Nuoret : rikollisen toiminnan tunnistaminen ja ennaltaehkäisy : yläkouluikäiset ja sosiaalisessa mediassa tapahtuva kiusaaminen
Lehtonen, Melina; Parantala, Jussi (2024)
Lehtonen, Melina
Parantala, Jussi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504126291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504126291
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa yläkouluikäisille nuorille suunnattu oppitunti, joka lisää nuorten tietoisuutta sosiaalisessa mediassa tapahtuvista rikoksista, vaaroista ja käyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena on antaa nuorille konkreettisia esimerkkejä siitä, mitä sosiaalisessa mediassa tapahtuvat rikokset voivat olla, mitä ja minkälaisia vaaroja sosiaalisessa mediassa voi esiintyä sekä miten tulisi toimia kohdatessaan edellä mainittuja tilanteita. Tavoitteenamme on kohdata nuoret avoimessa ja turvallisessa vuorovaikutuksessa sekä ennalta estävän toiminnan näkökulmasta pyrkiä lisäämään nuorten luottamusta ja positiivista asennetta poliisia kohtaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee poliisin ennalta estävää työtä, nuorten mielenterveyttä, sosiaalista mediaa sekä sosiaalisen median vaikutuksia nuorten mielenterveyteen.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Meri-Porin yhtenäiskoululla 10.5.2024. Kohderyhmäksi toiminnallisen osuuden oppitunneille valittiin koulun 7-luokan oppilaat. Oppitunnit toteutettiin kahdessa eri ryhmässä, kahtena erillisenä oppituntina. Tavoitteena on oppia järjestämään ja organisoimaan nuorille suunnattua tapahtumaa, jonka vuoksi keräsimme oppilailta sekä opettajilta palautetta oppitunneista, jota voimme jatkossa hyödyntää mahdollisten uusien tapahtumien järjestämisessä. Palaute kerättiin anonyymisti kyselylomakkeen avulla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee poliisin ennalta estävää työtä, nuorten mielenterveyttä, sosiaalista mediaa sekä sosiaalisen median vaikutuksia nuorten mielenterveyteen.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Meri-Porin yhtenäiskoululla 10.5.2024. Kohderyhmäksi toiminnallisen osuuden oppitunneille valittiin koulun 7-luokan oppilaat. Oppitunnit toteutettiin kahdessa eri ryhmässä, kahtena erillisenä oppituntina. Tavoitteena on oppia järjestämään ja organisoimaan nuorille suunnattua tapahtumaa, jonka vuoksi keräsimme oppilailta sekä opettajilta palautetta oppitunneista, jota voimme jatkossa hyödyntää mahdollisten uusien tapahtumien järjestämisessä. Palaute kerättiin anonyymisti kyselylomakkeen avulla.