ja kaveritaitojen kehittyminen nuorilla sekä nuorten osallistaminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen. Myös konkreettisten mallien, harjoitteiden ja toimintatapojen kehittäminen toimintaa varten ja tulevaisuudessa hyödynnettävä harjoite-kokonaisuuden luominen oli olennaista tässä työssä. Harjoitusten tavoitteina on muun mu-assa tukea nuorten itsetuntemusta ja -luottamusta, vahvistaa heidän tunne- ja vuorovaikutus-taitojaan sekä antaa keinoja rentoutumiseen ja myönteiseen ajatteluun.
Opinnäytetyö sisältää nuorisotyötä ja oppimisen ja koulunkäynnin tukea koskevan tiedon lisäksi kuvausta oppilaiden parissa toteutetusta toiminnasta. Opinnäytetyön liitteenä on lista harjoituksista, joita tilaaja voi hyödyntää toiminnassaan. Harjoituksia voi toisaalta soveltaa omaan käyttöönsä myös muut nuorten parissa työskentelevät tahot. The thesis dealt with youth work and support in learning and school attendance and the themes of involvement and preventing exclusion at upper comprehensive school. The school in Eastern Finland commissioning the thesis wishes to remain anonym in order to protect the students in vulnerable position.
In the commissioning school there’s students with intensified and special support who are at risk of to become marginalized and fully drop out from school. In order to prevent this to happen by the request of the commissioner the purpose of the thesis was to plan and put into practise easily accessible activities taking place during recesses and classes for them. During the activities they can for example practise emotional and friendship skills and calm-ing down and body-control.
The goals of the thesis were development of the emotional and friendship skills with the young people and enabling the involvement and preventing the exclusion of the young peo-ple. Also developing concrete models, practices and ways of activities for the action and creating overall exercises to be used in the future was also essential in making this thesis. The goals of the exercises are, among other things, to support the self-knowledge and self-confidence of the young people, improve their emotional and interactional skills and give means into relaxation and positive thinking.
The thesis includes in addition of the information about the youth work and support in learning and school attendance description about the activities carried out with the stu-dents. As the appendix of this thesis there’s a list of the exercises of which the commission-ing school can use in their work. On the other hand, the exercises can be applied into their own use also by other operators working with the young people.
Tilaajana olevassa koulussa on tehostetun ja erityisen tuen tarpeen oppilaita, jotka ovat vaa-rassa eristäytyä ja pudota kokonaan koulumaailmasta. Tämän ehkäisemiseksi opinnäytetyön tarkoituksena oli tilaajan pyynnöstä suunnitella ja toteuttaa heille sekä välitunneilla että op-pituntien aikana tapahtuvaa matalan kynnyksen toimintaa, jonka aikana voi esimerkiksi har-joittaa tunne- ja kaveritaitoja sekä rauhoittumista ja kehonhallintaa.
Opinnäytetyön tavoitteina olivat tunne- ja kaveritaitojen kehittyminen nuorilla sekä nuorten osallistaminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen. Myös konkreettisten mallien, harjoitteiden ja toimintatapojen kehittäminen toimintaa varten ja tulevaisuudessa hyödynnettävä harjoite-kokonaisuuden luominen oli olennaista tässä työssä. Harjoitusten tavoitteina on muun mu-assa tukea nuorten itsetuntemusta ja -luottamusta, vahvistaa heidän tunne- ja vuorovaikutus-taitojaan sekä antaa keinoja rentoutumiseen ja myönteiseen ajatteluun.
Opinnäytetyö sisältää nuorisotyötä ja oppimisen ja koulunkäynnin tukea koskevan tiedon lisäksi kuvausta oppilaiden parissa toteutetusta toiminnasta. Opinnäytetyön liitteenä on lista harjoituksista, joita tilaaja voi hyödyntää toiminnassaan. Harjoituksia voi toisaalta soveltaa omaan käyttöönsä myös muut nuorten parissa työskentelevät tahot.
In the commissioning school there’s students with intensified and special support who are at risk of to become marginalized and fully drop out from school. In order to prevent this to happen by the request of the commissioner the purpose of the thesis was to plan and put into practise easily accessible activities taking place during recesses and classes for them. During the activities they can for example practise emotional and friendship skills and calm-ing down and body-control.
The goals of the thesis were development of the emotional and friendship skills with the young people and enabling the involvement and preventing the exclusion of the young peo-ple. Also developing concrete models, practices and ways of activities for the action and creating overall exercises to be used in the future was also essential in making this thesis. The goals of the exercises are, among other things, to support the self-knowledge and self-confidence of the young people, improve their emotional and interactional skills and give means into relaxation and positive thinking.
The thesis includes in addition of the information about the youth work and support in learning and school attendance description about the activities carried out with the stu-dents. As the appendix of this thesis there’s a list of the exercises of which the commission-ing school can use in their work. On the other hand, the exercises can be applied into their own use also by other operators working with the young people.